موج تازه نگرانی ها از تحرکات سپاه

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز درباره تهدید های موشکی جدید

امی کلوگ

 

ایران  در جریان یک مراسم پر سر و صدا، دست به شلیک آزمایشی آنچه موشک زمین به دریای مافوق  قاره پیما خوانده، زد. در این نمایش، موشک یاد شده به یک کشتی برخورد کرد و آنرا به آتش کشاند. 

این موشک با عناوین مختلف ضدتخریبی، ضد ناو و ضدردیاب توصیف شده و برد آن 300 کیلومتر (186 مایل) اعلام شده است.

سردار علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران این جنگ افزار جدید را چنین توصیف کرده است: “این موشک ها مافوق صورت هستند و به هیچ وجه قابل ردیابی و قابل توقف توسط دشمن نیستند. تاثیر این طرح های دفاعی در حفظ امنیت کشور در فضا و دریا، بسیار برجسته است.”

چهل درصد کل نفت انتقالی جهان از تنگه هرمز عبور می کند و این آبراه، دهانه خلیج فارس محسوب می شود.

فرد مارتین سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: “تهدید به بستن تنگه هرمز غیرسازنده است. حجم زیادی از نقل و انتقالات روزمره از طریق این تنگه صورت می گیرد.”

آزمایش این موشک یک روز پس از آن صورت می گیرد که ایران به معرفی ماهواره های جدید خود پرداخت؛ ماهواره هایی که اعلام شده ساخت داخل است. ایران می گوید این ماهواره ها تنها جنبه علمی داشته و اهداف تحقیقاتی دارند. اما تصور پرتاب این ماهواره ها به فضا سبب برانگیخته شدن این شائبه در نزد کارشناسان می شود که ایران به طور همزمان در حال پیشبرد توانمندی موشکی و نیز توسعه نوعی سیستم حمل موشک است که بتواند به طور همزمان برای ماهواره ها و تسلیحات کاربرد داشته باشد. 

راهی برای اثبات حقیقی بودن موشک های نمایش داده شده در ویدئو و نیز کارآمد بودن آنها، آنچنان که سپاه ادعا می کند، وجود ندارد. تمام آنچه سخنگوی پنتاگون برای پاسخ به پرسش ها در این باره می گوید این است که: “توصیه می کنم برای پاسخ سؤالات خود درباره برنامه تسلیحاتی آنها، با ایران تماس بگیرید. ما از وضعیت امنیتی خودمان مطمئن هستیم و امیدواریم ایران یک همسایه خوب در منطقه باشد.”

دکتر علی نوری زاده از مرکز مطالعات ایران و عرب می گوید، وی به ادعاهای ایران اطمینان ندارد. وی گفت: “آنها گاهی ایده آزمایش موشکی به سرشان می زند، و یک بار هم متوجه شدیم از فتوشاپ برای نشان دادن شلیک همزمان هفت موشک استفاده کرده اند.”

آقای نوری زاده می گوید ایران موشک های خود را از بازار سیاه تهیه می کند و بسیاری از آنها را طوری تغییر می دهد تا به نظر ایرانی بیایند. وی گفت ایران نه تنها توانمندی خود را بزرگنمایی می کند، بلکه وقوع یک انفجار در پایگاه نظامی امام علی در اکتبر گذشته سبب نابودی 30 تا 40 درصد توانمندی موشکی این کشور شده است. ایران تلاش کرده این انفجارها را کم اهمیت جلوه دهد اما منابع مستقل حدس می زند کسانی قصد داشتند موشک های ایران را نابود کنند.

میرجاودانفر نویسنده کتاب “ابوالهول هسته ای ایران” می گوید آزمایش این موشک نشان می دهد ایران تهدیدات موجود علیه تأسیسات هسته ای خود را جدی فرض می کند.

از زمانیکه روسیه از فروش سیستم دفاع موشکی اس- 300 به ایران خودداری کرد، این کشور به تلاش روز افزونی برای مراقبت از تأسیسات هسته ای خود روی آورده است.

ناظران امور ایران اتفاق نظر دارند که مردم این کشور از اینکه مسؤولان تمهیداتی برای بهبود وضعیت اقتصادی اتخاذ کنند، به مراتب خوشحال تر خواهند شد و تنها بخش کوچکی از جمعیت کشور از مشاهده قدرت بازدارندگی و پیشگیرانه تهران خرسند می شوند. 

منبع: فاکس نیوز- 8 فوریه