فواید و مضار قطع اینترنت

فرشاد قربانپور
فرشاد قربانپور

از اتفاق‌های جالب یکی هم این بود که نیمی از صفحه‌های روزنامه همشهری روز یکشنبه ۱۷ بهمن در بعضی کیوسک‌ها اشتباه توزیع شده بود.

۱- از اتفاق‌های جالب یکی هم این بود که نیمی از صفحه‌های روزنامه همشهری روز یکشنبه ۱۷ بهمن در بعضی کیوسک‌ها اشتباه توزیع شده بود. اشتباه آنها این بود که صفحه‌های روز ۱۲ آبان گذشته را مجددا به جای ۱۷ بهمن توزیع کرده بودند. البته ممکن بود مدیران آنجا بگویند که صفحه‌ها درست هستند و فقط تاریخ بالای صفحه اشتباه شده است. اما از نمونه خبرهای آن می‌توان به صفحه حوادث و ورزش و بین‌الملل اشاره کرد که چون صفحه‌های خبری بود می‌شد به راحتی متوجه شد. در صفحه بین‌الملل به خبری در مورد انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا اشاره شده، در صفحه ورزش نتایج تیم ژیمناستیک ایران در جام روتردام هلند درج شده و در صفحه حوادث هم در خبری به تاریخ ۹ آبان اشاره شده است. از این گذشته در صفحه گزارش، گزارشی از خاتمه نمایشگاه و جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها درج شده است. همه این خبرها مربوط به آبان‌ماه است و دو ماهی بیشتر از آن روز می‌گذرد. البته اینها هیچ مهم نیست، بلکه این مهم است که این همه تقصیر روی چه کسی قرار است خراب شود؟

۲- هفته گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس به مازندران رفت. به گزارش مهر، علی لاریجانی پیش از ظهر روز پنجشنبه با حضور در مصلای شهر بابلسر در سومین مراسم گرامیداشت سرداران و ۵۴۲ شهید این شهرستان شرکت کرد و سخنانی گفت. چند جمله از حرف‌های او قابل تامل بود، از این رو در اینجا آورده‌ام:

وی با بیان اینکه پاسخگویی دولت‌ها نسبت به ملت‌ها از وظایف حکومت است، خطاب به دولت‌های غربی گفت: شما افرادی چون شاه ایران را با زور در منطقه حاکم کردید که اجازه نمی‌دهند مردم حرف بزنند و قبول نداشتید که حاکمان باید پاسخگوی مردم باشند اما مردم منطقه امروز دنبال این حق خود هستند.

لاریجانی در حالی این حرف‌ها را زده است که همدوره‌ای او محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است: در دوران فعلی، اینترنت و پیام کوتاه عملا خلاء تشکیلات چریکی را پر کرده و مردم به راحتی می‌توانند در یک حرکت انقلابی شرکت کنند.

محسن رضایی در گفت‌وگو با خبر آنلاین در این باره ادامه داد: به نظر می‌رسد فعالیت‌های انضباطی تشکیلاتی به دلیل ابعاد مختلفی که داشته، دیگر کارکرد موفق گذشته را ندارد و از آنجایی که بیداری در جوامع فوق‌العاده بالا رفته و مردم به راحتی می‌توانند بدون روابط تشکیلاتی سنتی و شناخته شده با هم ارتباط داشته باشند و این ارتباط موثر هم باشد.

رضایی با اشاره به تجربه انقلاب اسلامی و استفاده مردم از کاست برای پخش سخنرانی‌های امام راحل، اظهار داشت: اگر در دوران انقلاب اسلامی رسانه‌های صوتی و تصویری اثر‌گذار بود در دوران فعلی، اینترنت و پیام کوتاه است که عملا خلاء تشکیلات چریکی را پر کرده و مردم به راحتی می‌توانند در یک حرکت انقلابی شرکت کنند.

۳- همچنین از دیگر خبرهایی که هفته گذشته منتشر شد خبر مرجعیت آقای ری‌شهری بود. آقای ری‌شهری، تا همین چند مدت قبل مسوول سابق بعثه مقام معظم رهبری و وزیر اسبق اطلاعات بود. محمد محمدی‌نیک معروف به ری‌شهری، (زاده آبان ۱۳۲۵) حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی، رئیس دادگاه انقلاب ارتش، وزیر اطلاعات، دادستان کل کشور، سرپرست حجاج ایرانی بود و رئیس کنونی مؤسسه فرهنگی دارالحدیث و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در شهرری است. وی همچنین داماد مرحوم آیت‌الله علی مشکینی رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری است. آیت‌الله ری‌شهری در اواسط سال ۱۳۵۸ به ریاست دادگاه انقلاب ارتش منصوب شد و مهم‌ترین مسائلی که در طول تصدی او مورد بررسی قرار گرفت عبارتند از:

رسیدگی به غائله حزب منحله خلق مسلمان در تبریز

محاکمه عوامل کودتای نافرجام نوژه ۱۸/۴/۵۹.

