این نظام هم به خود صدمه می زند هم به کشور

نویسنده
محمود کمالی

» فعالان سیاسی و مدنی در منزل احمد زید آبادی

فعالان سیاسی، دانشجویی و اعضای سازمان دانش آموختگان ایران ـ ادوار تحکیم وحدت ـ به منظور همدردی با خانواده احمد زیدآبادی با آنها دیدار کردند.در این دیدارعبدالله نوری ضمن سخنانی تاکید کردکه«تعجب آور است که به یکباره در فردای روز انتخابات جمعی از فعالان سیاسی ما با اتهام ارتباط با خارج روبرو شدند در حالی که تا قبل از آن از حضورشان در انتخابات استقبال می شد.»

 

در این دیدار که در منزل احمدی زید آبادی، دبیر کل زندانی سازمان دانش آموختگان ایران انجام شد،چهره های سرشناس سیاسی از جمله ابراهیم یزدی، محمد علی عمویی،رضا علیجانی،محمد شریف،محمد بسته نگار،مرضیه مرتاضی،سوسن شریعتی،محمد توسلی،تقی رحمانی،خسرو سیف،سعید مدنی،همسر دکتر محمد ملکی و بسیاری دیگر از فعالان مدنی و سیاسی حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم عبدالله نوری وزیر کشور دولت خاتمی طی سخنانی گفت:“اتفاقاتی که طی چهار ماه گذشته در کشور رخ داده است سبب شده تا بسیاری دچار حیرت شوند. حیرت آنان به این سبب است که می پرسند چرا مسائل به این شکل پیش رفت. برای آنها اهدافی که توسط حاکمیت دنبال می شود جای سوال است”.

او ادامه داد:” فعالان سیاسی از خود می پرسند آیا این مسیری که در پیش گرفته شده به نفع کشور و انقلاب است یا به ضرر کشور تمام می شود.چرا که اینبار برخلاف همه دفعات قبل، کسانی بازداشت شدند که همگی به خاطر حضور در انتخاباتی که حکومت مدعی بود می خواهد همه در آن شرکت کنند بازداشت شده اند.کسانی در این انتخابات شرکت کردند که تاکنون حتی تحریمی بودند اما به محض تمام شدن انتخابات با این اتفاقات روبرو شدیم”.

عبدالله نوری در ادامه افزود:“امروز شاهدیم که جمعی از بهترین نیروهای کشور و نیروهایی که دوره های مختلف از جمله تاثیر گذارترین ها بودند در بازداشت به سر می برند. آنها گمان نمی کردند که در ایران اگر کسی تحلیلی بر خلاف تحلیل حاکمیت داشته باشد بناست که با چنین برخوردی مواجه شود”.

وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد:“برخوردهایی صورت گرفته است که اصلا ما از آن سر در نمی آوریم و نمی دانیم ماهیت آن چیست و چه هدفی را دنبال می کند”.

عبدالله نوری سپس با اشاره به دادگاه ها و نمایش تلویزیونی آن گفت:” حکومت فکر می کرد اگر آنها بیایند و حرف هایی را در تلویزیون بگویند تاثیرگذار خواهد بود.سوال این است که اساسا چه تاثیری باید می گذاشت.ما با دو دسته مردم مواجه هستیم.دسته ای در هر شرایطی حرف حکومت را قبول می کنند و نیازی هم به این نمایش ها نیست. اما دسته ای دیگر راه خود را مشخص کرده اند و نظر حکومت را قبول ندارند.از این رو این رفتارها هم نظر آنها را تغییر نخواهد داد”.

 

عبدالله نوری ادامه داد:” ما باید توجه کنیم که اسم این حکومت، حکومت دینی و اسلامی است  و در قرآن و روایات اسلامی به عدم تجسس و عدم شک به افراد توصیه شده است. این توصیه ها برخلاف رفتارهایی است که این روزها شاهد هستیم. باید به حکومت بگوییم که اگر این کارهایی که انجام شده مصداق ظن و شک و تجسس در زندگی خصوصی افراد نیست، پس حکومت باید این مصداق ها را از نو مشخص کند”.

 

مدیرمسوول روزنامه توقیف شده خرداد در ادامه افزود:“تعجب آور است که به یکباره در فردای روز انتخابات جمعی از فعالان سیاسی ما با اتهام ارتباط با خارج روبرو می شوند در حالی که تا قبل از آن از حضورشان در انتخابات استقبال می شد.یکی از این افراد دکتر احمد زید آبادی بود که فردی صاحب نظر در مورد مسائل سیاسی منطقه،اعراب و اسرائیل بود. نظرات او حتی می توانست برای حکومت هم مفید باشد”.

 

عبدالله نوری در ادامه با اظهار تاسف از این برخوردها گفت:” من متاسفم که نظام سیاسی ما تحت عنوان اسلامی و دینی با نیروهای اصیل خود اینگونه برخورد می کند.برای رفع این مساله باید چاره ای اندیشید.اما این را هم توجه داشته باشیم که نظامی که هر روز به هر بهانه ای عده ای را کنار گذاشته و دشمن می شمارد در نهایت خودش آسیب خواهد دید”.

