استاد دانشگاه ایران در زندان

نویسنده

» نگاه ان بی سی به حکم زندان سعید لیلاز

یک دادگاه تجدید نظر ایران روز پنج شنبه یک استاد دانشگاه را به جرم دخالت در ناآرامی های کشور، پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، به شش سال زندان محکوم کرد.

چندین روزنامه طرفدار اصلاحات، از جمله روزنامه بهار، به نقل از محمود علیزاده طباطبایی، وکیل سعید لیلاز نوشتند دادگاه تجدید نظر، موکل وی را به شش سال زندان محکوم کرده است. او نگفت حکم دادگاه در چه تاریخی صادر شده است.

طباطبایی گفت سعید لیلاز، استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، متهم است که به رهبر کشورتوهین کرده است، نظم عمومی را بر هم زده و در نقشه ای برای برهم زدن امنیت کشور شرکت داشته است.

لیلاز از جمله منتقدین سر سخت سیاست های اقتصادی دولت ایران است. او همچنین به عنوان یک روزنامه نگار و تحلیلگر برای روزنامه های ایرانی کار می کرده است.

خبر محکومیت لیلاز یک روز پس ازآن اعلام شد که وب سایت پارلمان نیوز، که به اصلاح طلبان نزدیک است، خبر آزادی سیاستمدار برجسته اصلاح طلب، مصطفی تاج زاده را منتشر کرد.

تاج زاده، که به عنوان معاون وزیر کشور از سال 1997 تا 2005، خدمت می کرد، روز 13 ژوئن، یک روز بعد از انتخابات مناقشه آمیزی که محمود احمدی نژاد را برای بار دوم به مدت چهار سال بر مسند ریاست جمهوری نشاند، دستگیر شد.

هر دونفر، سعید لیلاز و مصطفی تاج زاده، در میان بیش از 100 چهره سیاسی و فعال کشور قراردارند که در یک محاکمه گروهی و به دنبال سرکوب شدید مخالفینی که ادعا می کردند احمدی نژاد با تقلب برنده انتخابات شده است، محاکمه شدند.

آزاد کردن تاج زاده در آستانه سال نو ایرانی، زمانی که معمولا مقامات دولتی به طور سنتی برخی از زندانیان را آزاد می کنند، صورت گرفته است.

در اوایل این ماه، ایران شش روزنامه نگاران و فعال مخالف دولت را به قید وثیقه آزاد کرد.

 

منبع: ان بی سی- 12 مارس