محاکمه و اعدام صادق قطب‌زاده.

محاکمه سران نظامی حزب توده.

محاکمه و اعدام سیدمهدی هاشمی.

از تالیفات وی توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد

۴-  از دیگر خبرهای جالب اظهارات مهدی کلهر بود. او در فرهنگسرای رسانه با اشاره به عملکرد مدیران در دوره‌های گذشته و وضعیت امروز آنها گفت: امروز بعضی از وزرا و مدیران در دوره‌های گذشته [مظنون] هستند یا به خارج رفتند چه تضمینی وجود دارد که مدیران امروز که در بعضی امور هستند در آینده اینگونه نباشند.

۵-  در منطق‌الطیر عطار نیشابوری از واژه‌ای تحت‌عنوان «کاغذ زر» استفاده شده است. درواقع به این معنا که زنی کاغذ زر به حکیم داد. کاغذ زر یعنی چه؟ یعنی در ایران اسکناس زودتر از بقیه دنیا اختراع شده بود. انوشیروان کیهانی‌زاده در وب‌سایت خود در این باره می‌نویسد: «هفتم فوریه ۱۲۹۴ (جمادی‌الاخری ۶۹۳ قمری) و دوران حکومت گیخاتوخان مغول حکمران وقت، ایران بمانند چین دارای پول کاغذی (اسکناس) شد که «چاو» نام داشت. گیخاتوخان که مردی ولخرج و سطحی بود و بزرگ وزیرش ـ صدر جهان (صدرالدین‌احمد خالدی‌زنجانی) ولخرج‌تر از او ـ تصمیم به رایج کردن پول کاغذی گرفتند که این تصمیم به اجرا درآمد و «چاو» که قطعی بزرگ داشت و «چاو مبارک» خوانده می‌شد به جریان گذارده شد. طولی نکشید که مخالفت با این پول از شیراز و تبریز آغاز شد، لذا، چند ماه بیشتر عمر نکرد. با اینکه گیخاتو حکم به لغو آن داد، صدای مخالفت با او نه‌تنها خاموش نشد بلکه گسترش یافت؛ نظامیان را هم فراگرفت و به تدریج تبدیل به انتقاد عمومی از فساد اداری شد. کار انتشار پول کاغذی در اروپا در سال ۱۵۷۴ در هلند و در سال ۱۶۶۰ در سوئد آغاز شده و در آمریکا چاپ و انتشار آن از پنجم فوریه ۱۶۹۰ و در مهاجرنشین ماساچوست صورت گرفته است، ولی تا پایان دهه ۱۹۶۰ پشتوانه پول‌های کاغذی عموما طلا بود و در حقیقت هر اسکناس یک «حواله طلا» بود و دولت‌ها نمی‌توانستند بیش از موجودی طلا، اسکناس (بانک نوت) به جریان بگذارند، لذا ارزش پول تقریبا ثابت بود. بحران مالی جهانی در دو سال اخیر نتیجه کثرت چاپ دلار آمریکا و توزیع آن در جهان است.

۶-  همچنین یعقوب لیث مبارز خستگی‌ناپذیر راه تجدید استقلال و یکپارچگی ایران، حاکمیت ملی ایرانیان و قهرمان میهن کار آزادکردن هرات، بامیان، بلخ، کابل، غزنه و بست از سلطه اعراب را نهم فوریه سال۸۶۷ مصادف با ۲۰ بهمن تکمیل کرد. یعقوب در طول ۱۱ سال بعد نیشابور، گرگان، کرمان، فارس و خوزستان را هم از چنگ عرب خارج ساخت و درجریان پیشروی به سوی بغداد در ناحیه دیرالعاقول (کنار دجله) با سپاه اعزامی حکومت عباسیان روبه‌رو شد و به نبرد پرداخت. یعقوب پیشنهاد سازش خلیفه را رد کرد. وی در خوزستان خود را برای لشکرکشی دیگری به سوی بغداد آماده می‌کرد که براثر بیماری قولنج درگذشت و در همانجا مدفون شده است.

منبع: فرهیختگان سه شنبه