کشتی امدادی به غزه نرسید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» علیرغم وعده سپاه پاسداران

در حالی که هفته گذشته مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی از حرکت نخستین کشتی حامل کمک های مردمی ایران به سوی غزه خبر داده بود، روز گذشته محمد جواد جعفریان، رئیس این سازمان اعلام کرد کشتی ایرانی حامل اقلام بشردوستانه برای فلسطینیان ساکن نوار غزه در موعد مقرر به سوی مقصد حرکت نخواهد کرد. پیش از این نماینده ولی فقیه در سپاه، حرکت این کشتی به سوی غزه را تضمین کرده بود.

 

اظهارات ضد و نقیض سپاهیان

خبرگزاری دانشجویان ایران -ایسنا- دیروز به نقل از محمد جواد جعفریان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی گزارش داد که کشتی ایرانی حامل اقلام بشردوستانه برای فلسطینیان ساکن نوار غزه در موعد مقرر به سوی مقصد حرکت نخواهد کرد.

آقای جعفریان در مصاحبه با این خبرگزاری علت به تعویق افتادن کمک های جمهوری اسلامی را “برخی ناهماهنگی های بین المللی” و “تغییر نوع اقلام ارسالی” اعلام کرد.

این خبر، روز گذشته در حالی بر خروجی ایسنا قرار گرفت که هفته گذشته محمد علی نورانی، قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین و مسئول هماهنگی اعزام کشتی ایران به غزه با بیان اینکه تا چند روز آینده با کاروان به سمت غزه حرکت خواهیم کرد، گفته بود: “این کاروان از خرمشهر، عازم غزه خواهد شد و کاروان دیگری نیز بلافاصله از شمال ایران به سمت بندر استانبول و بعد به سمت غزه حرکت خواهد کرد”.

از سوی دیگر در حالی که رسانه های دولتی از ثبت نام چند هزار نفر برای اعزام به غزه خبر داده و گفته اند که در میان آن ها، هنرمندان، ورزشکاران سرشناس و دانشجویان زیادی حضور دارند رییس سازمان هلال احمر از نوع انتشار این خبر و برخی برداشت ها انتقاد کرد.

 محمد جواد جعفریان با بیان اینکه برخی از مردم “تصور غلط” در مورد ثبت نام و اعلام آمادگی این افراد دارند گفت: “افراد ثبت‌نام شده داوطلب خدمت به غزه هستند و جمعیت جوانان در فعالیت‌های وبلاگ نویسی، اهدای خون، پر کردن فرم اهدای عضو و جمع‌آوری کمک‌های نقدی از آنان کمک خواهد گرفت.”

در همین ارتباط هفته گذشته محمود احمدی بی غش، عضو کمیته دفاع از حقوق ملت فلسطین هفته گذشته در گفت وگو با سایت خراسان گفته بود: “اگر دولت مصر کارشکنی نکند، هیات پارلمانی ۴ نفره ایران تا روز پنج شنبه این هفته عازم غزه می شود”.

به گزارش خبرگزاری فارس، سردار حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه نیز در حاشیه همایش جوانان و بصیرت که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین برگزار شد، در پاسخ به این پرسش که چه سازمانی مسئولیت نظامی و امنیتی رساندن این کمک ها را به غزه به عهده گرفته است گفت: “اسکورت این کشتی ها توسط نیروی دریایی در دستور کار سپاه پاسداران نیست”.

این تکذیب غیر رسمی در حالی منتشر شد که پیش از این علی شیرازی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در نیروی دریائی سپاه پاسداران، ضمن تاکید بر آمادگی سپاه برای حفاظت و اسکورت کاروان‌های حامل کمک‌های انسانی، به خبرگزاری فارس گفته بود: “نیروی دریائی سپاه پاسداران با اقتدار کامل آمادگی دارد که با همه توان و امکانات بالقوه‌اش، کاروان‌های آزادی و صلح را که حامل کمک‌های انسان‌دوستانه از سراسر جهان به مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه است، اسکورت کند.”

برخی از ناظران بین المللی، تصمیم ایران برای ارسال کمک های بین المللی به غزه را یک اقدام تبلیغاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرده اند.

