دستبند سبز یعنی محاربه

فرزانه بذرپور
فرزانه بذرپور

تلویزیون جمهوری اسلامی چهارشنبه شب، صحنه‌هایی از دادگاه دستگیرشدگان روز عاشورا را پخش کرد. نماینده دادستانی برای متهمین پرونده که به ادعای او محارب هستند تقاضای مجازات کرد و بعد نوبت به متهمین رسید که از خود دفاع کنند. پخش این دفاعیه ها به صورت کاملا گزینشی بود و بنا بر تذکر صلواتی قاضی دادگاه، مطبوعات حق نداشتند، این دفاعیه‌ها را، آنجا که از اشخاص دیگری نام برده می‌شود، منعکس کنند اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی تمام گفته‌های متهمان راکه اعتراف می‌کردند با بیانیه‌های نامزدهای ریاست جمهوری به خیابان آمده‌اند پخش کرد. جرایم این گروه از متهمین که به نظرمی‌رسد، همان هشت نفری هستند که دادستان تهران اعلام کرده در صف اعدام قرار دارند، به هیچ عنوان حمل اسلحه نبود.

یکی از متهمین پسر بیست ساله ای بود که به اتهام محاربه، فساد فی الارض و تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی کشور محاکمه می شد. وی که با صورتی محو بر صفحه تلویزیون ظاهر شد، بزرگترین خطای زندگیش را این دانست که یک تخته چوب را وسط آتشی انداخته که در اثر شعله ور شدن سطل زباله برپا شده بود.

متهم دیگر که دختری جوان بود، اعتراف کرد که دستبند سبزی را که نام ندا بر آن حک شده بود از کارمند سفارت آلمان گرفته است. متهم دیگری داستان فرارش را گفت واینکه می‌خواسته از مرز کردستان و به کمک یکی از دوستانش که بعدا فهمیده با حزب کومله در ارتباط است، فرار کند. جالب اینجاست که این دوست نزدیک به حزب کومله درخواست پول کرده و متهم ترسیده بود که مبادا دوستش کلاهبردار از آب دربیاید! نهایتا در شب آخر برای خداحافظی به همسرش سری می‌زند که سربازان گمنام امام زمان دستگیرش می‌کنند. می‌توان حدس زد که احتمالا همسر متهم از سوی نیروهای امنیتی به گروگان گرفته شده و متهم چاره ای جز بازگشت به خانه نداشته است.

به نظر می رسد، مسوولان قضایی جمهوری اسلامی قصد دارند تا اصولا به خیابان آمدن معترضان را محاربه اعلام کنند و با پخش این اعترافات چندان به دنبال ذکر مستندات قضایی نیستند و تنها به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت میان مخالفانند.

از یک روز قبل از بازی استقلال و پرسپولیس، ون های سیاه پلیس که مدتی بود در شهر دیده نمی شد، دوباره به خیابانهای تهران آمدند و به گشت زنی مشغولند. ایست های بازرسی در مناطق شمالی تهران شب هنگام برپاست و لباس شخصی ها با موتور در خیابان‌ها گشت می زنند و اینبار مو تورهای‌شا ن آژیر پلیس دارد. 

در کنار این تهدیدها البته تشویق هایی هم در کار است، دولت اعلام کرده است که حواله های سود سهام عدالت را به منازل بازنشستگان پست کرده است و مشمولان سهام عدالت نیاز ندارند به بانک ها بیایند؛جالب اینکه پخش سهام عدالت هر بار در زمانی حساس صورت می گیرد! دولت احمدی نژاد خرداد ماه امسال و درست دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، سود سهام عدالت را توزیع کرد و حالا در آستانه راهپیمایی 22 بهمن، سهام عدالت بار دیگر توزیع می شود. به نظر می رسد حکومت اسلامی در چند روز آینده و پس از مصاحبه اخیر موسوی و بیانیه کروبی، واکنش های تندی نشان دهد تا بتواند راهپیمایی 22 بهمن را، که پیش بینی می شود با حضور کثیر مخالفان خواهد بود، مهار کند.