عذرخواهی بقیه و ابراز ارادت احمدی‌نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» نامه‌های رییس و نمایندگان مجلس به خامنه‌ای

گرچه علی و صادق لاریجانی و بیش از دویست نماینده مجلس در نامه‌های جداگانه به رهبر جمهوری‌اسلامی از وی عذرخواهی کرده‌اند، اما محمود احمدی‌نژاد در نامه به آیت‌الله خامنه‌ای کلامی درباره پشیمانی از اتفاقات رخ داده ننوشت و تنها به ابراز ارادت بسنده کرد. هم‌زمان محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، خبر از برنامه احمدی‌نژاد و مشایی برای قبضه ریاست‌جمهوری در ۲۰ سال آینده خبر داد و یک سایت اصول‌گرا نوشت که در صورت ردصلاحیت مشایی، امکان دارد احمدی‌نژاد از برگزاری انتخابات اجتناب کند.

دویست و شصت نماینده مجلس نهم، در نامه به رهبر جمهوری اسلامی بابت اتفاق‌های رخ داده در روز استیضاح وزیر کار عذرخواهی کردند. این نمایندگان در نامه خود “اطاعت از فرمایشات رهبر” را “واجب شرعی و قانونی” توصیف کردند: “به سهم خود از آنچه در مجلس شورای اسلامی در حوزه استیضاح گذشت عذرخواهی نموده و اطاعت از فرمایشات رهبر عالیقدر را بر خود واجب شرعی و قانونی می دانیم”. نمایندگان همچنین نوشته‌اند که در پیروی از “مواضع روشن و شفاف ناخدای خدامحور نظام” تلاش می‌کنند: “ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استمداد از خداوند سبحان گوش جان به ندای الهی پیشوای خود سپرده و امید آن داریم که تقوی و صبر را سرلوحه اقدامات خویش قرار داده و در اوج همدلی و هم افزایی با وحدت و انسجام حداکثری گام برداریم”.

هم‌زمان علی لاریجانی نیز پس از انتشار نامه‌ خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، بار دیگر در مجلس با اشاره به این‌که “درست است که در کشور به دلیل دموکراسی اختلاف آرا وجود دارد، اما در مقابل توطئه دشمن همه یک‌صدا با ندای رهبری هم‌نوا می‌گردند”، تاکید کرد که از نظر وی رهبر جمهوری اسلامی “ولی امر مسلمانان” و “نور چشم” وی است و او با “جان و دل” تلاش می‌کند که “نظر رهبر معظم انقلاب در قوه مقننه محقق” شود.

نامه و سخنان علی لاریجانی و نمایندگان مجلس پس از آن صورت گرفت که آیت‌الله خامنه‌ای، در یک سخنرانی عمومی به انتقاد از نمایندگان مجلس و لاریجانی پرداخت. وی دفاع علی لاریجانی از خود در برابر سخنان احمدی‌نژاد را “زیاده‌روی” دانست و برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس را نیز “نامناسب” توصیف کرد. صادق لاریجانی هم در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته بود: “در مسیر اجرای توصیه‌ها و تذکرات مشفقانه حضرتعالی همچون گذشته گام‌های استوار برخواهیم داشت”.

با وجود این‌که اصول‌گرایان پیش از این از احمدی‌نژاد خواسته بودند که او نیز از رهبر جمهوری‌اسلامی عذرخواهی کند، اما احمدی‌نژاد در نامه‌اش حاضر به عذرخواهی از آیت‌الله خامنه‌ای نشد. در این نامه وی خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که “دلبستگی و ارادت اینجانب و اعضای محترم دولت به جنابعالی همیشگی است” و ادامه داده: “همکارانم در دولت تا آخرین لحظات مسئولیت، دلبسته به ارزش‌های انقلاب اسلامی، کمربسته خدمت به کشور و مردم خواهیم بود”.

پیش از انتشار نامه احمدی‌نژاد،مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد، خطاب به احمدی‌نژاد نوشته بود: “اگر استغفار نکنید و از رهبر و مردم طلب بخشش نکنید، من هیچ دلیلی برای ترجیح شما بر دیگر روسای قوا نمی‌بینم”.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه نیز، با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای وی را “فصل الخطاب” دانست و گفت که “هر کس این فصل‌الخطاب‌ها را به رسمیت نشناسد به سرنوشت گردانندگان فتنه ۸۸ دچار خواهد شد”.

هم‌زمان سایت رجانیوز، از قول محمد سلیمانی، از نمایندگان مجلس و عضو جبهه پایداری، نوشته است که در حادثه روز استیضاح وزیر کار چهار گروه مقصر بودند: “مقصر اصلی استیضاح کنندگان و رییس جمهور، بعد برخی از نمایندگان مجلس و در نهایت رییس مجلس”. وی ادامه داده: “تمام اینها باید به نحوی جبران کرده و به شکلی این اشتباه بزرگ خود را از دل ملت و رهبر در آورند. حرکت برخی از نمایندگان که بعد از رای آوردن استیضاح خوشحالی کرده و اعلام پیروزی کردند هم حرکت زشتی بود، جشن کدام پیروزی؟! اینکه مثلا رییس جمهور را دراز کردند؟! اگر چنین مفهومی داشته باشد که اصلا قابل قبول نیست”.

