جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

جمع مستان اندک اندک می رسند : هونشگ ابتهاج، جلال آل احمد، حسین منزوی، داریوش مهرجوئی، حسین نوش آذر و.

هوشنگ ابتهاج : چاپ تازه‌ی آثار در نمایشگاه کتاب

کتاب‌های هوشنگ ابتهاج در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند.

آثار هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه) برای بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تجدید چاپ می‌شوند.

این آثار عبارت‌اند از: “تاسیان” برای نوبت هفتم (مجموعه‌ی یادشده اوایل سال 86 وارد بازار کتاب شد)، “سیاه‌مشق” برای نوبت بیستم و “حافظ به سعی سایه” برای نوبت چهاردهم، که همگی از سوی نشر کارنامه تجدید چاپ می‌شوند.

همچنین همه‌ی شعرهای این شاعر پیشکسوت تا پایان امسال در یک مجلد منتشر خواهد شد.

 

همایون ارشادی: اکران گسترده فیلم جدید

فیلم « اگورا » به کارگردانی « آلخاندرو آمنابار»، با نقش آفرینی « همایون ارشادی» 18 دسامبر 2009 ( 27 آذر ) اکران گسترده خود را آغاز می‌کند.

این پروژه‌ی سینمایی که یک درام تاریخی وعاشقانه است براساس فیلمنامه‌ای از خود « آمنابار» و «ماتئو گیل»، مقابل دوربین می‌رود.

بنابر اعلام Imdb، داستان «اگورا»، در مصر باستان رخ می‌دهد و زندگی یک زن متخصص امور پزشکی و مسائل خاص وی را به تصویر می‌کشد.

این پروژه‌ی سینمایی ماجراجویانه در کشورهای آمریکا و اسپانیا مقابل دوربین می‌رود و نسخه اصلی آن به زبان انگلیسی به روی پرده خواهد رفت.

همایون ارشادی بازیگر آثاری چون« طعم گیلاس»( کیارستمی) ‌و« درخت گلابی» ( مهرجویی ) است، نخستین نقش‌آفرینی‌اش در سینمای بین‌المللی را با حضور در «بادبادک باز» به کارگردانی «مارک فوستر» تجربه کرده است.

«الخاندرو آمنا بار»، خالق ‌آثاری چون «دریای درون»، با فیلم « دیگران»، نزد اهالی سینمای ایران مطرح شده است.

 

پروین دولت‌آبادی : مجموعه آثار

مجموعه‌ی آثار پروین دولت‌آبادی - شاعر فقید و از بنیان‌گذاران شعر کودک - تا پایان سال‌ جاری منتشر می‌شود.

احمد وکیلی از تلاش خود برای انتشار کتاب تک‌جلدی مجموعه‌ی آثار کودکانه و بزرگسالانه‌ی دولت‌آبادی خبر داد.

پروین‌ دولت‌آبادی از جمله شاعرانی است که در ایام حیات خود، علاوه بر سرایش شعرهایی برای کودکان، شعرهای بزرگسالانه‌ای هم در قالب‌های غزل، مثنوی، رباعی، دوبیتی و شعر نو سرود.

احمد وکیلی گفت: موسسه انتشارتی ایران جام، عهده‌دار چاپ این اثر شده است.

پروین دولت‌آبادی در آغازین ساعت‌های 27 فروردین‌ماه سال گذشته در سن 84سالگی درگذشت.

این شاعر در سال 1303 در اصفهان متولد شد. هجده‌ساله بود که معلم شد و در کنار شغل معلمی به کارهای فرهنگی نیز پرداخت و بویژه در زمینه‌ی شعر کودک تلاش کرد.

 

علی‌ دهباشی: جلد دوم “نامه‌های جلال آل ‌احمد”

 جلد دوم “نامه‌های جلال آل‌ احمد” به کوشش علی دهباشی منتشر می‌شود.

این مجلد حاوی نامه‌هایی از صادق چوبک، پرویز داریوش، سیمین دانشور، ابراهیم گلستان، علی‌اصغر خبره‌زاده، حمید محامدی، مجید تهرانیان و… به جلال و نیز نامه‌های این نویسنده است که به دوستان دور و نزدیکش نوشته است.

به گفته‌ی دهباشی، این اثر مجوز انتشار دریافت کرده است و از سوی انتشارات نگاه منتشر می‌شود؛ اما به نمایشگاه کتاب امسال نخواهد رسید.

