در فکر ضبط میلیاردها دارائی ایران

نویسنده

» گزارش بتل گراند از طرح یک سناتور آمریکائی

قانونی که توسط یک گروه دو حزبی سنای آمریکا پیشنهاد شده، ایران را از دسترسی به میلیاردها دلار ذخایر ارز خارجی خود منع می‌کند.

رهبران آمریکا در واشنگتن دی‌سی می‌گویند مسئولان تهران با استفاده از ذخایر ارزی خود به یورو سعی می‌کنند تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا که اقتصاد این کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است دور بزنند. این قانونگذاران می‌گویند ایران ذخایری معادل 60 تا 100 میلیارد دلار حاصل از سال‌ها فروش نفت دارد که از آن‌ها برای واردات و اصلاح بودجه خود استفاده می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا گمان می‌برند که ایران به منظور ساخت سلاح هسته‌ای به غنی‌سازی اورانیوم می‌پردازد. اما تهران این اتهامات را رد کرده و ادعا می‌کند که هدف این کشور تنها تولید انرژی و مصارف پزشکی است.

این لایحه به دنبال محدود کردن بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران در انجام معاملات به روش تبادلات خارجی است. این لایحه به باراک اوباما اجازه می‌دهد تحریم علیه بانک‌های خارجی که به این روش تبادلات خود را انجام می‌دهند متوقف کند.

مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ و طرفدار تحریم‌های شدید علیه ایران گفت که این لایحه می‌تواند کنترل اروپا برای انجام اقدامات خود به منظور قطع دسترسی ایران به یورو را افزایش دهد.

“کنگره، اتحادیه اروپا را تشویق می‌کند تا برای ممانعت از ایران در استفاده از یک رخنه اروپایی، یک راه‌حل اروپایی اتخاذ کند”.

قانون کرک و مانچین به قانونی الحاق خواهد شد که دسترسی ایران به درآمدهای نفتی خود را قطع می‌کند. درآمد ایران در حساب‌های مخصوصی در کشورهایی که نفت می‌خرند نگهداری می‌شود. روش ایران این است که از این پول برای خرید کالا از این کشورها استفاده کند.

این لایحه قرار است اواخر این ماه به قانون تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان، که ماه فوریه توسط اد رویس، رئیس اتاق کمیته روابط خارجی ارائه شد، الحاق شود.

منبع: بتل گراند - 8 ژوئن