یک نظامی دیگر در راه دولت

نویسنده


nik.jpg

 

محبوبه نیک نهاد

در حالی که در روزهای اخیر تحرکات تعدادی از مقام‌های نظامی در دفاع از دولت احمدی نژاد و علیه منتقدان دولت گسترش یافته است، موسی‌پور رییس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از احتمال انتصاب سردار علیرضا افشار به عنوان معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد.

افشار که پیش از این فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود، در حال حاضر معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده دارد. در صورت انتصاب به عنوان معاون سیاسی پورمحمدی، وی جانشین مجتبی ثمره هاشمی می‌شود که سال گذشته به این سمت منصوب شده بود.

ثمره هاشمی که از اولین روزهای راه یافتن احمدی نژاد به کاخ ریاست جمهوری همراه او بود و به سرعت به عنوان مشاور ارشد وی منصوب شد، سال گذشته تنها گزینه احمدی نژاد برای جایگزین علی جنتی معاون سیاسی بود. بدین ترتیب او که دست راست احمدی نژاد محسوب می‌شد، ناچار شد به عنوان معاون وزیر به زیرمجموعه پورمحمدی منتقل شود تا علی جنتی که در میان دولتیان به حمایت از هاشمی رفسنجانی شهره بود، سه ماه پیش از آنکه انتخابات شوراها برگزار شود، از معاونت سیاسی وزارت کشور کنار گذاشته شود. ثمره هاشمی در همین زمان از سوی احمدی نژاد به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور نیز منصوب شد تا مشخص شود که این جابجایی با انگیزه سیاسی صورت گرفته است.

اما اکنون با توجه به تحلیل ناظران از محدود شدن حمایت‌ها و گسترش انتقادها از احمدی نژاد که حتی به درون دولت او نیز راه یافته است، به نظر می‌رسد احمدی نژاد ناچار است حلقه انگشت‌شمار معتمدان و نزدیکان خود را از مسئولیت‌های دیگر فارغ کند تا بتوانند او را در وضعیت بحرانی کنونی یاری کنند. شاید از این روست که رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از “درخواست و تاکید آقای سیدمجتبی ثمره هاشمی” برای کناره‌گیری از معاونت سیاسی پورمحمدی و تمرکز فعالیت‌ها در ریاست‌جمهوری سخن می‌گوید.

وی با توجه به تاکید ثمره هاشمی بر کناره‌گیری، از “احتمال تغییر وی و جایگزینی فرد دیگری در این معاونت” صحبت می‌کند و بی‌وقفه فرد جانشین را نیز معرفی می‌کند : “آقای علیرضا افشار (معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح) از جمله این گزینه‌هاست.”

اگر این امر به تحقق بپیوندد، افشار پس از ذوالقدر دومین فرد نظامی در جمع معاونان وزیر کشور دولت احمدی نژاد خواهد بود. جالب اینجاست که در کنار این دو نظامی، دو فرد روحانی نیز در جمع معاونان وزارت کشور به همکاری با این وزیر روحانی دولت نهم می‌پردازند.

سابقه حضور نظامیان در دولت نهم به روزهای اول بازمی‌گردد. در واقع از روزی که احمدی نژاد به معرفی کابینه پرداخت، گرایش دولت نهم به استفاده از نیروهای نظامی و به خصوص سرداران سپاه برای تصدی پست‌های اجرایی کاملا آشکار بود. به طوری که در برگه‌های معرفی تعدادی از اعضای کابینه، به سابقه نظامی و امنیتی ایشان اشاره شده بود و حتی وزیر پیشنهاد رفاه نیز که خود سابقه حضور در جبهه نداشت نیز سابقه فرمانده سپاهی برادر شهیدش را در زمان معرفی خود به عنوان یک امتیاز مثبت ذکر کرد.

این گرایش البته در ماه‌های بعد در انتصاب استانداران، معاونان وزیران و دیگر مقام‌های رده پایین‌تر این دولت نیز به چشم می‌خورد، به طوری که به عقیده ناظران، در دو سال اخیر در فرایند حضور افراد در دولت احمدی نژاد، داشتن سابقه حضور در سپاه خصوصا در سالهای پس از جنگ بسیار تاثیرگذار بوده است و خلأ ناشی از تصفیه بدنه مدیریتی دولت‌های قبلی را نیروهای سپاهی پر کرده‌اند. از همین روست که بسیاری از ناظران سیاسی یکی از خاستگاه‌های مدیران نوپای این دولت را سپاه و کادرهای تربیت شده در آن می‌دانند.