انفجاری شبیه بمب اتم که قم را لرزاند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ابهام‌ها درباره یک حادثه

شهروندان قمی که انفجار مهیب بامداد جمعه در 20 کیلومتری این شهر را احساس کرده اند می گویند این انفجار “بسیار عجیب” بوده اما شرکت گاز استان قم می گوید حادثه یاد شده بر اثر انفجار در خط لوله گازرسانی سراسری سلفچگان به قم روی داده است.

همزمان مجید بوجارزاده از مسئولان شرکت ملی گاز گفته است: “علت سه انفجار همزمان در خطوط لوله انتقال گاز در منطقه سلفچگان در استان قم، مسائل فنی نبوده است.”

او همچنین افزوده دلایل وقوع این انفجارها درستاد مدیریت بحران وزارت نفت در دست بررسی است.

اهالی شهر قم و مناطق اطراف آن، بامداد روز جمعه 22 بهمن با لرزش شدید خانه ها و صدای مهیبی از خواب پریدند.

ساعتی از ظهر روز جمعه گذشته بود که شرکت ملی گاز ایران (منطقه قم) با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد این حادثه در واقع حادثه ای بوده که بر اثر آن خط لوله گازرسانی سراسری در منطقه سلفچگان قم دچار حریق گردید.

در ادامه این اطلاعیه با اشاره به “حضور به موقع” نیروهای آتش‌نشانی و مأموران شرکت ملی گاز، آمده است که این حادثه “به شکل مناسب کنترل شده” و هیچ گونه تلفات جانی نیز در پی نداشته است.

در پایان این اطلاعیه کوتاه تاکید شده که عملیات برای بازسازی مسیر خط لوله گاز در حال انجام است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

“برخی فکر کردند امام زمان ظهور کرده”

صدا و سیمای جمهوری اسلامی و مرکز استانی قم، هیچ گزارشی از این انفجار مهیب و دلایل آن به نمایش نگذاشتند؛ مسئله ای که باعث افزایش ابهام ها درباره واقعه رخ داده شد.

در این میان، برخی از شهروندان شهر قم در وبلاگ های خود به بیان مشاهداتشان از انفجار روی داده پرداختند.

برابر گزارش ها، این انفجار که در فاصله تقریبا 25 کیلومتری شهر قم رخ داده، مناطق مختلف این شهر را به شدت لرزانده و برای ساعتی آسمان شهر را به رنگ قرمز بسیار پررنگی در آورده است.

وبلاگ “اندیشه سبز” که توسط یکی از اهالی شهر قم مدیریت می شود، با انتشار عکس هایی از شعله انفجار نوشته این شعله ها صحنه ای مانند “انفجار بمب اتم” را پدید آورده بودند.

نویسنده وبلاگ افزوده که به دنبال شنیده شدن صدای مهیب ناشی از انفجار، برخی از مردم تصور کردند که زلزله آمده است.

او همچنین نوشته که پس از انفجار، شیشه های منازل در حدود 15 ثانیه می لرزیدند و صدای مهیب حاصل از انفجار نیز برای یک دقیقه شنیده می شد.

نویسنده وبلاگ در عین حال نوشته که چون این حادثه در بامداد روز جمعه رخ داده بود، برخی از مردم هم فکر کرده اند که امام زمان ظهور کرده است.

وبلاگ “وصال نامه” نیز در توصیف لحظه انفجار نوشته است: “امروز (جمعه) صبح حدود ساعت 5:45 دقیقه با صدای غرش عجیبی که تمامی شیشه های منزلمان به شدت می لرزیدند از خواب پریدم؛ اول فکر کردم زلزله هست ولی وقت کمی گذشت و از حالت گیچی خواب درآمدم دیدم فقط شیشه ها می لرزد و خبری از حرکت زمین نیست پس متوجه شدم زلزله نیست.”

نویسنده وبلاگ افزوده است: “سریع به بیرون خانه آمدم و متوجه نوری قرمز(مایل به نارنجی) که مثل غروب خورشید بود در غرب قم شدم نوری که با صدای غرش یک چیزی مثل صدای موتور یک هواپیما(مثل یه موتور چند هزار اسب بخار که داشت از رو زمین بلند میشد)  کم و زیاد می شد و در بین این هاله نور که حدود چند صد کیلومتر افق آسمان قم رو پوشش داده بود یک نور بصورت حلقه ای و استوانه ای شکل در حالت عمود بر آسمان از طرف زمین به آسمان ساطع شده بود و یک حالت چرخشی داشت که این نور هم مرتب کم و زیاد می شد و این وضعیت تا ساعت 6:25 دقیقه صبح در روز جمعه 22 بهمن ادامه داشت، و پس از آن نور ناپدید شد.”

 

در نزدیکی فوردو

در همین حال سایت “آینده” خبر داده که به دنبال انفجار، علاوه بر لرزیدن شیشه‌های ساختمان‌ها و قرمز رنگ شدن آسمان “ذرات معلق زیادی” نیز در هوا قابل مشاهده بوده است.

اتفاقی که به نوشته این سایت، مردم را به تکاپو انداخته و با وجود آنکه معمولا در صبح زود جمعه بسیاری استراحت می‌کنند، ترددهای گسترده‌ای در شهر به وجود آمده است.

محل وقوع این حادثه در حدود 25 کیلومتری غرب شهر قم گزارش شده؛ منطقه ای که فاصله زیادی با تاسیسات غنی سازی اورانیوم فوردو ندارد. این تاسیسات دومین مرکز غنی سازی اورانیوم ایران است که سال گذشته راه اندازی شد.

تاکید مسئولان شرکت ملی گاز ایران بر اینکه دلایل انفجار رخ داده فنی نبوده و سکوت رسانه های حکومتی ایران درباره این مسئله، از دلایلی است که بر ابهام های پیرامون آن افزوده است.

برابر گزارش های رسمی، در اثر این حادثه  3 خط لوله یک هزار پوندی انتقال گاز منفجر شده اما هیچ‌گونه تلفات جانی به همراه نداشته است.

مدیران شرکت ملی گاز ایران می گویند که این انفجار مهیب ناشی از انفجار در خط لوله گاز بوده اما آنگونه که وبلاگ نویسان قمی به نقل از مردم این شهر می گویند این است که اگر انفجار بر اثر سه خط لوله اصلی گازرسانی به قم بوده، چرا حتی برای یک لحظه جریان گاز در این شهر قطع نشده است؟