رئیس مجلس: قوه قضاییه هیچ کاره است

نویسنده
نازنین کامدار

» بعد از تصویب دخالت دولت در حصر

یک هفته پس از آکه وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به ادامه حصر رهبران جنبش سبز در ایران اعتراض کرد و با واکنش وزارت خارجه ایران مواجه شد، روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس که بدین بهانه اظهار نظر می کرد فاش ساخت که رفع حصر از این رهبران در اخیار قوه قضاییه نیست.

 پیش از علی لاریجانی، حسن روحانی رئیس دولت هم در چند نوبت اعلام کرده بود که قوه زیر نظرش امکان رفع حصر را به “تنهایی” ندارد و این امر نیازمند مشارکت تمامی نیروها و قواست.

با این حال اظهارات وی و برخی از اعضای کابینه اش از جمله مصطفی پور محمدی، بارها با اعتراض اطرافیان رهبران در حصر مواجه شده به طوریکه اردشیر امیر ارجمند، مشاور میرحسین موسوی هفته گذشته خطاب به روحانی گفت که وی در صورت ناتوانی در حل این بحران، بهتر است آن را به شکل علنی مطرح کند تا افکار عمومی بدانند که چه شخصی مسئول نهایی حصر رهبران جنبش است.

این اظهارات در حالی مطرح شده که هفته گذشته علی اکبر هاشمی رفسنجانی در پی اصرار دانشجویان در جلسه سخنرانی اش ناچار شد بگوید: “زمان مبارزه، آرزو می‏ کردیم تبعید شویم تا زندان نرویم. سختی تبعید اصلاً مشابه زخم زندان نبود. آن موقع‏ها ما نگران نامداران در حصر خود نبودیم. بیشتر نگران زندانی های بی ‏نام و نشان‏ خود بودیم.

 سایت های اعتدالگرا این سخنان هاشمی را با عنوان “اطمینان خاطر هاشمی از رفع حصر” بازتاب داده اند.

حال اما، علی لاریجانی رئیس محافظه کار مجلس روایت جدیدی را از این بحران سیاسی در ایران مطرح کرده است.

به نوشته خانه ملت، او دیروز در گفت و گوی خود با روزنامه دست راستی فرانسه، فیگارو گفت: “کسی به دنبال زندانی کردن کسی نیست، دلیلی ندارد که افراد را در زندان نگهداریم، یا در حصر باشند. باید اشکالات این افراد رفع شود چرا که آنها در مسیر خود درست عمل نکردند و اشتباهات بزرگی مرتکب شدند، می توانستند درست تر عمل کنند. کار آنها به قوه قضائیه مربوط نیست و راه های دیگری دارد. از همان طریقی که محصور شدند از همان طریق باید موضوع حل شود، باید فهم آنها نسبت به مسائل درست شود”.

این سخنان لاریجانی در حالی بیان شده که سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بر خلاف وی از وجود “حکم قضایی” در ماجرای حصر موسوی و کروبی خبر داده بود.

به نوشته سایت “تابناک”، وی گفته است: “سران فتنه در حال حاضر در اختیار قوه قضائیه هستند. در قوه قضائیه پرونده هم دارند و حصر آنها هم جزو مجازات‏ هایی است که قوه قضائیه در نظر گرفته است. به هر حال بدون حکم قضایی که نمی‏ شود کسی را محدود یا مجازات کرد. نظام ما طوری است که نمی‏ توان در آن کسی را بی دلیل حصر یا حبس کرد. تا حکم قضایی نباشد چنین اقداماتی انجام نمی‏ شود. بنابراین الان هم پرونده در اختیار قوه قضائیه است و هر وقت تشخیص بدهند محکمه را تشکیل خواهند داد. من نماینده مردم در مجلس هستم و مطالبه مردم این است که چرا باید محاکمه این افراد طول بکشد و محاکمه نشوند و تکلیفشان نامشخص باشد تا آمریکایی‏ ها دلسوز مردم ایران شوند و بیایند در امور داخلی ما مداخله کنند. 