جلد اول این کتاب به کوشش دهباشی در سال 64 منتشر شد که نامه‌هایی را از نیما یوشیج، بهمن محصص، باقر کمیلی، هانیبال الخاص، امیر پیشداد، خلیل ملکی و… دربر می‌گرفت.

جلال آل احمد که روایت‌های متفاوتی از تاریخ تولدش ذکر شده، بنا به گفته‌ی همسرش - سیمین دانشور - دوم آذرماه سال 1302 متولد شده است. این نویسنده 18 شهریورماه سال 1348 در اسالم گیلان از دنیا رفت.

از جمله آثار او به: اورازان، مدیر مدرسه، غرب‌زدگی، سنگی بر گوری، نفرین زمین، نون والقلم، در خدمت و خیانت روشنفکران، از رنجی که می‌بریم، تات‌نشین‌های بلوک زهرا، چهل طوطی، خسی در میقات، دید و بازدید، زن زیادی، سرگذشت کندوها، سفر آمریکا، سفر به ولایت عزراییل، سفر روس، سه‌تار، مکالمات، یک چاه و دو چاله و نیما چشم جلال بود، می‌توان اشاره کرد.

 

بهمن فرمان‌آرا : گلایه از روند صدور مجوز «مردی برای تمام فصول»

بهمن فرمان‌آرا کارگردان با بیان توضیحاتی درباره‌ی صدور مجوز “مردی برای تمام فصول” گفت:‌ بعد از گنجاندن این نمایش در کنداکتور تالار “وحدت” در خواست سالن تمرین را مطرح کردیم، تا بتوانیم مانند دیگر نمایش‌هایی که در این تالار اجرا می‌شود، مرداد و شهریور ماه را به‌عنوان زمان تمرین دراختیار داشته باشیم.

او ادامه داد: مدیریت تالار وحدت اعلام کرد، باید مرکز هنرهای نمایشی مجوز تمرین این نمایش را صادر کند. زمانی که به این مرکز مراجعه کردیم، به ما گفتند تالار وحدت زیر مجموعه ما نیست و ما نمی‌توانیم نامه بدهیم!‌ فرمان‌آرا اذعان داشت: چون شایعه شده بود مقام بالاتری عنوان کرده که پای بهمن فرمان آرا، به تئاتر باز نشود. نامه‌ی دیگری نوشتیم و این نامه به مدیریت بنیاد “رودکی” ارایه شد که آن‌ها هم اعلام کردند، تالار وحدت به برنامه‌های موسیقی اختصاص داده شده است.

این کارگردان مطرح کرد: عدم صدور مجوز نمایش برای من مهم نیست، چون هدف من این بود که نشان بدهم می‌توان نمایشی را با گروهی بسیار مهم اجرا کرد و از دولت هم سرمایه نگرفت و آن گونه که وانمود می‌کنند تنها نمایشنامه‌هایی مانند “قهوه خانه‌ی زری خانم” نیست که می‌تواند به صورت مستقل و خصوصی اجرا شود! پس اگر می‌خواهیم فرهنگ دولتی داشته باشیم، این موضوع را اعلام کنند تا مثل شوروی سابق تکلیف هنرمندان مشخص شود. نه این که از یک سو عنوان کنند مشکلی برای کار کردن نداریم و بعد به شیوه‌ای عمل کنند که ما به صورت فرسایشی ناامید شویم. من اگر اهل ناامید شدن بودم بعد از 10 فیلم‌نامه ناکام فیلم “بوی کافور، عطریاس” را نمی‌ساختم.

او اذعان داشت: نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» را به‌خاطر پردازش مذهبی آن انتخاب کردم و جالب این جاست که فیلم این اثر قبل از انقلاب به همین دلیل توقیف شده بود و حال پرسش اینجاست که چرا اجازه اجرای این نمایش داده نمی‌شود؟!

 

محمودی ایرانمهر: چاپ دومین مجموعه‌ی داستان

علیرضا محمودی ایرانمهر دومین مجموعه‌ی داستانش را منتشر می‌کند.

“ابر صورتی” مجموعه‌ای از 11 داستان کوتاه و بلند این داستان‌نویس است که آن را به نشر چشمه سپرده است.

به گفته‌ی نویسنده، این مجموعه به ارتباط‌های عاشقانه - انسانی شخصیت‌ها می‌پردازد و هر داستان به لحاظ فرم و محتوا و زبان مستقل است.