 

نوری در خاتمه سخنان خود ضمن این آرزوکه خدا به مسوولین عقل و درایت و تدبیر عطا کند گفت:” نظامی که کوشش می کند تا دافعه خود را افزایش دهدو یا دشمنان خیالی برای خود ایجاد کند هم به خود لطمه و آسیب می زند و هم به کشور”.

او همچنین آرزو کرد که هر چه زود تر همه زندانیان سیاسی از زندان ها آزاد شوند.

 

خشونت نشانه ضعف است

 

در ادامه این مراسم دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی طی سخنانی گفت:” اکنون ما شاهد خشونت عریان هستیم.از این رو باید بدانیم که این خشونت نشانه قدرت نیست بلکه نشانه ضعف است”.

او ادامه داد:” ما همه هوادار مردمسالاری و دموکراسی هستیم و این را نیز باید  بدانیم که مردمسالاری و دموکراسی فرآیندی آموختنی است. امروز ما در ایران در حال انتقال تاریخی هستیم.از این رو همه باید بدانیم که برای باقی ماندن باید همدیگر را تحمل و بر تکثر تاکید و با همدیگر همکاری کنیم”.

ابراهیم یزدی ادامه داد:” من به آینده ایران و دموکراسی امیدوار هستم.باید بدانیم که آنچه امروز در کشورمان در حال وقوع است در واقع یکی از فرآیندهای یادگیری است.من فکر می کنم این صحنه ها از آخرین صحنه های یادگیری باشد از این رو دیر نیست که جامعه ای آزاد تر را تجربه کنیم”.

 

حساب باورهایشان را پس می دهند

 

محمد علی عمویی قدیمی ترین زندانی سیاسی زنده جهان با سابقه 37 سال زندان نیز طی سخنانی با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع گفت:“دیدن صحنه های سرکوب زنان،کودکان و سالخوردگان زجر آور است اما شادی و نشاط دیدن انبوه جوانان آن هم به صورت میلیونی در حالی که همچنان سرکوب هم ادامه دارد، خوشحال کننده است”.

 

عمویی ادامه داد:” امروز شاهدیم که نسل جوان ما در هر مناسبت و به هر بهانه ای به اعتراض و ابراز وجود می پردازد. زنان ما نیز همینطور. آنها توانستند در از این حکومت امتیاز بگیرند آنهم در شرایطی که نظرات فقهی آقایان به هیچ وجه تغییر نکرده است.از این رو ما دستاوردهایی داشته ایم”.

 

او افزود:“علت زندانی بودن دوستانمان به خاطر باورها و عقایدشان است.آنها به خاطر همین باورها حساب پس می دهند. از سوی دیگر در طول چند دهه اخیر ما کمتر شاهد حضور آگاهانه نسل جوان در عرصه های سیاسی بودیم اما در 25 خرداد امسال در زیر سکوب شاهد این حضور آگاهانه بودیم. از این رو تردیدی نیست که سرنوشت اینده این کشور را همین نسل جوان رقم خواهد زد”.

 

نطفه بسته شد

 

در ادامه خسرو سیف، دبیر کل حزب ملت طی سخنانی گفت:“ما همه از زندانی بودن دوستان و آزادیخواهان ناراحت و متاسف هستیم. اما حکومت استبدادی تنها و تنها صدای خودش را می شنود و تحمل صدای دیگری را ندارد”.

وی ادامه داد:” دستاورد بزرگ این انتخابات و حوادث پس از آن این بود که نطفه ای بسته شد و این نطفه روز به روز رشد کرده و بزرگ خواهد شد تا اینکه روزی متولد شود”.

سیف افزود:” من به این حرکتی که آغاز شده است بی نهایت امیدوارم”.

 

در ستایش نومیدی

 

سوسن شریعتی دیگر سخنران این جمع بود که به مساله ناامیدی پرداخت و تاکید کرد که ناامیدی را نباید بهانه سردی و رخوت قرار داد. او گفت:“من معتقدم  باید به مساله نومیدی به شکل دیگری نگاه کرد و در عرصه نا امیدی به جستجوی راه های تازه ای برای خروج از بن بست پرداخت”.

شریعتی ادامه داد:” امیدواری کاذب و بیهوده هم هیچ فایده ای ندارد و ممکن است ما را در تلاش هایمان دچار سستی کند. از طرفی نومیدی هم خطرهایی دارد،پس باید نومیدی را باید به شکل دیگری مورد بررسی قرار داد “.

 

زید آبادی با وثیقه بازداشت است

 

در ادامه محمد شریف، وکیل احمد زید آبادی و وکیل برخی دیگر از زندانیان به بیان نظرات خود و توضیحاتی در باره پرونده قضایی احمد زید آبادی پرداخت.

او طی سخنانی گفت:“مطلبی که می خواهم بگویم این است که پرونده های انتخابات اخیر با تمام پرونده های سیاسی قبلی تفاوت های بسیار زیادی می کند.برخورد های قضایی با انها هم متفاوت شده است”.

