خواب های تازه برای دانشجویان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در آستانه سالگرد ۳۰ خرداد و حمله به کوی دانشگاه

با نزدیک شدن سالگرد حمله به کوی دانشگاه از یک سو مدیرکل کوی دانشگاه اعلام کرده دانشجویان حداکثر تا “پنجم تیرماه” برای تخلیه این کوی فرصت دارند، و از سوی دیگربازداشت دانشجویان منتقد و صدور احکام مختلف برای آن‌ها همچنان ادامه دارد. همزمان مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران از ایجاد کارگروه عفاف و حجاب در این دانشگاه خبر داده و کامران دانشجو، وزیر علوم هم گفته است: هیچکس در دانشگاه‌ها مجاز نیست با افراد و تشکل‌هایی که علیه اسلام و نظام فعالیت می‌کنند، همراهی کند.

مدیرکل کوی دانشگاه دیروز با بیان اینکه امتحانات دانشجویان دانشگاه تهران تا سوم تیرماه پایان می‌یابد گفت: “دانشجویان تا پنجم تیرماه فرصت دارند کوی دانشگاه را به صورت کامل تخلیه کنند.”

داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دانشجویان در فاصله زمانی 29 خرداد ماه تا 5 تیرماه فرصت دارند وسایل خود را به انبار تحویل دهند تصریح کرد: “کوی دانشگاه در فاصله زمانی نهم تیر تا 25 تیرماه تعطیل است.”

مدیرکل کوی دانشگاه در شرایطی برای خروج دانشجویان از این کوی، مهلت تعیین کرده که یک سال پس از یورش نیروهای انتظامی و لباس شخصی به کوی دانشگاه، الیاس نادران از نمایندگان مجلس هشتم و عضو کمیته تحقیق درباره حمله به کوی دانشگاه، با انتقاد از “اهمال و سستی مسوولین” گفته است: “اگر مسئولین در این رابطه اطلاع‌رسانی نکنند، اطلاعات و جزییات این پرونده را مستقیما در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.”

اما وزیر علوم، نگران “اهمال و سستی مسئولین” در مورد فاجعه کوی دانشگاه نیست؛ دغدغه اصلی او این است که: “دانشگاه‌ها باید از دانشجویانی که در راستای مصالح عمومی و منافع ملی، فعالیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌کنند، حمایت کرده و هیچکس در دانشگاه‌ها مجاز نیست با افراد و تشکل‌هایی که علیه اسلام و نظام فعالیت می‌کنند، همراهی نماید.”

دانشجو که در جمع روسای دانشگاه‌های استان‌های اصفهان، اردبیل، کرمان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی سخن می گفت، در ادامه یادآور شد: “دانشجویان متعهد دانشگاه‌ها یعنی فرزندان غیور مردم این مرزوبوم نباید حساسیت خود را نسبت به فعالیت‌های ضداسلامی و ضدنظام را از دست بدهند، بلکه باید هر روز با توجه به ترفندهای تازه دشمنان و فتنه‌گران حساسیت خود را بیشتر نمایند و ضمن علم‌آموزی هر چه بیشتر همانطور که در چند ماه اخیر نشان داده‌اند هم در صحنه باشند و هم عناصر فتنه‌گر و معاند اسلام و نظام را مدبرانه و هوشیارانه ارشاد کنند.”

و در راستای همین حضور و حساسیت است که حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، نماینده آیت الله خامنه ای در دانشگاه تهران خبر از تشکیل “کارگروه عفاف و حجاب مرکب از نمایندگان دستگاههای فرهنگی، تشکلهای دانشجویی و اساتید برای ارائه راهکارهایی در رابطه با مسئله حجاب” داد و در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: “با ایجاد این کارگروه در محیط دانشگاه با مشارکت دانشجویان راهکارهای مطلوبی در رابطه با مسئله عفاف و حجاب و رعایت شئونات اسلامی مطرح می شود.”

مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه نهاد دانشگاه تهران در زمینه حجاب برنامه‌های مختلفی را اجرایی کرده است، افزود: “در برنامه هایی که نهاد دانشگاه تهران اجرا می کند، سعی می شود جو دانشگاه متناسب با فضای دینی باشد. در راستای طرح عفاف و حجاب نیز اقدامات زیادی انجام گرفته که می توان به برگزاری کلاسهای آموزشی در حوزه روابط دختر و پسر بر اساس مضامین قرآن اشاره کرد که بسیار مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.”

برای اجرای چنین برنامه هاییست که حامد تیموری، مسئول واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی هم گفته است: “مجلس شورای اسلامی نباید در مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی راجع به مسائل مربوط به آموزش عالی و به‌خصوص دانشگاه آزاد دخالت کند.”

در عوض سردار احمدی‌مقدم پیشنهاد کرده واحدی از نیروی انتظامی در کوی دانشگاه مستقر شود تا حوادث مشابهی تکرار نشود.

