شهریه ها 15 درصد افزایش پیدا می کند

نویسنده
مهناز ملکوتی

» سر دانشگاه آزاد بازهم کلاه رفت

هنوز شش ماه از حضور پر سر و صدای فرهاد دانشجو، برادر وزیر علوم بر ریاست دانشگاه آزاد نگذشته که او یکی پس از دیگری از سیاهه وعده های قبلی خود در خصوص کاهش شهریه دانشجویان، افزایش حقوق کارکنان و تاسیس بانک دانشگاه عقب نشینی می کند و در تازه ترین خبر مشخص شد در آستانه سال جدید تحصیلی، شهریه های این دانشگاه ۱۵ درصد افزایش یافته است.

اواخر سال گذشته در حالی که حضور دانشجو در دانشگاه آزاد جدی شده بود، وی از کاهش شهریه ها و ارتقای کیفی دوره ها به عنوان اولین اولویت مدیریت جدید دانشگاه خبر داد. دانشجو البته راهکار کاهش شهریه ها را اینگونه اعلام کرد که “لزومی ندارد همه هزینه های دانشگاه از طریق شهریه تامین شود، این موضوع جزو برنامه های بنده است تا منابع جدیدی برای تامین نیازهای مالی دانشگاه ایجاد شود و شهریه دانشجویان کاهش یابد.” راهکار مورد نظر دانشجو تاسیس بانک دانشگاه آزاد بود تا از طریق آن بتواند برای دانشگاه پولسازی کند در حالی که مطابق اساسنامه این موسسه آموزشی، همه فعالیت ها باید در چارچوب آموزشی باشد.

بر همین اساس، در صورتی که وعده های کاهش شهریه رییس جدید دانشگاه آزاد تحقق یافته بود دانشجویان مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری این دانشگاه از سال تحصیلی جدید شامل ۲۰ درصد تخفیف شهریه می‌شدند اما چنین نشد و دانشجو هم در توضیح آن گفت: “از آنجایی که با نرخ تورم ۲۳ درصدی در کل کشور روبرو هستیم، بر اساس توافق وزارتین علوم و بهداشت مقرر شده است برای دانشجویان جدیدالورود میزان شهریه ۱۵ درصد افزایش یابد.”

براساس اخبار و گزارش های دریافتی روزآنلاین،علاوه بر تحقق نیافتن شهریه های دانشگاه آزاد، به دلیل آشفته بودن سیستم جدید این موسسه آموزشی، پرداخت حقوق کارکنان در برخی واحدها با سه ماه تاخیر مواجه شده است. این درحالی بود که دانشجو پیش از این، وعده افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی را داده بود.

 

سه برادران

وضعیت دانشگاه آزاد پس از ظهور فرهاد دانشجو اما به قضیه شهریه ها ختم نشد. وی “خسرو دانشجو”، برادر خود و عضو شورای شهر تهران را به عنوان رییس واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد منصوب کرد. بدین ترتیب پس از کامران و فرهاد، خسرو نیز از میان برادران دانشجو، بر آموزش عالی ایران خیمه زد.

واحدهای علوم و تحقیقات بازوی تحصیلات تکمیلی این موسسه آموزشی محسوب می شوند که به دلیل رونق تحصیلات بالاتر از کارشناسی در ایران، اهمیت زیادی پیدا کرده اند. عبدالله جاسبی رییس پیشین دانشگاه آزاد همزمان مسوولیت واحدهای علوم و تحقیقات را برعهده گرفته بود.

دانشجو اما در دفاع از برادرش اینگونه می گوید: “به جز برادرم که سال ها در دانشگاه آزاد حضور داشت، سایر افرادی را که در این دانشگاه منصوب کردم نمی شناختم. من هم مثل رئیس قبلی دانشگاه آزاد فامیل زیاد دارم اما نخواستم از آنان در این دانشگاه استفاده کنم.” خسرو دانشجو علاوه بر اینکه از دوستان قدیمی احمدی نژاد محسوب می شود، عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال است.

فامیل باز نبودن دانشجو در حالی است که معاونان آموزشی و پژوهشی واحد علوم و تحقیقات، که از گروه جغرافیای واحد سمنان انتخاب شده اند که از اقوام رییس جدید هستند.

