در اتاق های ورود ممنوع موسسه طلوع چه می گذرد؟

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراف گیری از مخالفان

با بالاگرفتن بحث ها پیرامون تشکیل ائتلافی از روحانیون میانه رو جهت شرکت در انتخابات خبرگان، جناح تندروی نزدیک به مصباح یزدی که از اعلام کاندیداتوری حسن خمینی پس از ماه محرم خشمگین است، حملات خود را بر روی برخی از چهره های این ائتلاف از جمله محسن غرویان متمرکز کرده است.

در برابر این موج از حملات، محسن غرویان، که خود پیش از این یکی از نزدیکان به مصباح یزدی محسوب می شد، در گفت و گو با سایت انتخاب، دست به افشاگری درباره موسسه وابسته به مصباح یزدی زده است؛گفت و گویی که سایت های خبری داخلیآن را “شوکه کننده” و “بی سابقه” توصیف کرده اند حال آنکه او پیش از این نیز به وجود “اتاق تفتیش عقاید در موسسه امام خمینی” اشاره کرده بود.

بنا به نوشته سایت انتخاب، محسن غرویان در سخنان خود فاش کرده که در زیرزمین موسسه امام خمینی در قم بارها مورد بازجویی و فشار روحی قرار گرفته تا بر علیه خود اعتراف کند.

او گفته است که در زیر زمین موسسه مصباح یزدی در قم اتاق های “ورود ممنوع”ای وجود دارد که منتقدان این جریان را در آنها تحت فشار قرار می دهند.

غرویان همچنین گفته که “بنا به ملاحظاتی” از ورود به جزئیات بیشتر در این باره خودداری می کند.

به نوشته سایت انتخاب، این روحانی ِ منتقد مصباح یزدی گفته: “تحلیلی که این سایت ها منتشر کرده اند، پیرو مصاحبه اجباری از بنده در سال ۸۳ بود که در نشریه پرتو منتشر شد. مصاحبه ای که در آن سال از بنده گرفته شد، تحت فشار تهدید های مهندسی شده ای بود که نسبت به من روا گردید و بدیهی است که در آن مصاحبه حقایق عنوان نگردیده است، لذا اگر بخواهم واقعیت پشت پرده آن توبه نامه را بیان کنم حرف ها و افشاگری های زیادی برای گفتن دارم و هویت خیلی از آن افراد و دست اندرکارانی که در آن زیر زمین تفتیش عقاید در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم حرف های بسیار خلاف قانون و شرع می زدند را افشا می کنم”.

محسن غرویان افزوده است: “این افراد باید محاکمه شوند، لذا بنده به خاطر ملاحظاتی که در آن زمان داشتم و الان هم تا حدی دارم همه زوایای آن مصاحبه اجباری و زیر فشار تهدید را بیان نکرده و نمی کنم. اما اکنون صرفا از باب روشنگری برای خوانندگان و ثبت در تاریخ، زوایایی از آن ماجرا را بیان می کنم. اینها باید بدانند که من ریز آن اتفاقات را هنوز افشا نکردم ولی اگر لازم باشد حرفها و الفاظ رکیک و تهدید های مجموعه پرتو به من را به جهت روشنگری ملت ایران افشا خواهم کرد. ماجرای زیرزمین تفتیش عقاید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اسفناک است. این افراد توبه نامه اجباری و تحمیلی از جانب بنده را تنظیم و منتشر کردند”.

وی گفته: “در زیر زمین موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، اتاقی بود که روی آن نوشته شده بود؛ ورود مطلقا ممنوع. این اتاق کاملا به اتاق هایی که ساواک در آن اقدام با بازجویی می کرد شباهت داشت. در این اتاق به هر فردی از اساتید و طلاب که مانند آنان فکر نمی کرد، فحاشی می شد و الفاظ رکیک به آن ها نسبت داده می شد. تمامی این مسائل در زمان دولت آقای احمدی نژاد صورت می گرفت. این آقایان می گفتند به قصد لطمه زدن به آبروی بنده، با همسر بنده تماس می گیرند و به دروغ عنوان می کنند که بنده با خانم اجنبیه ای ارتباط داشته ام و یا تهدید به آتش زدن ماشین و یا بی احترامی به لباس و عمامه من و بی آبرو کردن بنده در مقابل مدرسه فیضه می کردند. همه این تهدیدات بدین منظور انجام می شد که من دست از مواضع سیاسی و فکری خود بردارم. این تهدید ها از طرف حلقه پرتو صورت می گرفت و کاملا مشخص بود که با حمایت هایی که می شدند می توانند این تهدیدات را عملی کنند”..

