ننگ هائی که با هیچ رنگی پاک نمی شود

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» انتقاد مستقیم کروبی از خامنه ای

مهدی کروبی یکی از دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات سال گذشته، دیروز، سی خرداد، همزمان با سالگرد مرگ ندا آقا سلطان، طی نامه ای تفصیلی خطاب به ملت ایران نوشت: “آن رایی که از شما دزیدند و حقی که ظالمانه از شما ستاندند، ننگی است که با هیچ رنگ پاک نمی شود”. وی ضمن اعتراض به رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر اعلام کرد به عهدی که با ملت در جهت احقاق حقوق از دست رفته، بسته وفادار است و تا پایان راه خواهد ایستاد.

کروبی در نامه خود با انتقاد شدید از حمله به بیوت و دفاتر مراجع قم، خواستار حفظ حرمت مراجع منتقد نظام و مورد اعتماد مردم شده است؛ برخوردهایی که به بهانه مخالفت با آیت الله خامنه ای از سوی گروه های فشار هوادار دولت، به حدی رسید که “حتی در دوران شاه نیز سابقه نداشته است”.

 

مقایسه دو نوع رهبری

دبیرکل حزب اعتماد ملی در نامه تفصیلی خود با تشریح وقایع یک سال گذشته و برخوردهای صورت گرفته با معترضان، منتقدان اصلاح طلب و برخی مراجع مورد اعتماد مردم، شیوه های این برخورد ها را با دوران رهبری آیت اله خمینی مقایسه کرده و ضمن اشاره به آیت اله خامنه ای، اما خطاب به ملت نوشته است: “همه به یاد داریم که رهبری فعلی در دوره اول ریاست جمهوریشان در خصوص معرفی نخست وزیر نظری غیر از نظر امام و مجلس داشتند و چقدر زیبا بود که ایشان بر تصمیم خود که مخالف نظر امام و ولی فقیه وقت نیز بود پای می فشردند اما پاسخ این مخالفت با نظر رهبری و ولایت فقیه، چنان نبود که برخی امروز در نظر دارند. به یاد داریم که حتی در سال ۶۴ که جناب آقای موسوی برای دور دوم به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند و در جریان معروف ۹۹ نفر نماینده ای که به آقای میرحسین موسوی رأی مخالف دادند، رهبری فعلی که در مقام ریاست جمهوری قرار داشتند نیز موافق با انتخاب ایشان نبودند و فرمودند که آنان ۹۹ نفر نیستند و با احتساب اینجانب ۱۰۰ نفر هستند و در جریان تحلیف در مجلس و در حضور تماشاچیان و خبرنگاران نیز اظهار داشتند که التزام من به سوگند ریاست جمهوری درحالیست که تمام ابزار اجرائی آن در اختیار من نیست و با این بیان ادامه نارضایتی خود نسبت به دیدگاه امام را اعلام کردند اما هیچگاه برای ایشان یا آن نمایندگان کمترین تعرض یا مزاحمت یا بی حرمتی پیش نیامد و ایشان هدف تیرهای تهمت قرار نگرفتند و هیچ یک از آن نمایندگان نیز بازداشت یا محکوم به ضدیت با نظام و ولایت فقیه نشدند”.

کروبی در ادامه برای نقد هتک حرمت مراجع، مثالی تاریخی آورده و به نظر مخالف آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی با نظر آیت الله خمینی اشاره کرده و نوشته: “همه ما به یاد داریم که نگاه سیاسی و اجتماعی بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمان مرجعیت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی با نگاه سیاسی و اجتماعی آن حضرت تفاوت داشت اما به یاد نداریم که هیچگاه هیچ یک از این دو طرف سخنی در تخطئه طرف مقابل زده و مردم را به مقابله با یکدیگر تحریک و تشویق کرده و فضای جامعه دینی را به نا امنی کشیده باشند. همه به یاد داریم که امام در واکنش به دیدگاههای اختلافی مراجع شایسته دینی و حوزه های علمیّه از جمله در برخورد با دیدگاه های فقهی و اجتماعی و حتی سیاسی مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی چگونه عمل می کردند تا آنجا که اعلام عید فطر برای مسلمین را با تشخیص و اعلام آن به نقل از ایشان در رسانه ها به رسمیت می شناختند. ما به یاد داریم که عده ای یک نوار ضبط شده در حدود یک ربع ساعت از سخنان آیت الله العظمی گلپایگانی در رابطه با ولایت فقیه را که در نقطه مقابل دیدگاه امام قرار داشت برای امام آوردند و امام اما دستور دادند که مشروح سخنان ایشان دو بار از رادیو سراسری پخش شود.”

