اعتراض با تراشیدن سر

نویسنده

» گزارش جروزالم پست

مذاکرات قدرت‌های جهانی با تهران، بر سر برنامه‌های هسته‌ای این کشور، وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی را تحت الشعاع قرار داده است. هفته گذشته مردان و زنان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به نشانه همدردی با زندانیان سیاسی زندان اوین که مورد ضرب و شتم ماموران قرار گرفتند، تصاویری از خود را با سرهای تراشیده به نمایش گذاشتند.

بنا به گزارش وب‌سایت کلمه: “بیش از ۳۰ زندانی زخمی شدند و حداقل ۴ زندانی بخاطر خونریزی یا شکستگی به بیمارستان خارج از زندان انتقال یافتند.”

محرک این اقدام، تصویری از عبدالفتاح سلطانی بود که هفته گذشته موهای سرش تراشیده شده بود. او در بند ۳۵۰ نگهداری می‌شود و گزارش شده که هدف از این کار توهین به او بوده است.

معترضان با استفاده از هشتگ “سرفراز” این کمپین را تبلیغ می کنند. وال استریت ژورنال روز جمعه نوشت، در یک “اعتراض عمومی نادر” حدود ۱۵۰ نفر مقابل دفتر حسن روحانی تجمع و اعتراض کردند.

به نظر می‌رسد خشونت در زندان‌ها باعث شرمساری رژیم ایران شده است. غلامحسین اسماعیلی، که مسئول نظارت بر زندان‌هاست و این ادعاها را به کلی رد کرده، روز چهارشنبه ارتقاء مقام یافت و مسئول دادگاه‌های استان تهران شد. ایران می‌گوید این ارتقاء از قبل برنامه‌ریزی شده بود. سیستم غیرشفاف قضایی ایران مدتهاست که مورد انتقاد قرار دارد.

برملاشدن موارد نقض حقوق بشر ایران، پاشنه آشیل روحانی است. به هر حال او قول داده که فضا را بازتر کند ولی رژیم او به انتقادات به شکلی فوق‌احساسی واکنش نشان می‌دهد. به عنوان نمونه قطعنامه پارلمان اروپا در اواخر ماه مارس را در نظر بگیرید که از رهبران ایران خواسته بود وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشند.

در این قطعنامه اشاره شده بود که “وضعیت زنان در ایران با تبعیض زیادی روبروست، خصوصا در مسایل حقوقی و نیز قوانین خانواده و مشارکت زنان در حیات اقتصادی و سیاسی.”

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای بی‌پرده نسبت به آمار بسیار زیاد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از جمله اعدام نوجوانان هشدار داد و اشاره کرد که بیشتر اعدام‌های سال ۲۰۱۳ در پنج ماه آخر سال رخ داده است و محدودیت آزادی اطلاعات، آزادی بیان، آزادی اجتماعات، آزادی دین، آزادی آموزش و همچنین سرکوب و تبعیض برپایه دین، اعتقاد، قومیت، جنسیت یا تمایل جنسی را مورد انتقاد قرار داد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، تهران حقانیت انتقاد اتحادیه اروپا را به عنوان دخالت در امور داخلی خود رد کرد. سردار محمدرضا نقدی رئیس بسیج ایران گفت: “اتحادیه اروپا نمونه خوبی از این آیه قرآن است که آن‌ها از چهارپا هم بدترند. همجنسگرایان [در اروپا] مثل حیوان با هم آمیزش می‌کنند. مواد مخدر تولید می‌کنند و آن‌ها را با قیمت پایین به جوانان می‌فروشند. بعد در قطعنامه‌شان می‌گویند: شما حق ندارید سوداگران موادمخدر را اعدام کنید و باید همجنسگرایان را آزاد کنید.”

در میانه اعتراضات به نقض حقوق بشر و خشونت در زندان‌ها، رژیم ایران هفته گذشته یارانه بنزین را حذف کرد. وقتی ایران در سال ۲۰۰۷ یارانه‌ها را کاهش داد تظاهراتی نسبت به افزایش قیمت‌ها شکل گرفت که می‌تواند احتمال بروز ناآرامی‌ها در زمان حال را نیز بالا ببرد.

منبع: جروزالم ‌پست - 27 آوریل 2014