صلواتی می رود؛ زندانیان می مانند

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

آزادی برخی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی و همزمان بازداشت تعدادی دیگر از این فعالان همچنان ادامه دارد.  اصلح نقره کار، مهرداد رحیمی و عماد بهاور دیروز در حالی آزاد شدند که محمد اولیایی فرد، وکیل دادگستری و مجتبی گهستونی و رضا مجاوری از اعضای ستاد میر حسین موسوی در لاهیجان و خوزستان بازداشت شدند.

عماد بهاور، عضو نهضت آزادی ایران است که سه ماه پیش با قرار وثیقه آزاد شده بود. او چند روز پیش برای اخذ آخرین دفاعیات به دادگاه انقلاب احضار شده بود که در پی مراجعه به این دادگاه بازداشت و یک روز بعد آزاد شد.

روز گذشته صالح نقره کار، خواهر زاده زهرا رهنورد بعد از۲۶ روز حبس با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیونی آزاد شد. او که روز دوشنبه،بیستم بهمن به دادسرای زندان اوین احضار و همان روز بازداشت شده بود،تا چند هفته پیش از آن مسئول روابط عمومی دادستانی کل کشور بود،اما به دلیل نسبت فامیلی با زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از محل کار خود اخراج شده است.

مهرداد رحیمی، فعال حقوق بشر نیز عصر دیروز پس از تحمل بیش از دو ماه زندان، با تودیع وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد.

وی در تاریخ ۱۲ د یماه پس از احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شده و در طول مدت بازداشت تحت فشار شدید برای اعترافات تلویزیونی قرار داشت.مهرداد رحیمی، عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر و قائم مقام کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر بود.

 

بازداشت محمد اولیایی فرد

محمد اولیایی فر، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری، روز گذشته در پی احضار به دادگاه انقلاب جهت اجرای حکم بازداشت شد.او تحت عنوان اجرای حکم یکسال زندان بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

محمد اولیایی فرد پیشتر در پی اعتراض به اجرای حکم بهنود شجاعی و سایر نوجوانان روز یکشنبه مورخ ۱۸ بهمن ماه از سوی دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 

ادامه بازداشت فعالان ستاد موسوی

مجتبی گهستونی فعال حوزه میراث فرهنگی سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان (تاریانا) و رئیس ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی در سازمانهای غیر دولتی خوزستان از چهارشنبه تاکنون به دلایل نامعلوم در بازداشت به سر می برد.

گهستونی در ارسال اخبار تخریب ها و تصرف های غیر قانونی میراث فرهنگی استان به رسانه ها فعال بود و سازمان میراث فرهنگی در برابر گزارش ها و خبرهایی که وی به روزنامه ها و خبرگزاری ها ارسال می کرد مواضع خصمانه گرفته بود. هنوزهیچ خبری از علل بازداشت و محل نگهداری وی در دسترس نیست.

همچنین رضا مجاوری از اعضای فعال ستاد میر حسین موسوی در لاهیجان صبح روز ۱۶ اسفند ماه بازداشت شد.

به گزارش هرانا، رضا مجاوری از اعضای فعال ستاد ۸۸، پس از احضار تلفنی و مراجعه به دفتر اطلاعات سپاه روز گذشته ۱۶ اسفند ماه در لاهیجان بازداشت شد.

 

آخرین اخبار از رسول اف

وکیل مدافع رسول اف،هنرمند سینما که در زندان به سر می برد گفت که این کارگردان از زمان بازداشت تاکنون دوبار از زندان با همسرش تماس داشته و شرایط خود را نسبتا خوب توصیف کرده است.

میرزازاده، وکیل محمد رسول اف که همراه با جعفر پناهی و مهدی پورموسی در بازداشت بسر می برد به وب سایت کلمه گفت: روزدوشنبه برای دومین روز متوالی به همراه همسر موکلم به دفتر دادستان تهران مراجعه کردیم، پیرو درخواست کتبی همسر آفای رسول اف از دادستان تهران جهت تعیین وضعیت و ملاقات با وی، مسوول دفتر دادستانی تهران اظهار امیدواری کرد که بزودی دادستان در ملاقات هفتگی و روزانه با زندانیان، با آقای رسول اف ملاقات خواهد داشت.

میرزازاده، در ادامه گفت :در مجموع در مراجعاتی که به زندان اوین و دفتر دادستانی در خصوص وضعیت موکلم داشته ام، نظر دفتر دادستانی را مثبت ارزیابی می کنم و آنطور که از شواهد بر می آید دفتر دادستانی تهران در حال اتخاذ تدابیری جدید جهت تسریع برای تعیین تکلیف بازداشت شدگان اخیر است.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که “با مساعدت دادستان تهران و مسئولین دادسرای عمومی و انقلاب مستقر در اوین، این هنرمند کشورمان که با آثار هنری خود، نام ایران را در جشنواره های مختلف بین المللی طنین انداز کرده و افتخارات متعددی را در این عرصه به ارمغان آورده، به زودی آزاد شود”.