 

انتصابات

به جز خسرو اما ماجرای انتصاب های فرهاد دانشجو حاشیه های زیادی ایجاد کرد. او دریک سخنرانی اعلام ک رد ۸۰ درصد انتصاب‌ها با پیشنهاد بسیج انجام گرفته است. در انتقاد از شرایط جدی خود با گلایه اعلام کرد: “در این چهار ماه و ۱۷ روز پس از انتصابم، بارها مورد تهدید قرار گرفتم و زیاد به من بی احترامی می شد. به من می گفتند بعد از رفتن احمدی نژاد چگونه می خواهی در کشور زندگی کنی. برخی نیز با ایجاد خلل در آزمون قصد ناکارآمد جلوه دادن من را داشتند. حتی پس از انتصابم آیت الله جنتی به من گفت که «پا در میدان مین گذاشته یی»، که سخن او درست بود.”

وی منتقدان شیوه مدیریت خود را دل بسته به ظاهر دنیا خواند و گفت: “کسانی که در شرایط فعلی در روند دانشگاه آزاد خلل ایجاد می‌کنند باید از خشم بسیجیان بترسند.”

رییس جدید دانشگاه آزاد با دفاع از انتصاباتی که تاکنون در این دانشگاه انجام داده، با تاکید بر اینکه نزدیک به ۵۰ مدیر جدید را در این دانشگاه منصوب کرده، از مجموع انتصاباتی که تاکنون انجام داده به خود نمره ۱۹ ممیز ۵ داد و تاکید کرد که این عدد برای انتصاباتش نمره خوبی به نظر می رسد.

 

روزنامه فرهیختگان

دانشجو بلافاصله پس از حضور در دانشگاه آزاد و پیش از طوفان تغییرات، سراغ رسانه های دانشگاه آزاد رفت، مدیران آنها را برکنار و افراد معتمد خود را منصوب کرد. رضا همدانچی معاون سیاسی خبرگزاری فارس، مدیرعامل خبرگزاری دانشگاه آزاد (آنا) شد.

پیش از آن اما حمیدرضا عابدی معروف به خرسند را به عنوان سرپرست و سردبیر روزنامه فرهیختگان منصوب کرد. روزنامه فرهیختگان ارگان رسمی دانشگاه آزاد به شمار می رود که از فروردین ۸۸ منتشر شد.

به گفته یکی از خبرنگاران فعلی این روزنامه: “عابدی کارمند قراردادی دانشگاه آزاد بود که پس از انتشار روزنامه فرهیختگان از سوی مسعود باستانی که اکنون در زندان به سر می برد، دعوت به کار شد تا خبرنگار حوزه دانشگاه آزاد شود. وی پس از بازداشت باستانی، با سعیده اسلامیه همکاری کرد تا اینکه پس از اخراج خانم اسلامیه از فرهیختگان و نبود گزینه برای پذیرش دبیر سرویسی دانشگاه، به عنوان دبیر سرویس دانشگاه آزاد فرهیختگان منصوب شد.”

وی اضافه می کند: “عابدی در ایام انتخابات ریاست جمهوی دهم عضو ستاد میرحسین موسوی و خبرنگار سایت جمهوریت بود. قبل از آن هم در روزنامه حیات نو اجتماعی خبرنگار بود و حتی در کانون توحید، قاری برخی مراسم های دعای کمیل حزب مشارکت بود.”

محمدمهدی مظاهری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد و فرزند امام جمعه اصفهان، شوهر عمه عابدی است.

به گفته این خبرنگار فرهیختگان، پس از حضور حمیدرضا عابدی، همکارانی چون وحید سلحشور دبیر انفورماتیک، امیرحسین متقی دبیر سرویس ورزشی، ملیحه سادات حسینی خبرنگار پارلمانی، بهمن اخوان معاون اداری- مالی و احسان مازندرانی معاون سردبیر از روزنامه اخراج شدند.

به گفته وی علت اخراج برخی روزنامه نگاران فرهیختگان، نزدیکی با هاشمی رفسنجانی یا مواضع وی بوده است.

روزنامه فرهیختگان اما پس از حضور دانشجو با انتشار ویژه نامه هایی به تمجید از فرهاد دانشجو در مطلبی با عنوان “افق های نوین رییس جدید” پرداخته که در آن همه وعده های دانشجو تکرار شده است.

این روزنامه همچنین قرار است به زودی ویژه ای نامه درباره مجلس شورای اسلامی و نقش نمایندگان در اهداف دانشگاه آزاد منتشر کند. ویژه نامه ای که به گمان ناظران، قرار نیست فقط یک ویژه نامه باشد و اهداف دیگری برای آن مشخص شده است.

 

بی کس و تنها

این جمله معروف دانشجو در جمع بسیجیان که گفته بود “بنده می‌توانم برنامه پنج ساله را یکساله انجام دهم اما تنها و بی‌کس هستم”، شاید با وجود دو برادرش ابتدا به مزاح شباهت داشته باشد اما موید این موضوع است که دانشجو در حال یارگیری برای اداره دانشگاه آزاد است.

عبدالله جاسبی در دوران ۲۹ ساله مدیریت خود بر دانشگاه آزاد توانسته بود روابطی با نهادهای مختلف حکومتی از جمله مجلس برقرار کند. نقل است نمایندگان مجلس برای ملاقات با وی ساعت ها پشت در اتاقش در خیابان پاسداران معطل می شدند تا جاسبی به آنها اجازه ورود دهد. حتی دانشجویان متقاضی نقل و انتقال نیز برای ثبت درخواست خود باید از یک نماینده نامه تایید داشتند.

حالا دانشجو هم قدم در راه جاسبی گذاشته با این تفاوت که جاسبی تا مجلس هشتم نیز، نمایندگانی زیادی، از جمله باجناق خود دکتر عباسپور را در مقام رییس کمیسیون آموزش عالی با خود همراه داشت تا جایی که توانست طرح وقف دانشگاه آزاد را در مجلس به تصویب برساند. طرحی که تصویب آن باعث شد تا مخالفان جاسبی آن روز را “یکشنبه سیاه” مجلس بنامند.

با این وجود، دانشجو دو نفر از نمایندگان مجلس را که در طیف لاریجانی حضور دارند به عنوان رییس دو منطقه دانشگاه آزاد منصوب کرد. علیرضا منادی نماینده تبریز در مجلس نهم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان رییس منطقه دو دانشگاه آزاد معرفی شد.

همچنین یکی از بحث برانگیزترین تلاش های وی برای ایجاد رابطه با مجلس، انتصاب کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان ولایت و مرکز پژوهش مجلس به ریاست منطقه ۱۰ دانشگاه آزاد بود. جلالی که نماینده مردم شهرستان‏های شاهرود و میامی در مجلس است و در تاریخ بیست و هفتم خرداد امسال به عنوان رئیس منطقه ۱۰ دانشگاه آزاد معرفی شد. او که با پذیرفتن این سمت انتقادهای زیادی متوجه اش شده بود سرانجام تصمیم به استعفا گرفت. استعفای جلالی هرچند از سوی روزنامه فرهیختگان تکذیب شد اما سرانجام خبرگزاری مجلس، متن استعفا نامه را که جلالی خطاب به دانشجو نوشته شده بود، منتشر کرد: “با عنایت به ریاست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و گرفتاریهای ناشی از این مسئولیت، استدعا دارم با استعفای اینجانب از ریاست منطقه ده دانشگاه آزاد اسلامی موافقت فرمایید.”

هرچند دانشجو در این خصوص مدعی شد “کار ریاست مناطق کار مشاوره‌ای است و کار تمام وقت نیست؛ این افراد دکترا دارند و نیازی هم به ما ندارند و بچه‌های آنها هم نمی‌خواهند درس بخوانند و قرار نیست که از ما امتیازی بگیرند بلکه با ارتباط نمایندگان با دانشگاه آزاد ما هستیم که مدیون مجلس و مجلسی‌ها می‌شویم و مجلسی‌ها مدیون ما نمی‌شوند،” اما او تنها چهار سال رییس دانشگاه آزاد خواهد بود و برای تمدید این مدت، به حمایت مجلس نیاز جدی دارد. پایان عمر چهارساله ریاست وی بر دانشگاه آزاد مصادف خواهد بود با آخرین سال فعالیت مجلس نهم.

دانشجو علاوه بر تلاش برای جذب مجلس نشینان، نتوانست اعتماد رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی را جلب کند و محمود احمدی نژاد همچنان در تدارک وارد کردن جاسبی به هیئت امنای دانشگاه آزاد است. با این حال دانشجو هم بیکار نیست و از خبرهای خوش برای کارمندان، دانشجویان و خانواده هایشان تا روزهای بدون مرغ را در دانشگاه آزاد و انتشار ویژه نامه برای مجلس را پیگیری می کند.