 

دعوت به  تجمع در سی‌ام خرداد

با این حال فضای دانشگاهی کشور همچنان ملتهب است و با نزدیک شدن سالگرد حمله به کوی دانشگاه و 30 خرداد، عده‌ای از دانشجویان دانشگاه های شریف و پلی‌تکنیک که خود را “دانشجویان سبز” نامیده‌اند، از دانشجویان این دانشگاه‌ها دعوت کرده‌اند در روز 30 خرداد و “به پاس‌داشت شهدای این روز”، تجمع اعتراضی برگزار کنند.

دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک در روزهای گذشته اعلامیه ها و تراکت هایی در دعوت از دانشجویان و اساتید در سطح دانشگاه پخش کرده‌اند که در آن محل و ساعت برگزاری تجمع ذکر شده است. این دانشجویان محل تجمع خویش را مقابل دانشکده معدن و ساعت گردهم آیی اعتراضی را 12 ظهر اعلام کرده اند.

دانشجویان دانشگاه شریف هم در اطلاعیه ای دانشجویان را به گردهم آیی اعتراضی در روز 30 خرداد ساعت 12 و در مقابل دانشکده کامپیوتر فراخوانده‌اند.

 

اعتصاب غذای سلمان سیما

همزمان سلمان سیما، از فعالان دانشجویی و عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت که روز ۲۲ خرداد برای دومین بار بعد از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت و به بند ۲-الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شده،در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است.

پدر این فعال دانشجویی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته است: “ایشان اعتصاب غذای خشک کرده اند، چرا که بدون دلیل بازداشت شده اند. ایشان در مسیری با خواهر خود در حرکت بوده و این بازداشت با طراحی قبلی انجام شده است. ماموران امنیتی به او تلفن زدند که برای گرفتن وسایل خود که در بازداشت قبلی توقیف شده بود، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. اما این تماس درست در روز ۲۲ خرداد بود که ما بنا داشتیم به همراه خانواده به جایی برویم. سلمان به همراه خواهرش در راه اداره پیگیری بود که در خیابان وصال شیرازی یکی از لباس شخصی ها از پست سر او را صدا می کند و می گوید شما علیه همکار ما شکایت کرده اید. سلمان انکار می کند و این فرد به زور دست سلمان را می گیرد و او را به سمت موتور کشانده و دستبند می زند. اعتراض سلمان و ساعده خواهر او به این برخورد نتیجه ای نداشته و ساعده را هم تهدید به بازداشت می کنند.”

پدر این فعال دانشجویی تاکید کرده که پیگیریهایش برای یافتن ردی از سلمان هیچ نتیجه ای در پی نداشته و پس از تماس تلفنی پسرش که از اعتصاب غذای خود خبر داده از محل نگهداری او مطلع شده اند. او با ابراز نگرانی از وضعیت جسمی فرزند خود گفته است: “چون از وضعیت سلمان خبری نبود، او دست به اعتصاب غذای خشک می زند تا حداقل بتواند موقعیت خود را به ما اطلاع دهد که ناچار می شوند که به او تلفن بدهند و بعد از این تماس تلفنی در ظاهر اعلام می کند که اعتصاب غذای خود را شکسته است اما این طور نیست و همچنان در اعتصاب غذا به سر می برد. من به او اصرار کردم که نگران سلامتی اش هستیم و… اما قبول نکرد که اعتصاب خود را بشکند.”

 

محرومیت 60 دانشجو از تحصیل

اما دانشجویان در بیرون از زندان نیز وضعیت بهتری ندارند؛طی یک ماه گذشته و پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه شهید بهشتی و اعتراض دانشجویان به حضور وی در این دانشگاه، حراست و کمیته انضباطی این دانشگاه، رفتاری را در پیش گرفته که به تعبیر برخی از فعالان دانشجویی این دانشگاه “بی سابقه” است.

  آن‌گونه که منابع دانشجویی گزارش می‌دهند، تاکنون برای حدود 60 تن ازدانشجویان این دانشگاه، احکام محرومیت از تحصیل صادر شده است. این احکام علاوه بر محرومیت از تحصیل، شامل احکامی چون محرومیت از خوابگاه و تحصیلات دانشجویی و رفاهی نیز می‌شود.

این60 دانشجو به مدت حداقل دو ترم از تحصیل در دانشگاه باز خواهند ماند و تا انتهای تحصیل نیز از خدمات رفاهی و خوابگاه دانشگاه محروم خواهند بود.

 

احضار 30 دانشجوی “شریف”

ده ها تن از دانشجویان دانشگاه شریف درپی برگزاری مراسم 22 خرداد به کمیته انضباطی و دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضار شدند.

به گزارش دانشجو نیوز، حداقل 14 تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به علت سردادن شعارهای شبانه  الله اکبر و نیز حداقل 8 تن به اتهام  حضور در تجمع  22 خرداد این دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند.

همچنین تاکنون 6 نفر از دانشجویان فعال این دانشگاه به دفتر پیگیری اطلاعات فراخوانده شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.