رکود صادرات نفت، بسته شدن سفارت کانادا

نویسنده

» گزارشی از وال استریت ژورنال

تنی تریسی، پل ویرا

 

تحریم های بین المللی صادرات نفت ایران را نزدیک به ۴۵ درصد در ماه ژوئیه کاهش داد و این درحالی است که کانادا، سفارتخانه اش را درایران بست و دیپلمات های ایرانی را از کاناداد اخراج کرد.

جان بایرد، وزیرخارجه کانادا گفت که ایران بزرگ ترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت در دنیاست و بستن سفارتخانه آخرین قدم برای کشورهای غربی است تا ایران را منزوی کنند.

وی گفت: “دیپلمات های ما کارمند کشور کانادا هستند و امنیت آنها اولین اولویت ماست. ما به مرحله ای رسیده ایم که احساس ناراحتی می کنیم و نمی توانیم جان آنها را به خطر بیاندازیم.”

آقای بایرد گفت که ایران حامی حکومت اسد است و ایران دائما اسرائیل را تهدید می کند و این ها دلایل دیگری است برای تعلیق روابط دیپلماتیک بین دو کشور. وی گفت کانادا به طور رسمی ایران را در فهرست های کشورهای حامی تروریسم قرار می دهد. مسولان سفارت ایران در کانادا، برای نظرخواهی در دسترس نبودند.

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه تحریم نفتی ایران را آغاز کرده است و این درحالی است که تحریم بانک های توس آمریکا آغاز شده و روند پرداخت پول در قبال نفت را دچار مشکل کرده است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: “گروهی از کشورهای اروپایی بر روی تحریم های بیشتر ایران فکر می کنند و بخش های انرژی و مالی ایران را هدف قرار داده اند و تا ماه آینده تصویب آن را مورد بررسی قرار می دهند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هنگام سفر به قبرس برای شرکت در اجلاس دیپلمات های اتحادیه اروپا گفت: “ما باید فشارهایمان را بر روی ایران بیشتر کنیم، تحریم ها را تشدید کنیم.”

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان می گوید توافق های بیشتری در مورد تحریم های اضافه در مورد ایران به چشم می خورد.

یکی از علائم موثر بودن تلاش های غرب تا اینجا، این است که هند میزان خرید از ایران را ۴۲ درصد کاهش داده است و چین نیز واردات نفت از ایران را تا ۲۸ درصد کاهش داده است.

به گزارش رودیم، میزان تولید نفت ایران در ماه ژوئیه از ۳.۱ میلیون بشکه به ۹۴۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. سود ایران از فروش نفت از ۹.۲ میلیارد دلار در ماه ژوئیه بوده است که سال گذشته در همین ماه ۸.۹ میلیارد دلار بوده است. این ارقام شامل فروش نفت به صورت قاچاقی نمی‌شود.

تحلیلگران مسائل انرژی می گویند که تجارت نفت با ثبات نیست و ممکن است با تلاش های ایران برای رسیدن به بازار های خارجی، صحنه تغییر پیدا کند. بعلاوه، ممکن است مشتری های ایران از پس مشکلات بر بیایند و حمل و نقل نفت خود را بیمه کنند.

از سوی دیگر اگر قیمت نفت همچنان در بازار بالا برود، نفت ارزان ایران جذاب تر می شود. آقای هاوزر می گوید: “تلاش چین برای اجازه دادن به تجار برای خرید نفت تخفیف داده شده ایران، از برخی فشار ها بر روی بازار می کاهد.”

آقای هوزر می گوید صادرات نفت ایران در سال جاری همچنان تا ۳.۱ میلیون بشکه در روز باقی می ماند که نسبت به ماه ژوئیه بالاتر است اما همچنان در تاریخ این کشور بیسابقه است.

ایران که عضو اوپک هم هست، چهارمین ذخیره نفت جهان است.

آمریکا به خریداران عمده نفت ایران از جمله چین و هند و ژاپن شش ماه فرصت داده است. آمریکا گفته است که کشورها به شکل واضحی میزان خرید خود را از ایران کاهش داده اند.

مقامات آمریکایی درحال بررسی میزان فروش ماه اوت و سپتامبر هستند تا ببینند به کدام کشور برای دومین دور فرصت بدهند.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفت: “کشورهایی که خرید خود را از ایران کاهش داده باشند نیز شامل این فرجه خواهند شد.” وی اشاره ای به اینکه آمریکا چه زمانی در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد، حرفی نزد.

مایک زولاند، از دفتر وکالت دنتون که در مورد قوانین تحریم کار می کنند، می گوید: احتمال اینکه دولت اوباما این استثنا را برای خریداران نفت ایران لغو کند، بسیار پایین است. کاخ سفید اگرچه دلش می خواهد فشار را بر روی ایران نگه دارد اما درعین حال نمی خواهد وارد تنش دیپلماتیک با چین و سایر کشورهای تاثیرگذار جهان بشود.

جنگ شوانگ، سخنگوی سفارت چین در آمریکا می گوید: “تصمیم چین برای ادامه وارد کردن نفت از ایران منطقی، توجیه پذیر و مشروع است. چین طبق قوانین داخلی خود، همواره با تحریم های یکجانبه کشورها مخالف بوده است.”

وال استریت ژورنال، 7 سپتامبر