از افتخارات محمد رسول اف در عرصه فیلم سازی می توان به دریافت جوایزی همچون جایزه بهترین مستند از خانه سینما، بهترین فیلم اول جشنواره فجر، بهترین فیلم مستند جشنواره رشد، جایزه ویژه منتقدین از هامبورگ، جایزه ویژه فیپ رشی از خیخون اسپانیا، جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی هند، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره دبی، جایزه ویژه هیات داوران و جایزه بهترین فیلمنامه از مونترال کانادا، اشاره کرد.

 

کیوان صمیمی در انفرادی و ممنوع الملاقات

برخلاف اخبار منتشر شده درباره آزادی کیوان صمیمی، این روزنامه نگار نه تنها آزاد نشده، بلکه همچنان پس از ۹ ماه بازداشت، در انفرادی ویژه بند ۲۴۰ اوین است و از هرگونه ملاقات با وکیل، خانواده یا تماس تلفنی محروم می باشد.

درحالی که قاضی پرونده از هفته پیش دستور مرخصی ۱۰ روزه این روزنامه نگار ملی-مذهبی را صادر کرده اما مسئول بند ۳۵۰ اوین، تاکنون مانع این امر شده است.

مسئول بند ۳۵۰ اوین چند هفته پیش و در پی اعتراض کیوان صمیمی وی را از بند ۳۵۰ به انفرادی ویژه ۲۴۰ منتقل و اورا ازتلفن و ملاقات های هفتگی نیز محروم کرد.

 

خودداری دادگاه انقلاب از پذیرش وثیقه

با وجود تامین قرار وثیقه برای آزادی سعید نورمحمدی، مرجع قضایی از پذیرش وثیقه وی سر بازمی زند.

محمد مصطفایی، وکیل این عضو جبهه مشارکت به ادوارنیوز گفته است که  بیگی، بازپرس پرونده پس از گذشت مدت مدیدی از بازداشت ایشان قرار بازداشت موقت را فک و به قرار وثیقه تبدیل کرد، ولی متاسفانه علیرغم اینکه قرار وثیقه آماده تودیع است، مرجع قضایی از پذیرش آن استنکاف می ورزد.

محمد مصطفایی افزود: نورمحمدی پس از آزادی هیچ فعالیتی نداشته و در هیچ راهپیمایی و تجمعی شرکت نکرده است. وی روز هفتم آبان ماه در حالی که برای شرکت در دعای کمیل در منزل یکی از زندانیان سیاسی حضور یافته بود، دستگیر شد. ۵۰ روز ابتدای بازداشتش که عمدتا در انفرادی بود، هیچ ملاقاتی با خانواده خود نداشت و جرم وی این بود که با اس ام اس دیگران را دعوت کرده است که در دعای کمیل شرکت کنند.

سعید نورمحمدی بعد از کودتای انتخاباتی دو بار دستگیر شده که یک بار به مدت ۶۲ روز بازداشت بود که بیش از یک ماه آن در سلول انفرادی گذشت.

این عضو جوان جبهه مشارکت در حال حاضر وضعیت نابسامانی دارد و در بلاتکلیفی به سر می برد.
وکیل نورمحمدی در خصوص وضعیت وی گفت: ادامه بازداشت نورمحمدی خلاف قانون است، ولی متاسفانه بازداشت وی همچنان ادامه دارد. اتهام سعید نورمحمدی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است.

 

عدم اعطای مرخصی به فعالان سیاسی

تدارکات سفر نوروزی قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، احتمال استفاده فعالان سیاسی از مرخصی زندان برای ایام عید را بسیار کمرنگ کرده است.

به گزارش نوروز،”با احتساب  ۲۶۷ روز از بازداشت سیدمصطفی تاجزاده، ۲۶۱ روز از ربایش محسن میردامادی و ۲۴۰ روز از اسارت فیض الله عرب سرخی می گذرد و آنان درحالی که همچنان بر مواضع خود استوار هستند، امکان استفاده از آزادی موقت (مرخصی) که در ازای تودیع وثیقه های سنگین اعطا می شود را نیافته اند.”

سیدمصطفی تاجزاده به دلیل اینکه ملک شخصی ندارد، محسن میردامادی به دلیل اینکه قاضی پرونده ـ صلواتی ـ ارزش سند ملک شخصی اش را کمتر از میزان لازم می شمارد، و فیض الله عرب سرخی به دلیل اینکه زیر بار پذیرش وثیقه سنگین تعیین شده نرفته است، همچنان در بند ۲ الف سپاه گرفتار هستند.

گفتنی است، براساس توافق قبلی، وثیقه ای ۴۵۰ میلیون تومانی برای آزادی دکتر میردامادی به دادگاه تودیع شده، اما قاضی صلواتی، خواستار تودیع یک سند دیگر نیز شده است.