محمودی زبان داستان‌هایش را ساده توصیف کرد و افزود: از آن‌جایی که به پازل‌های زبانی در داستان علاقه‌ای ندارم، سعی کردم به چندلایه بودن داستان‌ها اهمیت بدهم.

محمودی ایرانهمر نخستین مجموعه‌ی داستانش را با نام “بریم خوش‌گذرونی” در سال 84 توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان منتشر کرد.

او همچنین آثار برگزیده‌ی مسابقه‌ی داستان کوتاه “کشف لحظه” را در مجموعه‌ای به همین نام منتشر می‌کند. این مجموعه یک‌صد داستانک‌ برگزیده‌ی این مسابقه دربر می‌گیرد که به دبیری محمودی ایرانمهر برپا شد.

 

حسین منزوی : عرضه‌ی مجموعه‌ شعرها در نمایشگاه کتاب

مجموعه‌ی کامل شعرهای حسین منزوی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

همه‌ی شعرهای این شاعر غزل‌سرای معاصر به کوشش محمد فتحی در این کلیات گرد آمده است. علاوه بر گردآورنده، غزل منزوی - دختر شاعر - و بهروز منزوی - برادر او - نیز مقدمه‌هایی را بر کتاب نوشته‌اند.

کلیات شعرهای منزوی شامل مجموعه‌های شعر “حنجره‌ی زخمی تغزل”، “از ترمه و تغزل”، “عشق در حوالی فاجعه”، “به همین سادگی”، “از شوکران و شکر”، “با عشق تاب می‌آورم” (مجموعه‌ی شعرهای نیمایی)، “با سیاوش از آتش”، “از کهربا و کافور” و “از خاموشی و فراموشی” است، که با 40 غزل منتشرنشده‌ی این شاعر همراه است که به تازگی از سوی انتشارات نگاه منتشر شده و در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

از سوی دیگر، چاپ دوم “همچنان از عشق” این شاعر چندی پیش پس از سال‌ها دوباره از سوی نشر آفرینش منتشر شد.

همچنین چاپ دوم مجموعه‌ی شعر “تیغ و ترمه و تغزل”، مجموعه‌ای از غزل‌های حسین منزوی، با ایجاد تغییراتی به تازگی از سوی نشر یادشده منتشر شده است و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.

 

داریوش مهرجویی : عرضه نخستین رمان در نمایشگاه کتاب

 نخستین رمان داریوش مهرجویی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

این رمان با نام “به خاطر یک فیلم بلند لعنتی” در 248 صفحه، 66 فصل و شمارگان 2200 نسخه از سوی نشر قطره به چاپ رسیده است.

ماجرای این داستان درباره‌ی یک جوان فیلم‌ساز است که فیلم‌های کوتاه می‌ساخته و حالا می‌خواهد اولین فیلم بلندش را بسازد؛ ولی مشکلاتی دارد، درگیر یک ماجرای عاشقانه می‌شود و….

داریوش مهرجویی که در سینمای ایران از کارگردانانی است که بیش‌ترین اقتباس‌های ادبی را انجام داده، تا کنون چندین ترجمه نیز داشته است.

 

احمد میراحسان:  مستند “داستان دو شهر”

 در قالب مجموعه مستندهای درباره‌ی تهران، احمد میراحسان در حال ساخت فیلمی با عنوان موقت “داستان دو شهر” است.

این منتقد و مستندساز عنوان کرد: این فیلم به نوعی درباره گذران 24 ساعت از زندگی خود بنده در تهران است. یعنی به‌عنوان فردی که در شهری دیگر زندگی می‌کند و ناگزیر است که دایم به تهران سفر کند، در این فیلم 50 دقیقه‌ای داستان خود را روایت کرده‌ام.

او درباره‌ی مراحل ساخت این فیلم هم توضیح داد: این فیلم در مدت زمان 50 دقیقه برنامه‌ریزی شده و اکنون پس از به پایان رسیدن فیلم‌برداری مدتی است که به دلیل کمبود بودجه در مرحله تدوین متوقف مانده است.

میراحسان همچنین به نحوه کار در پروژه مستندهای درباره‌ی تهران اشاره کرد و صحبت‌های گروهی در راستای ساخت این فیلم‌ها را از موارد بسیار مثبت این پروژه دانست و این جلسات و گفت‌وگوها را مهم‌ترین حلقه در راستای رسیدن به مستندهای این مجموعه برشمرد.