شبکه‌ی برون‌مرزی آلمان (Deutsche Welle)، در تحلیل رویکرد دولت ایران نوشت: “پس از آنکه دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور، توانستند در ماجرای غزه و فلسطین ابتکار عمل را به‌دست بگیرند، ایران احساس می‌کند در ایفای نقش قبلی خود به عنوان حامی اصلی مردم فلسطین ناتوان است. بدین ترتیب با این تبلیغات در پی جلب حمایت و توجه فلسطینی‌ها و جهان عرب است”.

 

حرکت کشتی لبنانی

در خبری دیگر مقامات لبنان به یک کشتی لبنانی حامل گروهی از فعالان سیاسی و اقلام بشردوستانه برای ساکنان غزه اجازه داده است به سوی جزیره قبرس حرکت کند و از آنجا عازم غزه شود.

حرکت این کشتی لبنانی به سوی غزه در حالی صورت می گیرد که هفته گذشته حسین شیخ الاسلام دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین در گفت وگو با خبرنگار سایت غزه اعلام کرده بود که یک کاروان کمک های بشر دوستانه به منظور شکستن محاصره غزه، هفته آینده از لبنان حرکت خواهد کرد و نقش عمده در شکل گیری این کاروان مانند کاروان قبلی را مردم و سازمان های غیردولتی و فعالان بین المللی از سراسر جهان به عهده دارند.

پیش از این، بی بی سی گزارش داده بود که اسرائیل علیه حرکت احتمالی یک کشتی حامل کمک های بشردوستانه از لبنان به سمت غزه هشدار داده و از دولت لبنان خواسته است که از این اقدام جلوگیری کند.

 گابریلا شالو، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد روز جمعه هفته گذشته تاکید کرده بود که هرگونه تلاش مسافران کشتی “مریم” برای شکستن محاصره دریایی غزه می تواند صلح و امنیت منطقه خاورمیانه را به خطر بیاندازد.

 

جام جهانی و غزّه

اگرچه اسرائیل از چهار سال پیش نوار غزه را مورد محاصره زمینی و دریائی قرار داده بود اما حمله کماندوهای اسرائیلی به کاروان کشتی های امداد رسانی در روز 31 ماه مه و کشته شدن ۹ شهروند ترک و سرنشین یکی از این کشتیهای امداد رسانی  به شدت مورد انتقاد جهانی قرار گرفت. این اقدام واکنش رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی را نیز بر انگیخت.

سایت جوان آنلاین،وابسته به دولت نیز همزمان با حمله اسرائیل هشدار داده بود که مبادا حملات دولت اسرائیل به “ناوگان های آزادی” تحت الشعاع جام جهانی قرار بگیرد.

 جوان آنلاین نوشته بود: “رژیم صهیونیستی امیدوارند با آغاز جام جهانی در روز جمعه 21 خرداد، سروصداها و اقدامات علیه تل آویو فرو بنشیند و همه به فوتبال مشغول شوند. ای بسا به دنبال آن است که حمله جدیدی به غزه با مناطق دیگر ترتیب دهد. بنابراین برای اولین بار جهان باید هوشیاری خود را در ایام برگزاری جام جهانی از دست ندهد و مراقب رفتار رژیم صهیونیستی باشد. مسأله بعد اینکه عمل ننگین رژیم صهیونیستی علیه ناوگان آزادی، نباید در هیاهوی فوتبال گم شود. این وظیفه رسانه‌های مستقل و آزادی خواه سراسر جهان و البته دوستداران صلح و انسانیت است که موج‌های بعدی ارسال کمک به غزه را به راه بیندازند به نحوی که جام جهانی تحت تأثیر عمل آنان قرار بگیرد نه بالعکس.”

همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی از “مراسم بدرقه کشتی کمک به غزه با حضور یکهزار و 500 نفر از ثبت‌نام شدگان” خبر داد. وی با بیان اینکه سخنگوی دولت آمریکا از مقامات مصری خواسته که اجازه عبور کشتی ایرانی از کانال سوئز را صادر نکند، گفت: “با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسوولان هلال احمر مصر امیدواریم این اتفاق رخ ندهد.”