او ادامه داد:” به عنوان مثال من در هیچ پرونده ای هنوز موفق نشده ام وکالتنامه ای را به امضای موکلم برسانم، در حالی که قبلا چنین مساله ای وجود نداشت.به عنوان مثال وکالتنامه احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی را به شعبه مربوطه ارائه دادم اما هر بار به هر بهانه ای پاسخ متفاوتی دادند. یکبار گفتند موکلان خواستار وکیل نیستند.بعد  معلوم شد که این ادعا در مورد زید آبادی غلط بود.اما با این حال هنوز هیچ وکالتنامه ای را امضا نکرده اند؛ حتی تردید ندارم که به بازداشتی ها فشار می آورند تا روی پرونده وکیل تسخیری بگذارند”.

 

محمد شریف افزود:“یک مورد عجیب دیگر پرونده مسعود باستانی بود که ایشان  قبل از بازداشت وکالتنامه من راامضا کرده بود،اما من به عنوان وکیل نه از دادگاه و نه از شعبه بازپرسی او خبری ندارم.حتی دوروز قبل از دادگاه پی گیر پرونده بودم که هیچ نتیجه ای در پی نداشت و مطمئن شدم که خبری نیست اما دو روز بعد متعجبانه دیدم که دادگاه او تشکیل شده است در حالی که از بازپرسی و دادیاری آن کسی خبر نداشت”.

 

شریف ادامه داد:” در مورد پرونده زید آبادی ابتدا با تبدیل قرار به وثیقه دستور آزادی را دادند اما دادستان جلوی مساله را گرفت. درحالی که وثیقه هم تسلیم شده بود و اکنون او با تسلیم وثیقه در بازداشت است و وثیقه او را هم آزاد نمی کنند. تمام این موارد نشان می دهد که حتی همان سیستم پر انتقاد قبلی هم در حال رعایت شدن نیست”.

 

این نسل آرمانشهری نیست

 

علی سیاسی راد، عضو سابق انجمن اسلامی امیر کبیر نیز در ادامه طی سخنانی با انتقاد از برخورد های پس از انتخابات گفت:” اصلا نیازی نیست که برای حاکم کردن یک نفر به عنوان رئیس جمهور اقدام به سرکوب و خشونت شود.نباید برای اثبات سالم بودن انتخابات یک شبه کودتا کرد”.

 

او ادامه داد:” به نظر من اتفاقات بعدی که توسط حکومت انجام شد مهمترین شاهد بر  انجام تقلب بود.چرا که یک رژیم سیاسی در صورت عدم تقلب هرگز خود را با چنین شرایطی روبرو نمی کند”.

 

سیاسی راد افزود:” ما نمی توانیم چندان امیدوار باشیم که نظام سیاسی کشورمان قوانین را رعایت کند .اما ما اکنون در یک موقعیت تاریخی قرار داریم و باید از این موقعیت استفاده کنیم”.

 

او سپس با انتقاد از سخنان سوسن شریعتی که وضعیت را ناامیدکننده خوانده بود یادآور شد:” امیدواری بیهوده و یا ناامیدی صرف متعلق به نسلی بود که به دنبال ساختن آرمانشهر بودند، اما نسل ما و نسلی که امروز در خیابان هستند به دنبال آرمانشهر نیستند بلکه آنها مطالباتی دارند و برای آن تلاش می کنند و برای رسیدن به این مطالبات هزینه می دهند از این رو امیدوارند”.

 

در ادامه این مراسم نیز همسر پیمان عارف، دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران طی سخنانی به تشریح وضعیت این زندانی پرداخت. پیمان عارف  که به علت ممنوعیت از تحصیل به سربازی رفته  و در زمان انتخابات سرباز بود در پی حوادث انتخابات در پادگان نظامی محل خدمت خود بازداشت شد.

همسر او وضعیت پیمان عارف را خوب توصیف کرد و روحیه او را ستود.

او همچنین خاطر نشان کرد که پیمان هنگام انتقال به زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دندانش به علت ضربات بازجو شکسته شده است.

 

مردم مانع شدند

در خاتمه خانم محمدی،همسر احمد زیدآبادی در دقایق کوتاهی به وضعیت همسر خود پرداخت.

او توضیح داد:” از وضع احمد خبر دقیقی در دست نیست ولی یکی از زندانیانی که هفته گذشته آزاد شده، اعلام کرده که احمد از چند روز قبل در اتاقی چند نفره نگهداری می شود و از روحیه بسیار بالایی برخوردار است.”

او همچنین در مورد اخذ وثیقه توسط دادگاه و عدم آزادی شوهرش اعترض کرد و این کار را غیر قانونی خواند.

 

خانم محمدی همچنین از حضور آگاهانه و مدام مردم در حمایت از زندانیان و خانواده آنها تشکر کرد و گفت:” اگر این حضور نبود احتمالا بسیاری از این زندانیان تاکنون اعدام شده بودند”.