کروبی در نامه خود با مقایسه نحوه برخورد با مراجع دینی منتقد دولت در دوره رهبری آیت الله خمینی و آیت الله خامنه ای یادآوری کرده است که به دنبال حادثه 14 خرداد و سکوت رهبری، نیروهای فشار هوادار دولت دور دیگری از هتک حرمت و حمله به دفاتر و بیوت مراجع منتقد را آغاز کرده اند. تازه ترین این هتک حرمت ها، حمله به بیت آیت الله العظمی یوسف صانعی، مرجع تقلید هوادار جنبش سبز همزمان با حضور کروبی در بیت وی و همچنین تخریب و پلمب دفتر مرحوم آیت اله منتظری در قم بود که با واکنش گسترده معترضان و منتقدان نظام روبرو شد.

 

روزنامه ای با حریم اهریمنی

کروبی در بخش دیگری از نامه خود روزنامه کیهان را که تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می شود روزنامه ای با “حریم اهریمنی” خوانده و با اشاره به نوشته های این روزنامه در خصوص حادثه 14 خرداد و هتک حرمت هایی که علیه مراجع می کند، آورده است:

 ”همانطور که می دانید و پیشتر هم اشاره کردم در یک سال گذشته پرده حجب و حیا از سوی کسانی که خود را وابسته به مراکز قدرت می دانند دریده شد و پیاده نظام این جریان در رسانه ها و سایت هایی که از پول نفت و بیت المال ارتزاق می کنند چنان آتشی بر خیمه نظام و انقلاب زد که ترکش های آن به همه خدمتگزاران و انقلابیون از جمله بیت معزز حضرت امام و نوه عالم و اندیشمند ایشان حاج سید حسن خمینی و دیگر مراجع بزرگ شیعه نیز اصابت کرد. سامان دهی عده ای از مواجب بگیران در ۱۴ خرداد و شکستن حرمت بیت امام در کنار مرقد ایشان را دیدیم و سیل محکومیت این فعل ابلهانه از سوی مردم و علمای بزرگ و مراجع تقلید را هم نظاره کردیم. در مقابل واکنش مردم و علما اما یک روزنامه که حریمی اهریمنی دارد و هیچ چارچوب و حد و مرزی برای گستاخی و فحاشی قائل نیست همچون گذشته در دفاع از رفتار اوباش پیاده نظام، به توهین مضاعف به نوه امام پرداخت گویی بدان دلیل که جرم آن عزیز ایستادن در کنار ملت بود. این روزنامه اهریمنی به همین مقدار بسنده نکرد و با ساختار شکنی عجیبی به حریم مراجع نیز وارد شد و آنان را به سبب آنکه توهین به بیت امام را محکوم کرده بودند مورد پرسش و تهدید قرار داد. این روزنامه مراجع را متهم به ملاحظه کاری کرد و از آنان پرسید که «کدام ملاحظه می تواند با دفاع از حریم اسلام و انقلاب برخاسته از آن برابری کند؟» باید تاسف خورد بر کسانی که کمترین درک و فهمی از آموزه های اسلامی و انقلابی امام نداشته اند و ندارند و با این حال می خواهند درک آلوده به قدرت خود را با زور و زندان و تهدید به دیگران از جمله مراجع بزرگ و محترم شیعه تحمیل کنند.”

روزنامه کیهان طی یک سال گذشته بارها با الفاظی رکیک مهدی کروبی را به خاطر مواضع صریح و ایستادگیش مورد حمله قرار داده است. این روزنامه طی ماههای اخیر و با فاصله گرفتن برخی از مراجع تقلید از نظرات دینی و سیاسی آیت الله خامنه ای، به ویژه از زمانی که زمزمه هجرت برخی مراجع به نجف بر سر زبان ها افتاد، اقدام به انتشار مطلبی حاوی هتاکی و افترا علیه این مراجع کرده که همواره با واکنش منتقدان و مخالفان روبرو شده، اما نه تنها از این هتک حرمت ها و افتراها کم نکرده بلکه بعد از حادثه 14 خرداد کار را حتی به تهدید این مراجع نیز کشانده است.