گفتنی است، در این پروژه که تهیه آن را پیروز کلانتری و سعید رشتیان برعهده دارند قرار بود رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا اصلانی، محسن عبدالوهاب، مهوش شیخ‌الاسلامی، محمد شیروانی، رضا بهرامی‌نژاد، محسن امیریوسفی و فرزاد موتمن نیز فیلم‌هایی با موضوع شهر تهران بسازند که چندی پیش و در جشنواره فیلم شهر فیلم رخشان بنی‌اعتماد با عنوان “حیات خلوت خانه‌ی خورشید” به نمایش درآمد.

گفتنی است، مجری این طرح‌ها نیز سعید رشتیان است.

 

بیژن نجدی : عرضه ی چاپ تازه‌ی آثار در نمایشگاه کتاب

 کتاب‌هایی از بیژن نجدی برای نمایشگاه کتاب تجدید چاپ شدند.

مجموعه‌های داستان “یوزپلنگانی که با من دویده‌اند”، “داستان‌های ناتمام” و “دوباره از همان خیابان‌ها” به ترتیب برای نوبت‌های دهم، چهارم و پنجم در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی نشر مرکز تجدید چاپ و عرضه شده‌اند.

همچنین “پسرعموی سپیدار” که مجموعه‌ای از شعرهای نجدی را دربر می‌گیرد، برای نوبت دوم از سوی نشر تکا تجدید چاپ شده‌ است.

از سوی دیگر، مجموعه‌ی شعر “خواهران این تابستان” نجدی از سوی نشر ماه‌ریز در نوبت چاپ دوم است.

بیژن نجدی متولد 24 آبان‌ماه سال 1320در خاش - از توابع سیستان و بلوچستان - بود که چهارم شهریورماه سال 1376 درگذشت.

 

حسین نوش‌آذر : انتشار نخستین رمان در ایران

رمان حسین نوش‌آذر با عنوان “سفرکرده‌ها” منتشر شد. این اولین رمان این نویسنده است که در ایران منتشر شده است.

“سفرکرده‌ها” در 300 صفحه از سوی نشر نی به چاپ رسیده است و در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد.

نوش‌آذر درباره‌ی این رمان  توضیح داد: “سفرکرد‌ه‌ها” یک رمان تلفیقی است؛ تلفیقی از داستان خانوادگی، رمان سیاسی (تریلر سیاسی)، داستان اجتماعی و رمان شخصیت. این داستان از منظر چهار شخصیت روایت می‌شود و هر یک از شخصیت‌ها گوشه‌ای از حوادث زندگی خانوادگی، اجتماعی و سیاسی‌شان را که در تابستان تا پاییز سال کودتای 28 مرداد اتفاق افتاده، روایت می‌کنند.

از حسین نوش‌آذر ساکن آلمان تاکنون چندین مجموعه‌ی داستان، یک داستان بلند و یک رمان در خارج از ایران منتشر شده است. ترجمه‌ی “پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد” ریچارد براتیگان به قلم او نیز چندی پیش در ایران انتشار یافت.

 

فراخوان هشتمین دوره جایزه داستانی صادق هدایت سال 1388

هشتمین دوره‌ی مسابقه داستانی صادق هدایت- سال 1388 در ایران- با اعلام فراخوان از سوی دفتر هدایت و سایت سخن کار خود را آغاز کرد.

 

شرایط شرکت در این رقابت ادبی به شرح زیر است :

شرایط شرکت در مسابقه‌:

الف ) ارسال به بخش داستان‌های کوتاه در سایت سخن

ب) ارسال به صندوق پستی 365-19585 یا ایمیل به نام دفترهدایت‌. داستان‌هایی که به طریق پستی ارسال می‌شوند لازم است بریک روی صفحه به صورت تایپ شده و در چهار نسخه فرستاده شوند‌. این آثار در مسابقه شرکت خواهند داشت ولی تنها گزیده‌ای از آنها بر روی سایت قرار می‌گیرد.

 - ارسال داستان برای این مسابقه به این معنی است که نویسنده در صورت انتخاب، رضایت خود را برای چاپ داستان ارسالی در مجموعه داستان‌های برگزیده اعلام داشته است و دفتر هدایت مجاز به ویرایش داستان‌ها است. داستان‌های ارسالی مسترد نخواهد شد‌.

 

گزینش آثار و جوائز

 

چاپ و انتشار آثار برگزیده

 

بورس نشر

 

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به یکی از روش‌های زیر تماس حاصل فرمایید‌: