اصلاح طلبان عملی شدن وعده ها را می خواهند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» حسین مرعشی و حمیدرضا جلایی پور در مصاحبه با روز:

همزمان با پایان رسمی دولت احمدی نژاد، این سئوال که یادداشت های مدیر روزنامه کیهان تا چه اندازه نظر حاکمیت است و فشارهای مختلف به رییس جمهور جدید تا کجا ادامه خواهد داشت، موضوعی است که فضای سیاسی کشور را در برگرفته، حسین مرعشی یکی از بینانگذاران حزب کارگزاران و سخنگوی این حزب، و حمید رضا جلائی پور عضو برجسته جبهه مشارکت و جناح اصلاح طلب و مدیر روزنامه توقیف شده جامعه به سئوالات روز در همین باره پاسخ گفته اند.

حسین مرعشی که آخرین سمت وی معاون محمد خاتمی و رییس سازمان میراث فرهنگی بود، و حمیدرضا جلایی پور که اولین روزنامه جامعه مدنی به مدیریت وی منتشر شد، از جمله اصلاح طلبان فعالی هستند که در انتخابات اخیر مردم را به حضور پای صندوق های رای و رای به حسن روحانی دعوت کردند. آنان در گفتگو با “روز” تاکید میکنند که اصلاح طلبان سهمی از قدرت و کابینه نمیخواهند و تنها خواهان این هستند محورهایی که آقای روحانی وعده عملی شدن آنها را به مردم و آنها داده به اجرا درآید.

حسین مرعشی میگوید: آقای روحانی تاکنون با توجه به ماموریت و اهدافی که دولت در حل مشکلات اساسی مردم دارد و این اهداف مورد توجه اصلاح طلبان هم است، سعی کرده حاشیه ای نداشته باشد و علیرغم اینکه ممکن است برخی انتظارات را نتواند پاسخ دهد ولی سعی کرده دولت کارامدی را روی کار بیاورد. من امیدوارم تا آخرین لحظات هم بر این تلاش خود پایبند باشد.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان سهمی نمیخواهند می گوید: برای اصلاح طلبان اصل این است که آقای روحانی بتواند وعده هایی که به مردم داده را عملی و گره ها را باز کند مساله سهم خواهی نیست و مساله این نیست که حضور اصلاح طلبان در کابینه کمرنگ یا پررنگ باشد. الان مساله کشور یکسری مسائل واقعی است که استقلال ایران، موجودیت جمهوری اسلامی و معیشت مردم را تهدید کرده و اینها مسائلی کاملا واقعی است و نفس اینکه اصلاح طلبان از نیروی معتدلی چون آقای روحانی حمایت کردند، نشان پایبندی آنها به منافع ملی است و اینکه مسائل مردم و معیشت مردم برایشان بر هر امر دیگری اولویت دارد. از همین جهت بود که اصلاح طلبان با جناح میانی کشور با آقای روحانی ائتلاف کردند. حالا اینکه دوستان ما نقشی در کابینه داشته باشند یا بیشتر در درجه چندم اهمیت است.

به گفته سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی “آنچه اصل است اینکه اقای روحانی و کابینه اش باید بتوانند در چند ماه آینده، به بی کفایتی در مدیریت اقتصادی کشور، بی کفایتی در مدیریت داخلی و بی کفایتی در مدیریت دیپلماسی پایان دهند و به فضای امنیتی فرهنگی و سیاسی خط پایان بکشند اما قطعا او و دولت کار خیلی سختی در پیش رو دارند”.

آقای مرعشی سپس درباره مباحث مطرح شده پیرامون دعوت یا عدم دعوت از محمد خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف و برخی ادعاها مبنی بر اینکه او از آنچه که فتنه می نامند ابراز برائت نکرده میگوید: نظام جمهوری اسلامی به صورت ناخواسته به سمتی رفت که مردم همه مسائل و خواسته هایشان را کنار گذاشتند و با نظام آشتی کردند. و من فکر میکردم نظام قدر این فرصت و نعمت را میداند و دوباره اصرار بر قهر با مردم و نیروهای سیاسی نمیکند. انتظار من این نبود و برخلاف انتظار من و همه دوستداران نظام و ایران می بینیم که بخش هایی از مدیریت جمهوری اسلامی همچنان به حفظ شکاف ها و فاصله ها و ناهماهنگی ها و جدایی ها در مجموعه سیاسی کشور اصرار دارند. مساله دیگر که متوجه اصولگرایان است این است که من فکر میکردم شرافتمندانه شکست را می پذیرند و دست از لجبازی های کودکانه شان برمیدارند. اما می بینیم که میخواهند شکست خودشان را پنهان کنند و هیچ نشانه ای از پذیرش شکست نیست. برخوردهایی هم که تاکنون مجلس درباره مبحث آقای خاتمی یا مباحث مربوط به بازگرداندن لیست مهمانان آقای روحانی و مباحث مربوط به کابینه کرده فقط نشانه این است که عده ای اصرار دارند بین نظام و سیاسیون همچنان فاصله بیندازند. همچنان که اگر نگوییم با همه مردم ولی با اکثریت مردم فاصله وجود دارد. از سوی دیگر همانطور که گفتم با این بازیهای کودکانه میخواهند سرپوشی بر شکست خود بگذارند.

 

مهم نیست چه کسی

 حمیدرضا جلایی پور، عضو جبهه مشارکت هم در مصاحبه با “روز” میگوید که اصلاح طلبان سهمی نمیخواهند بلکه میخواهند محورهایی که آقای روحانی وعده داده اجرا شود و مهم اجرا شدن آنهاست نه اینکه با چه کسی اجرایی شود.

او توضیح میدهد: آقای روحانی سه محور مهم را وعده داده است؛ رفع تشنج زایی از سیاست خارحی که تجربه و تخصص او هم است. بحث اقتصاد که احمدی نژاد با خیز اقتصادی که برداشت سال ۸۴ کشور را با ۶ درصد رشد اقتصادی تحویل گرفت و تبدیل به اقتصاد مافیایی و غیرشفاف کرد چیزی که مردم را به شدت نگران کرده و اقای روحانی باید این را به به اقتصاد رقابتی، قانونی و مبتنی بر تولید بازگرداند. محور سوم هم اجرای فصل سوم قانون اساسی است یعنی حقوق مردم و حقوق شهروندی. خود اقای روحانی هم روی حقوق صنفی تاکید زیادی داشته است یعنی دولت باید کار را به مردم و صنوف واگذار کند. خواسته ما این است که اقای روحانی به این وعده های خود عمل کند و تیمی بچیند که این کارها را به سمت عملی شدن پیش ببرند.