این روحانی هوادار جناح راست در مورد شکل محاکمه موسوی و کروبی گفت “علنی یا غیر علنی بودن محاکم فرمول حقوقی دارد و چیزی نیست که ما بگوییم بشود یا نشود. این به تشخیص دادگاه بر می‏ گردد، اما ما در کل اعتقاد داریم که اگر محاکمه علنی باشد اتفاقا اینها بیشتر رسوا می‏ شوند و ما از محاکمه علنی استقبال می‏ کنیم. هر چند که باز هم تاکید می‏ کنم که این مورد به تشخیص خود محکمه و دستگاه قضایی مربوط است.ما فقط یک درخواست داریم و آن هم اینکه دستگاه قضایی این افراد را محاکمه کند و هر چه بر اساس اسناد و مدارک و شواهد موجود، مجازات آنها است اعمال کند. اگر هم تقصیری ندارند باید آزاد شوند”.

علی لاریجانی رییس مجلس با اظهارات تازه اش از اساس این حرف را رد کرد و عملا رهبر جمهوری اسلامی را مسوول حصر سران جنبش سبز نشانه گرفت.

همزمان با این اظهارات روزنامه های جناح راست خبر داده اند که ۶۰۰ حلقه بسیج دانشجویی در نامه ای خطاب به آملی لاریجانی، از وی خواستند که “اشد مجازات” را برای رهبران جنبش سبز در نظر بگیرد. 

در نامه این حلقه های بسیج که سایت تندرو “صراطنیوز” متن کامل ان را متشر کرده، آمده است: “این حق مسلم مردم مومن و رنج دیده ایران است که از محضر دادگاه عدل انقلاب اسلامی بخواهند سران فتنه را به جرم اقدام علیه امنیت ملی و آشوب‌های خیابانی و تمام خیانت‌ها، اتهام‌زنی‌ها، تحریک احساسات مردم، آتش زدن بانک‌ها، اموال عمومی و مساجد، شهید کردن عده‌ای جوان بی‌گناه مقابله‌کننده با آشوب و هرج و مرج، خسارات میلیاردی و متوقف کردن رشد اقتصادی سیاسی و علمی کشور، مورد محاکمه قرار داده و مطابق با مواد ۶۹۷، ۴۹۸، ۵۰۰، ۵۱۲، ۶۱۰، ۶۱۸، ۶۱۹، ۶۷۵، ۶۷۶، ۶۷۷، ۶۸۳، ۶۸۷، ۶۸۹، ۶۹۷، ۶۹۸، و بند سه ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی و براساس اصول شرع مبین اسلام، اشد مجازات را برای سران متهم در پرونده فتنه از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی اعمال نمایند.

به نظر نویسندگان این متن چنین محاکمه ای لازم است “تا ضمن اتمام این زمزمه‌های شوم، همچنین هشداری باشد برای خط نفاق و سازش که بار دیگر خیال خام وطن فروشی و تسلیم و خیانت به اسلام و انقلاب و مملکت در سر نپرورانند. بسیج دانشجویی بعنوان فراگیرترین تشکل دانشجویی همواره از ابتدای شکل گیری خود در همه دولت‌ها پیگیر و مطالبه گر برخود با مفاسد اقتصادی بوده است و اکنون نیز از دستگاه قضا می‌خواهیم با قاطعیت هرچه تمام‌تر با مفاسد اقتصادی برخورد کرده و صدها هزار دانشجوی بسیجی را پشتیبان خود در این مسیر بدانید”.

پیش از این نیز روزنامه های کیهان و جوان و دیگر رسانه های تندرو و جناح راست در فرصت های مختلف از هزاران طلبه یا صد ها تشکل دانشجویی و عنوان هایی مانند این برای بزرگ کردن خواست هایشان استفاده کرده و ادعا داشته اند که چنین تشکل هایی واقعی هستند، در حالی که ۶۰۰ تشکل دانشجویی هیچ گاه نام ونشانی نداشته اند.