 

شهیدان، زندانیان و آسیب دیدگان

دبیرکل اعتماد ملی در نامه تفصیلی خود که در سالروز مرگ ندا آقا سلطان و سایر افرادی که در این روز جان باختند منتشر شد، با خانواده های شهیدان، آسیب دیدگان و زندانیان ابراز همدردی کرده و نوشته است: “یکسال پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و گذر از مصائب و تلخی های این یکساله بیش از هر چیز لازم می دانم سپاس، تشکر و تقدیر خود را از خانواده های معظم شهدای حوادث یک سال گذشته که در مظلومیت تمام، حتی نگذاشتند مراسمی در شأن عزیزانشان برگزار نمایند، اعلام کنم. اینجانب ضمن همدردی با خانواده های شهدای عزیز از خداوند برای شهدای این راه، رحمت و برای بازماندگان آنها نیز طلب صبر و اجر می کنم. به مجروحین عزیز هم که در کنار جراحت ها و آسیب ها حتی حق درمان در آسایش نیز از آنها سلب شد، ادای احترام می کنم و در مقابل این همه استقامت و پایداری آنها سر تعظیم فرود می آورم و نهایتاً از خیل کسانی که به ناحق و برای خفه کردن ندای حق طلبانه این ملت مظلوم و بزرگ، به جای مجرمین واقعی به زندان افتادند، به نیکی یاد می کنم. این روزها زندان های کشور پر است از یاران انقلاب و امام و اندیشمندان و فرهیختگان و جوانان و آزادی خواهان؛ و همچنان امیدوارم مقامات قضایی کشور در جهت احیای دستگاه قضا به جای صدور کیفر خواست های سیاسی و ابلاغ احکام دیکته شده، زمینه رهایی و آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را به زودی فراهم آورند.”

 

به پیمانم با شما وفادارم

کروبی در پایان نامه خود خطاب به ملت، با بیان اینکه مسیر قانون اساسی و راه و آرمان های انقلاب منحرف شده، با مردم، تجدید پیمان کرده و آورده است: “یک سال پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و آنچه با رای شما کردند و آن خون هایی که برای احقاق حقوق شما ریخته شد یک بار دیگر با صراحت و صداقت اعلام می کنم که بر سر پیمان خویش با شما تا پایان این راه ایستاده ام و آماده ام تا با هر کس که به نمایندگی از سوی حاکمیت معرفی شود به مناظره بنشینم و نگرش خود نسبت به قانون اساسی، خط امام و انقلاب را بیان کنم تا مردم -همان ها که امام فرمود جان من فدای تک تک آنان- به داوری بنشینند و معیّن کنند چه کسانی از قانون اساسی، راه و اندیشه و آرمان های انقلاب منحرف شده اند و چه کسانی علیرغم همه فشارها و سختی ها بر آن اصول پایبند مانده اند. تنها در چنین مناظره آزادی در برابر چشم ملت است که می توان اعتماد از دست رفته مردم را بازیافت. که اگر اقناع مردم با این حجم از تبلیغات و در چنین باتلاقی از دروغ و تهمت ممکن بود، نباید احتیاجی به سرکوب می بود و بدون هراس و توسل به قوای مسلح، مجوز راهپیمایی سکوت به معترضین داده می شد. آن رایی که از شما دزدیدند و حقی که ظالمانه از شما ستاندند ننگی است که با هیچ رنگی پاک نخواهد شد. آنچنانکه پس از یکسال به رغم تمام فشارها و ارعاب ها نه تنها مطالبه حق خواهانه شما به فراموشی سپرده نشده بلکه این تحول خواهی بر اساس یک شبکه اجتماعی گسترده در لایه های مختلف اجتماعی نیز رسوخ کرده است و این گسترگی اجتماعی چیزی نیست که بتوان با سرکوب و ارعاب و بازداشت و دادگاههای فرمایشی از میان برد. خداوند مومنان را به صبر و استقامت فراخوانده و وعده پیروزی به آنها داده است. راه شما اگرچه سخت و صعب و پر پیچ و خم است اما آینده وعده داده شده خدا متعلق به شما و تقدیر بر نابودی ستم پیشگان است”.

پس از نامه های صریح عبدالکریم سروش و محمد نوری زاد خطاب به آیت الله خامنه ای و مواضع انتقادی دیگر فعالان سیاسی و فرهنگی در باره رهبرجمهوری اسلامی، نامه کروبی را باید تازه ترین موضع گیری صریح و اعتراضی نسبت به عملکرد رهبری دانست. با این حال اگرچه نظرات، یادداشت ها، تحلیل و و برداشت ها در خصوص عملکرد و اختیارات آیت اله خامنه ای در حال فزونی ست اما واکنش مستقیم رهبر جمهوری اسلامی در مقابل این موارد تاکنون فقط سکوت بوده است.