من نماینده حزب الله نیستم

نویسنده

» مقاله میدل ایست آنلاین درباره مواضع نخست وزیر لبنان

جوسلین زبلیت

 

نجیب میقاتی نخست وزیر منتصب لبنان روز سه شنبه تلاش ها برای نشان دادن وی به عنوان “مهره حزب الله” را رد کرد و گفت کشمکش ها بر سر تحقیقات سازمان ملل که منجر به سرنگونی نخست وزیر سابق شده، تنها از راه گفتگو قابل حل و فصل است.

این تاجر میلیاردر 55 ساله پس از آنکه مأمور تشکیل دولت جدید لبنان شد، در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه از منزل خود در بیروت گفت: “من با نهایت صداقت اعلام می کنم که نامزدی من از سوی حزب الله به معنای تعهد من در قبال هیچیک از مواضع سیاسی آنها، مگر نگرانی ها برای حفظ مقاومت ملی، نیست.”

منظور وی، کشمکش گروه شبه نظامی حزب الله با اسرائیل، همسایه لبنان، بود.

وی افزود: “لطفاً من و رفتارم، خصوصاً در قبال جامعه بین المللی را از پیش قضاوت نکنید.”

میقاتی گفت از اینکه حزب الله تحت حمایت ایران و سوریه از نامزدی وی حمایت کرده اند، احساس شرمساری نمی کند و آرزو می کرد سعد حریری، نخست وزیر تحت حمایت غرب، نیز همین کار را می کرد. 

وی گفت: “من از آنها تشکر می کنم و به آنها احترام می گذارم، همانطور که به کسانی که به من رأی ندادند احترام می گذارم. اکنون من در جهت منافع تمامی لبنانی ها فعالیت می کنم.”

میقاتی به عنوان چهره محافظه کاری که پیوندهای خوبی با سوریه دارد، گفت وقتی وی در سال 2005 برای مدت کوتاهی در مقام نخست وزیر خدمت می کرد، به وی برچسب “عروسک سوریه ای” زدند اما بعداً به عنوان یک چهره حکومتی توانمند به رسمیت شناخته شد.

این سیاستمدار گفت: “من در دوره خدمتم، هرکاری را برای منافع لبنان انجام دادم و همگان از دستاوردهای من شگفت زده شدند.”

میقاتی گفت موضوع جنجال برانگیز کمیته تحقیق سازمان ملل در هلند، که در کانون مناقشات طولانی مدت میان حزب الله و حریری قرار داشت، از طرق گفتمان قابل حل و فصل خواهد بود.

وی گفت: “در حال حاضر متوقف کردن کار کمیته تحقیق، به تصمیم حزب الله بستگی ندارد.” وی افزود همکاری لبنان با کمیته تحقیق نیز خود جای سؤال دارد. وی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

او گفت: “ما باید قبل از نتیجه گیری شتابزده، دوباره به پرونده نگاه کنیم، آن را بررسی کنیم و اگر نکته اختلاف برانگیزی وجود داشت، آنرا از طریق گفتمان حل و فصل کنیم.”

حزب الله به مدت چندین ماه برای نپذیرفتن تحقیقات کمیته سازمان ملل در مورد قتل پدر سعد حریری،  رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در سال 2005، او را تحت فشار گذاشته بود. حزب الله انتظار دارد کمیته تحقیق یاد شده برخی از اعضای این تشکل را به دست داشتن در قتل حریری متهم کند.

میقاتی گفت از روز پنجشنبه، دو روز را به رایزنی با گروه های پارلمانی جهت تشکیل دولت جدید اختصاص خواهد داد و امیدوار است ائتلاف حریری از تلاش های وی حمایت کند.

وی گفت: “من امروز پیامی به حریری فرستادم تا در موضع خود تجدید نظر کند. اجازه بدهید به خاطر منافع لبنان، با هم در یک قایق باشیم.”

وی ضمناً تلاش کرد نگرانی واشنگتن از انتصاب خود را برطرف کند و گفت، لبنان “نمی تواند چیزی به جز روابط حسنه” با ایالات متحده داشته باشد.

وی گفت: “امیدوارم آنها به پشتیبانی خود از لبنان ادامه دهند. آنها تاریخچه مرا می دانند.”

میقاتی افزود: “ممکن است ما شخصاً روابطی نداشته باشیم، اما آنها از توانمندی من مطلع هستند. رفتار عملی من خود گواهی خواهد داد.”

میقاتی در خصوص نگرانی های موجود از تأثیر بد نخست وزیری وی بر اقتصاد لبنان گفت وی اعتقاد دارد عکس این موضوع صحت دارد.

او گفت: “من پیشینه تجارت دارم و جامعه تجار می دانند که من یک لیبرال معتقد به بخش خصوصی و اقتصاد باز هستم.”

وی افزود دولت او در جهت اجرای اصلاحات تشکیلاتی، از میان بردن فساد مهار گسیخته، تأمین نیازهای روزمره مردم لبنان و تقویت روابط کشور با اروپا تلاش خواهد کرد.

وی گفت برخورداری از روابط گرم با سوریه یک موهبت است. گفته می شود سوریه در نامزدی وی برای مقام نخست وزیری نقش داشته است. این کشور مجبور شد پس از قتل حریری در سال 2005، نیروهای نظامی خود را از لبنان خارج کند.

او گفت: “لازم به گفتن نیست که روابط باید بسیار خوب و البته بر اساس احترام متقابل باشد.”

منبع: میدل ایست آنلاین- 25 ژانویه