آنوج چوپرا
در یک استودیوی خانگی ضبط صدا، در خانه ای در مرکز شهر، با فردی که خود را فلاکت می نامد آشنا شدیم. اودر میان انبوهی از میکسر ها و دستگاه های ضبط و با تی شرت سیاه و مدل موهای برق گرفته کاملا به خوانندگان رپ اروپایی شباهت دارد.
فلاکت 27 ساله می گوید: “من از 15 سالگی خودم را وقف رپ کرده ام.” فلاکت در زبان فارسی به معنی بدبختی است. وی می گوید: “رپ خدای من است.“
وی به خوبی واقف است که این سخنان ممکن است کفر تلقی شود. موسیقی رپ در ایران ممنوع است.
معذالک فلاکت و تعداد زیادی از موسیقی دانان رپ بخشی از یک جریان موسیقی زیر زمینی در ایران هستند. این عده، مانند نمونه های آمریکایی این موسیقی، از کلام کوچه و بازار و بی پروا استفاده می کنند و اغلب صدای زن به عنوان صدای اصلی یا به صورت صدای زمینه در آن شنیده می شود. این ها همه از چشم مقامات ایرانی، نشانه هایی از زوال فرهنگی غرب هستند که باعث دوری جوانان ایرانی از فرهنگ اسلامی می شود.
در ایران همه نوع موسیقی، جز آنچه مضمون مذهبی دارد، توسط آیت الله خمینی، رهبر انقلابی که شاه را سرنگون کرد، ممنوع شد. وی می گفت موسیقی مسموم کننده (مخدر) است و باید به تهاجم غرب پایان داد و به ترویج ارزش های اسلامی پرداخت. ولی با گذشت زمان تلوزیون و رادیو به پخش موسیقی، اغلب با مضمون مذهبی پرداختند.
فلاکت، که در کشوری با 70 درصد جمعیت زیر 30 سال زندگی می کند، محبوب است و آثارش در خفا و در استودیو های خانگی ضبط می شود. سی دی های او نیز بصورت زیر زمینی تکثیر می شود و در بازار سیاهی پر رونق توزیع می شود. در صورت پیدا کردن این سی دی ها در مغازه ها مسئول مغازه شاید دستگیر و یا به پرداخت جریمه محکوم شود.
سال گذشته، محمود احمدی نژاد تعدادی از وب سایت های پخش کننده آثار رپ خوان های ایران را فیلتر کرد. برخی از استودیو های مخفی بسته شد و برخی از موسیقی دان ها، از جمله فلاکت دستگیر شدند.
اکثر آنها با قول دادن به عدم ساختن این گونه موسیقی آزاد شدند. فلاکت با گرو گذاشتن سند خانه توسط پدرش با وثیقه آزاد شد.
فلاکت می گوید: “به این دلیل بسیاری از ما می خواهیم به خارج مهاجرت کنیم”. وی می خواهد در لوس آنجلس زندگی کند، جایی که اولین کار رپ ایرانی توسط گروهی به نام سندی در دهه 1990 ضبط شد.
فلاکت و گروه های دیگر غیر از سی دی، گاه آثار خود را در میهمانی ها نیز اجرا می کنند. با آمدن ماهواره و آشنایی با خوانندگانی مانند توپک و امینم، موج موسیقی رپ در میان جوانان ایرانی رواج زیادی یافت. خوانندگان رپ به دنبال این موج بوجود آمدند.
از معرفترین آن ها سروش لشکری معروف به هیچ کس است که به پدر رپ ایرانی مشهور است.
محمد دشتگلی، یکی از مقامات وزارت ارشاد، که مسئول ممیزی موسیقی و تطابق آن با معیار های اسلامی است گفت وی به دنبال راهی است که از توسعه موسیقی رپ ایرانی در اینترنت جلوگیری کند.
وی اخیرا به مطبوعات گفته است: “این موسیقی به خودی خود اشکالی ندارد ولی به دلیل استفاده از کلمات مستهجن باید آن را غیر قانونی اعلام کرد.“
ولی مقامات بخوبی می دانند که این نوع موسیقی به وسیله ای برای اعتراض تبدیل شده است چرا که خوانندگان رپ از دستور مقامات سرپیچی کرده و طرفداران زیادی در میان جوانان دارند.
یک خوانند رپ به نام اس می گوید: “به دنبال مجوز دولتی نیستیم. هر کوششی برای رعایت خط قرمزهای دولت رپ را نابود می کند. به این دلیل خیلی از ماها می گوییم بی خیال.“
منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل - 16 آوریل 2008