غرویان در سال ۹۲ هم در گفت و گو با نشریه اصلاح طلب “نسیم بیداری” گفته بود: “یک اتاقی بود‌ که اتاق محکمه و اتاق تفتیش عقاید‌ بود‌ و آنجا برخورد‌های خیلی غیر اخلاقی با افراد‌ می‌کرد‌ند‌؛ برخورد‌ها به خاطر مسائل سیاسی و اجتماعی بود‌ که حالا من فعلا بنا ند‌ارم آنها را خیلی باز کنم و توضیح د‌هم؛ از نظر سیاسی و اخلاقی من نتوانستم آن روش‌های تند‌ و افراطی و نیز بد‌ اخلاقی‌های سیاسی و اجتماعی آنان را تحمل کنم، لذا اد‌امه همکاری ند‌اد‌م و استعفا کرد‌م”.

در همان زمان، قاسم روانبخش، شاگرد دیگر مصباح یزدی به این گفت و گو واکنش نشان داده و غرویان را تهدید به افشای فیلم اعترافات کرده بود.

او گفته بود: “آقای غرویان از دوستان سابق ما هستند و اخلاق اقتضا می کند از پرخاشگری نسبت به کسی که مدتی را در این موسسه به کارهای علمی مشغول بوده است و لباس مقدس روحانیت بر تن دارد، اجتناب کنیم اما واقعا نمی دانم چه به سر وی آمده و کارش به کجا کشیده شده است که اینگونه بر علیه استاد خود مواضع تند و غیراخلاقی و آن هم براساس یکسری مطالب غیرواقعی و بی اساس می گیرد”.

او افزوده بود: “اینکه آقای غرویان استعفایش را به قول خودشان منوط به مواضع افراطی و غیراخلاقی اعضای موسسه کرده و در همین زمینه به مراسم سخنرانی آقای هاشمی در سال ۸۵ استناد کرده است، باید عرض کنم این موضع واقعیت ندارد زیرا مشکل آقای غرویان به سال ۸۳ برمی گردد و آن هم زمانی بود که وی در مصاحبه با روزنامه «شرق» برخی از احکام صریح قرآن و اسلام را زیر سوال برد… بعد از آن مصاحبه ضداحکام صریح قرآن از سوی آقای غرویان با روزنامه «شرق» بود که برخی از مراجع و علمای بزرگ حوزه علمیه واکنش نشان دادند و با موسسه تماس گرفتند و از حضرت علامه مصباح یزدی خواستند که چنین فردی را از موسسه اخراج کند اما آقای غرویان در جلسه ای که در کانون طلوع موسسه برگزار شد و فیلم آن هم در آرشیو اسناد موسسه موجود است، از این مواضع ضددینی خود اظهار ندامت کرد و الفاظ و عبارت هایی را در قبال خود به کار برد که درست نیست بنده آنها را تکرار کنم و شان وی را پایین بیاورم و اگر آقای غرویان اصرار دارند، خودشان بگویند که در آن جلسه چه گفتند ولی ما چنین جسارتی به وی نمی کنیم”.

او اضافه کرده بود: “بعد از آن مصاحبه ضدقرآنی وی با روزنامه «شرق» و گسترده شدن اعتراضات علما و مراجع عظام تقلید و همچنین اظهار ندامت وی بود که شخص آقای غرویان درخواست یک مصاحبه با هفته نامه پرتو کرد تا این خطای خود را به نوعی جبران کند. غرویان در آن مصاحبه اش با هفته نامه پرتو سخن با عنوان «به خود آمده ام» رسما از مواضعی که در آن روزنامه گرفته بود اظهار پشیمانی کرد. پاسخ همه ادعاها و اظهارات این روزهای آقای غرویان را می توان در قالب یک فیلم از زبان خودشان که در موسسه امام خمینی موجود است، داده شود اما مشروط به اینکه شخص آقای غرویان رضایت داشته باشند و به ما اجازه انتشار آن فیلم و برخی اسناد را بدهند… یادم می آید ندامت آقای غرویان در آن جلسه کانون طلوع موسسه و به کار بردن الفاظ و تعابیر تند و زننده ای علیه خود، مثل همیشه صورت علنی فیلمبرداری می شد و فیلم آن جلسه نیز موجود است… اگر آقای غرویان اصرار بر کتمان حقایق دارد، تنها کافی است به صورت رسمی، رضایت خود را از انتشار این فیلم و برخی اسناد اعلام کند و بعد از آن، این مردم و نخبگان جامعه هستند که واقعیت ها را به قضاوت خواهند نشست. اگر آقای غرویان تمایل دارند واقعیت ها در اختیار رسانه قرار گیرد، لطفا رضایت دهند تا برخی اسناد و فیلم هایی که از او در موسسه موجود است را منتشر کنیم”.

گفتنی ست، “موسسه طلوع” هم اکنون تحت نام “موسسه طلوع حق” در قم فعالیت آموزشی دارد و برخی از چهره های سرشناس جمهوری اسلامی، از جمله حسین صفار هرندی،نادر طالب زاده، وحید پوریامین، شهریار زرشناس و وحید جلیلی در آن تدریس می کنند.