جاسوسان زبده و برنامه اتمی سری

نویسنده

» گزارش نیوزویک از جدال اطلاعاتی ایران و امریکا

مارک هوزنبال

یکی از زبده ترین ماموران اطلاعاتی آمریکا می گوید آژانس های اطلاعاتی عقیده شان را درباره برنامه اتمی سری ایران و تلاشش برای دستیابی به سلاح اتمی، تغییر داده اند.

در گزارش سالانه “ارزیابی تهدید” که روز سه شنبه به کمیته اطلاعاتی سنا، ارائه شد، دنیس بلر، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا، گفت که ایران همه راه ها را برای تولید سلاح اتمی باز گذاشته است. بلر به کمیته گفت که ایران از سال 2007 تعداد سانتریفوژ هایش را در تاسیسات غنی سازی اصلی اش در نطنز، دو برابر کرده است. ایران همچنین   حدود 1800 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت پائین در اختیار دارد، که از مواد اولیه در ساخت سلاح اتمی است. بلر در گزارشش گفت که ایران یک سایت زیرزمینی مخفی در حوالی قم دارد. این سایت برای تولید سوخت بمنوظر استفاده رآکتور ها کوچک و برای تولید سوخت اتمی، بزرگ است.

در گزارشی که بار هفته گذشته داد، با گزارشی که سال گذشته به همین کمیته ارائه کرد، اختلاف فاحشی وجود دارد. او در ماه فوریه سال 2009 هیچ اشاره ای به سایت زیرزمینی قم نکرده بود. او فقط گفته بود که ایران همچنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد که می تواند هم استفاده صلح آمیزداشته باشد و هم استفاده نظامی. سال گذشته او با گفتن اینکه ایران به تحقیق و توسعه و پروژه هایش با اهداف تجاری و تسلیحاتی که در قانون پیش بینی شده است، ادامه می دهد، بر صلح آمیز بودن  اهداف ایران صحه گذاشته بود.

سال گذشته، بلر همچنان گزارش سال 2007 اطلاعات ملی آمریکا را تکرار می کرد که گفته بود “ایران از فعالیت هایش برای تولید سلاح اتمی از سال 2003 دست برداشته است”. آژانس های اطلاعاتی اروپایی و اسرائیلی، مدت های طولانی درباره این گزارش بحث کردند و معتقد بودند که ایران تحت پوشش برنامه های اتمی اش، مخفیانه درحال تولید سلاح اتمی است. با این حال، منابع اطلاعاتی آمریکا به همان تحلیل ها چسبیده بودند.

این روند تا امروز ادامه داشت. بلر در آخرین گزارشش به سنا،آشکارا به گزارش سال 2007 که در آن گفته شده بود ایران دست از بلندپروازی های اتمی اش برداشته است، اشاره ای نکرد.

بلر هیچ اشتباهی را از سوی مجامع اطلاعاتی نپذیرفت. در عوض سناتورها را به بخش دیگری از گزارش سال 2007 هدایت کرد و به کمیته گفت که پیشرفت های تکنولوژی و صنعتی ایران ما را وادار می کند تا گزاش سال 2007 را بار دیگر تایید کنیم در این گزارش آمده بود که  ایران اگر بخواهد، از لحاظ تکنولوژی آماده غنی سازی اورانیوم در حدی که بتواند بمب اتم تولید کند، هست. بلر، برای تاکیید بر این موضوع در ادامه گفت: “ما همچنان بر این گمان هستیم که ایران درحال توسعه اتمی است و همچنان همه راه ها را برای تولید اتمی باز گذاشته است. اینکه آیا ایران دست به چنین کاری بزند را ما نمی دانیم. ممکن است ایران تصمیم بگیرد که سلاح اتمی تولید کند”.

موضع گیری جدید و شدید تری در پی به روز شدن گزارش سال 2007 در انتظار ایران است که هم اکنون آژانس های اطلاعاتی در حال تهیه آن هستند. اما مسلما دولت اوباما آن را محرمانه می گذارد و فعلا در دسترس نخواهد بود.

منبع: نیوزویک 3 فوریه