جایزه مارتین انالز برای عماد الدین باقی

نویسنده
سارا مقدم

» از سوی یازده نهاد بین المللی حقوق بشر اعلام شد

عمدالدین باقی، محقق و فعال حقوق بشر جایزه حقوق بشری  مارتین انالز را به خاطر سالها تلاش و تحقیق برای لغو حکم اعدام، بویژه اعدام نوجوانان در ایران از آن خود کرد. هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دراین باره به روز می گوید: این جایزه از سوی یازده نهاد بین المللی حقوق بشری هرساله به فعالان حقوق بشر اهدا می شود.

بیانیه ای که روز گذشته از سوی این یازده نهاد بین المللی منتشر شد اعلام داشت که علت اهدای این جایزه به عمادالدین باقی، تحقیق و تلاش شجاعانه وی درمورد فهرست نوجوانان محکوم به اعدام در زندانهای ایران است که در تلاش برای لغو اعدام نوجوانان تاثیر زیادی داشته است. دراین بیانیه همچنین تحقیقات فقهی و نظری باقی در رد و مخالفت با اعدام، مورد تاکید قرار گرفته و عنوان شده است که وی در ده سال گذشته چهار سال را به خایر فعالیتهای بشردوستانه در زندان سپری کرده است.

هانس تولن رئیس هیات داوران این جایزه در بیانیه منتشر شده به جسارت و شجاعت باقی با وجود خیراتی که وی را تهدید می کرده اشاره کرده است.

هادی قائمی نیز در مصاحبه با روز یکی از تاثیرات مهم اهدای این جایزه را برجسته کردن موضوع اعدام نوجوانان در ایران دانسته و می گوید: تحقیق آقای باقی یک تحقیق اسلامی و فقهی است. بنابراین قوه قضائیه ایران نیز می تواند با استناد به آن و تکیه بر این موضوع که منافاتی با مسائل دینی ندارد، از نتایج این تحقیق استفاده کرده و اعدام نوجوانان را برای همیشه لغو کند.

قائمی همچنین با اشاره به روند اعدام ها در ایران، توجه به فعالان حقوق بشری که در مخالفت با اعدام تلاش و مبارزه می کنند را در توجه عمومی به این مساله موثر می داند و اضافه می کند: عمادالدین باقی بنیان گذار سازمان غیر دولتی انجمن دفاع از حقوق زندانیان است. امیدواریم اهدای این جایزه، توجه عمومی را به وضعیت زندانیان، بویژه زندانیان عقیدتی جلب کند.

کمپین بین المللی حقوق بشر و دیده بان حقوق بشر روز گذشته در بیانیه مشترکی از اهدای این جایزه به عمادالدین باقی خبر دادند. در بخشی از این بیانیه در مورد اهداکنندگان این جایزه آمده است: جایزه مارتین انالز، که به نام یکی از فعالان پیشگام در حقوق بشر و اولین دبیر کل عفو بین الملل نامگذاری شده، “هرساله به فردی  که در مبارزه علیه نقض حقوق بشر شجاعانه و به روش های نوآورانه فعالیت استثنایی کرده باشد، اهدا می شود.”  دریافت کنندگان این جایزه توسی هئیت داورانی  انتخاب می شوند که مرکب از نمایندگان اکثر سازمان های بین المللی حقوق بشر از جمله عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون جهانی حقوق بشر (اف آی دی اچ)، سازمان جهانی ضد شکنجه (او ام سی تی)،  فرانت لاین، کمیسیون بین المللی  حقوقدانان، خدمات بین المللی حقوق بشر، اول؛ حقوق بشر، مرکز ایلاعات و اسناد حقوق بشر (اچ یو آر آی دی او سی اس)  و دیاکونیا است.

در این بیانیه همچنین به کتاب “حق حیات” تالیف عمادالدین بافی اشاره شده است : کتاب حق حیات، شرح مفصل و جامعی از تحقیقات در حوزه قانون است که به بحث در باره تعلیق اعدام و لغو آن در ایران و سایر کشورهای مسلمان می پردازد و نشان می دهد که نه  متون قرآنی و نه  فقه اسلامی موانعی برای لغو اعدام نیستند. مقامات ایرانی چاپ کتاب حق حیات را ممنوع کردند و پس از اینکه باقی مقاله ای در همین حوزه به چاپ رساند، چندین بار او را بازداشت کرده، و مورد بازجویی قرار داده و زندانی کردند.حق حیات به زبان عربی ترجمه و چاپ شد و بیور وسیعی در میان کشورهای خاورمیانه توزیع شده است.