مبارزه با مخالفان به جای بدحجاب ها

نویسنده

» جابه جایی در اولویت های نیروی انتظامی

همزمان با افزایش فعالیت های نیروی انتظامی در برخورد با مخالفان دولت، فرماندهان پلیس در مورد طرح های خود برای کنترل اعتراضات احتمالی هشدار داده اند و همزمان، یک مقام ارشد ناجا از به حاشیه رفتن طرح موسوم به “مبارزه با بدحجابی” سخن گفته است.

پس از گذشت سه سال از آغاز “طرح امنیت اجتماعی”، که برخورد با زنانی که از پوشش کامل اسلامی برخوردار نبودند از مهم ترین اجزای آن محسوب می شد، روز گذشته  رئیس پلیس تهران اظهار داشت که نیروی انتظامی “طرح ویژه ای” برای برخورد با “بدحجابی” ندارد. طرح موسوم به امنیت اجتماعی، از سال اواخر آذر 85 آغاز شد و علی رغم اینکه با انتقاد شدید مدافعین حقوق بشر و فعالین اجتماعی مواجه بود، اما تا آخرین ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری با سخت گیری از سوی دستگاه انتظامی جمهوری اسلامی اجرا می شد.

با این حال عزیز الله رجب زاده روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در توضیح از اولویت خارج شدن طرح برخورد با بدحجابی گفت: “ یک جایی وضع از حالت عادی خارج می‌شود و باید نیرو و امکانات بیشتری بگذاریم از همین رو در یک مقطع در رابطه با بدپوششی به این شرایط رسیدیم و طرح اجرا شد.”

این مقام انتظامی اوایل همین ماه صراحتا، ناآرامی های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری را از دلایل اصلی در حاشیه ماندن طرح امنیت اجتماعی ذکر کرده بود : “ اگر مسایل پس از انتخابات پیش نمی‌آمد، این طرح در مناطق بیشتری اجرا می‌شد که البته امیدواریم این عقب افتادگی هم طی چند ماه آینده برطرف شود.”

لازم به یادآوری است اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در پاییز سال 85 در تشریح برخوردهای نیروی انتظامی خاطرنشان کرده بود که ماموران انتظامی در هشت ماه “یک میلیون و سیصد هزار” تذکر به “بدحجابان” داده اند و بر مبنای آن  ”بدحجابی” را یک “پدیده شایع” اجتماعی دانسته بود. با آغاز تابستان سال 86 و تشدید برخوردهای قهرآمیز نیروی انتظامی با دختران و زنان به ویژه در پایتخت، بسیاری از سران جمهوری اسلامی با استقبال از این طرح بر ادامه آن اصرار ورزیدند. پس از آنکه آیت الله خامنه ای در در آبان سال 86  از نیروی انتظامی خواست تا با پرهیز از طرح های موسمی و موقت، طرح امنیت اجتماعی را با “قدرت” ادامه دهد، محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم نیز در حمایت از این طرح  گفت: “ریشه این افراد باید از جامعه کنده شود.” همچنان که غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم نیز، افرادی که مورد برخورد نیروی انتظامی در طرح امنیت اجتماعی قرار گرفته بودند را “ضد امنیت” لقب داده و گفته بود : “طرح ارتقاء امنیت اجتماعی تا ریشه کنی رفتارهای ضد امنیتی باید ادامه یابد.”

برخی از ناظران اعتقاد دارند تمرکز بیش از اندازه فرماندهان انتظامی بر سرکوب خیابانی مخالفان دولت باعث شده است تا پلیس امکان پرداختن به برخی اولویت های سابق خود از جمله درگیری با زنان بر سر پوشش آنها را نداشته باشد. مخالفان دولت معتقدند نیروی انتظامی به همراه سپاه پاسداران و نیروهای شبه نظامی بسیج در حوادث پس از انتخابات حداقل هفتاد تن از ناراضیان را کشته اند. اخیرا نیز سازمان قضائی نیروهای مسلح  تایید کرده است که در بازداشتگاه کهریزک، که زیر نظر نیروی انتظامی اداره می شده، سه نفر از بازداشت شدگان پس از انتخابات بر اثر شکنجه شدید به قتل رسیده اند. مقامات  ارشد نیروی انتظامی پیشتر بیماری مننژیت را دلیل مرگ کشته شدگان کهریزک اعلام کرده بودند.