افزایش فشارهای حامیان کودتا بر کروبی

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» با نزدیک شدن ۱۳ آبان

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی و افشا کننده اصلی جنایات پس از کودتا، طی دو روز گذشته از تریبون های مستقیم و غیر مستقیم حامی دولت کودتا مورد تهدید قرار گرفت و احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه دستگاه قضائی را به برخورد باوی فراخواند. یک روز قبل از آن نیز مصطفی پورمحمدی و پیش تر از او محسنی اژه ای کروبی را تهدید به برخورد قضائی کرده بودند. کروبی در پاسخ به همه این تهدیدها گفته است: دادگاه می تواند مکان خوبی برای افشاگری های من با جزئیات و مستندات بیشتر باشد. تهدید و اتهام زنی به کروبی، موسوی و خاتمی پس ازآن بالاتر گرفت که همراهان جنبش سبزخبر از حضور خود در مراسم 13 آبان دادند.

تهدید از تریبون نماز جمعه

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، در خطبه های نماز جمعه تهران بدون اشاره به نام کروبی، برای چندمین بار متوالی بعد از کودتای انتخاباتی اتهامات تندی را متوجه رهبران جنبش سبز و معترضان کرد و ضمن ترغیب نهادهای امنیتی و دستگاه قضائی به برخورد شدید با معترضین، بالحنی تند زبان به تهدید گشود و گفت: با معترضان و کسانی که بعد از انتخابات بدترین دشمنی ها را با نظام انجام داده اند و باعث ناراحتی علاقه مندان به جمهوری اسلامی در دنیا شده اند، نمی توان با رافت اسلامی برخورد کرد.

دبیر شورای نگهبان سپس در مورد اعتراضات مردمی اخیر نیز با لحنی تحریک آمیز اضافه کرد: مساله بسیار بالاتر و مهمتر از آن چیزی ست که در ظاهر نشان داده می شود و اعتراضات اخیر بوسیله چهره هایی هدایت می شود که از مرکزی ناشناخته در حال اداره شدن است و آنان برای آینده برنامه های پیچیده و گسترده ای دارند. کسانی که این اعتراضات را هدایت می کنند بدون آنکه خود بدانند اسباب بازی و آلت دست این مراکز ناشناخته هستند.

حامی تندرو دولت کودتا در پایان خطبه خود در حالی که رهبران جنبش سبز را با عناوینی چون فتنه گران و آشوب طلبان مورد خطاب قرار می داد، ضمن ابراز نگرانی از حضور معترضان و مخالفان دولت کودتا در مراسم سالگرد سیزده آبان گفت: فتنه گران به هوش باشند و سعی کنند با توبه و جبران گذشته خود زمینه را برای بهره گیری از رافت اسلامی فراهم کنند.

وی علاوه بر تهدید تلویحی رهبران جنبش سبز، به ویژه مهدی کروبی، در پایان گفته های خود خواهان برخورد شدید نیروهای امنیتی و خودسر با معترضان به انتخابات و پشتیبانان جنبش سبز در روز سیزده آبان شد.

اتهامات پور محمدی علیه کروبی

بعد از خط و نشان کشیدن های خطیب نمازجمعه تهران، روز گذشته مصطفی پور محمدی وزیر کشور برکنار شده دولت نهم نیز که هم اکنون ریاست سازمان بازرسی را عهده دار است، در کنفرانسی خبری به طرح اتهام علیه مهدی کروبی پرداخت.

پور محمدی که بعد از کودتای انتخاباتی چندان خود را وارد مسائل جاری کشور نکرده است، روز گذشته به طور غیر منتظره ای کنفرانس خبری خود را به سمت مسائل بعد از انتخبات سوق داد و گفت: آنچه کروبی در این مدت انجام داده غیر قابل دفاع، خلاف و تضعیف کننده است و جزو مصادیق تضعیف نظام و دستگاه های دولتی است.

پورمحمدی با استناد به نظر کمیته سه نفره مجلس در بررسی اسناد و مدارکی که کروبی در مورد تعداد کشته شدگان حوادث اخیر و تجاوز به برخی از بازداشت شدگان دختر و پسر مطرح و به مجلس ارائه داده بود، گفت: آنچه آقای کروبی در مورد حوادث اخیر، به ویژه در مورد کشته شدکان و تجاوز به زندانیان عنوان کرده نارسا و ناقص بوده.

 

وی سپس کروبی را متهم به شبهه سازی و شایعه پراکنی در مورد این مسائل و همچنین همنوائی با رسانه های بیگانه کرد و گفت: کروبی موضوعی را که اطلاع نداشته و حرف هایی را که در جو شایعه بوده و بیشتر از سوی رسانه های بیگانه به ناروا و ناصواب نسبت داده می شود را مطرح کرده است که این اقدامی در جهت تضعیف نظام می باشد.

مواضع نوری همدانی و واکنش کروبی

از سوی دیگر به دنبال یک هفته تهدید کروبی از سوی روحانیون و نظامیان تندروی حامی احمدی نژاد، دیروز متنی از تازه ترین اظهارات آیت الله نوری همدانی در رسانه های جمعی منتشر شد که

در تائید تهدیدها علیه کروبی و تمام سرکوب ها و اقدامات اخیر دولت بود.

مهدی کروبی هم که پیش از این با انتشار پاسخی کوتاه به تهدیدها،پاسخی قاطعانه داده بود در قبال اظهارات نوری همدانی بلافاصله واکنشی صریح نشان داد. کروبی درپاسخ به نوری همدانی بار دیگر با قاطعیت تمام بر ادامه راهی که در اعتراض به انتخابات و حوادث بعد از آن و همه سرکوب و کشتارها در پیش گرفته، تاکید کرد. دبیر کل حزب اعتماد ملی در بخشی از پاسخ خود به نوری همدانی از وی پرسیده است: چرا حضرتعالی در این قضایا که به مثابه یک فتنه بزرگ می باشد نه تنها در منازعات سیاسی معترضین و دولت بی طرف نماندید بلکه معترض به ملتی که حقوقشان پایمال شده است می باشید؟

کروبی همچنین به نوری همدانی نوشته: شما که از هیچ چیز خبر ندارید و با مواضع سه تن از کاندیدهای معترض دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آشنایی لازم را ندارید و از عمق سرکوب و فجایع اخیر بی خبرید، آیا بهتر نبود که اگر به عامه مردم دسترسی ندارید تا از آنان تحقیق بفرمایید، به عنوان یک مرجع، دست کم ما سه نفر را به حضور می طلبیدید و سخنان ما را می شنیدید، سپس اظهار نظر عمومی می فرمودید، تا عامه مردم نگویند که برخی از علمای بزرگ نسبت به سرنوشت مردم مسلمان بی تفاوت شده اند؟

مهدی کروبی پیش از واکنش به اظهارات نوری همدانی و گفته های جنتی و اتهامات مصطفی پور محمدی، در پاسخ به تهدید محسنی اژه ای گفته بود:  این بار بنده نه تنها از دادگاه نگران نیستم، بلکه از آن به شدت استقبال می کنم تا با این اقدام،بر دغدغه های خود که بر آمده از شعارهای ملی و مذهبی ملت ایران است اصرار بورزم و مخافان این دغدغه ها را به روشنی افشاء کنم.

گفتنی ست که به دنبال تهدید به محاکمه کروبی و موسوی از سوی یکی مسئولان عقیدتی سپاه در اول هفته گذشته، شماری از چهره های تندرو حامی احمدی نژاد در مجلس، قوه قضائیه و سپاه پاسداران به بهانه های مختلف، قوه قضاییه را به برخورد با کروبی فراخوانده بودند.