پیش از انتشار این نامه اما احمدی‌نژاد جلسه‌ای با استانداران داشت. در این جلسه وی خطاب به استانداران گفت: “توان دولت در تحمل فشارها و بدخواهی ها زیاد است و این دولت تا روز آخر خدمت خود و تا ساعت ۹ صبح ۱۲ مرداد سال ۹۲ که برای تنفیذ ریاست جمهوری جدید برویم، همانند ساعت ۱۰ صبح روزی که حکم بنده تنفیذ شد، کار خواهد کرد”.

عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در این جلسه سعید مرتضوی در کنار احمدی‌نژاد نشسته بود. انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عامل اصلی استیضاح وزیر کار در مجلس بود. همچنین ضبط فیلم دیدار با فاضل لاریجانی و پخش آن در مجلس، باعث واکنش‌های تند نمایندگان و رییس مجلس شده بود.

احمدی‌نژاد در این جلسه بار دیگر بر لزوم عدم دخالت اشخاص یا نهادها در انتخابات تاکید کرد و گفت: “دولت موضع خود را در برابر انتخابات شفاف و صریح اعلام کرده… هیچ کس نباید یا نمی‌تواند در انتخاب مردم دخالت کند”.

این برای چندمین بار در ماه‌های گذشته است که احمدی‌نژاد بر لزوم برگزاری انتخابات سالم و آزاد و عدم دخالت در آن سخن می‌گوید. نخستین بار پس از سخنان علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، درباره لزوم “مهندسی معقول انتخابات” از سوی این نهاد نظامی، احمدی‌نژاد نسبت به این صحبت‌ها واکنش نشان داد و در سخنرانی روز ۲۲ بهمن نیز این مساله را مورد تاکید قرار داد. گرچه آیت‌الله خامنه‌ای به انتقاد از افرادی پرداخته بود که این بحث را مطرح می‌کنند و تکرار آن را “بازی در زمین دشمن” توصیف کرده بود.

سخنان احمدی‌نژاد و نامه وی، در حالی منتشر شده که انتقاد از وی از سوی اصول‌گرایان همچنان ادامه دارد. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در گفت‌وگویی با وب‌سایت مجلس، گفته است که احمدی‌نژاد “درصدد است تا با یافتن راهی ریاست جمهوری خود را ادامه دهد” و به همین دلیل “با مدل پوتین-مدودف به ۲۰سال ریاست‌ جمهوری می‌اندیشد”. نایب رییس مجلس اضافه کرده که این مساله محدود به احمدی‌نژاد نبوده و روسای جمهوری قبلی نیز به دنبال این کار بودند و موفق نشدند، اما اکنون “برنامه آقایان بیست ساله است اما قانون اساسی این اجازه را نمی‌دهد. دولت در زمان کنونی بیش از هفت سال و نیم از برنامه‌های عملیاتی خود را پشت سر گذاشته و اگر عملکردی داشته باید بیان کند یعنی اگر قرار بوده تحولی برای جان گرفتن اقتصاد کشور رخ دهد به طور مشخص آن را بیان کنند”.

وی همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری، تشکیل دوقطبی احمدی‌نژاد – هاشمی رفسنجانی را “‌بی‌فایده و نخ‌نما” دانست و گفت که رییس دولت به دنبال ایجاد یک دو قطبی جدید است: “این قطب می‌تواند آقای لاریجانی باشد، اگر لاریجانی نشد یک عده از علما، در هر صورت دولت دنبال چنین فضایی است و مساله آقای هاشمی را دیگر منتفی، نخ‌نماشده و بی‌فایده می‌داند بنابراین دنبال فکر جدیدی است”.

هم‌زمان سایت الف – متعلق به احمد توکلی – نیز با اشاره به نامه هفته گذشته احمدی‌نژاد درباره ردصلاحیت‌های رخ داده در انتخابات نظام پزشکی و غیرقانونی دانستن آن‌ها، چنین نوشته است: “آنچه که بی تردید از این اقدام رئیس جمهور استنباط می شود پیام مستقیم و غیرمستقیم احمدی نژاد به شورای نگهبان و دیگر نهادهای ناظر و برگزارکننده انتخابات است که درصورت رد صلاحیت کاندیدای مورد نظر دولت، رئیس جمهور انتخابات آینده را برگزار نخواهد کرد و یا آن را به تعویق می اندازد… احمدی نژاد با این نامه سرگشاده برای دفاع از کاندیداهای اصلاح طلب و جریان انحرافی، صریحاً به شورای نگهبان و دیگر نهادهای مسوول کارت زرد اخطار نشان داده است. از این رو لازم است نهادهای امنیتی و مسئولین ارشد نظام از امروز خود را برای فتنه جدید آماده کنند. شاید فتنه آینده برای گرفتن حکم حکومتی باشد”.

از سوی دیگر داوود احمدی‌نژاد، رییس سابق بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری، بار دیگر اسفندیار رحیم‌مشایی را مورد حمله قرار داده و گفته است که محمود احمدی‌نژاد “زمانی متواضع و با اخلاق بود ولی الان مغرور شده و اخلاق برایش معنایی ندارد”. وی دلیل این تغییر را “رابطه خانوادگی احمدی نژاد با مشایی” دانست که “باعث ایجاد یک فرقه شده است”.

این برای چندمین بار در دو سال گذشته است که بحث در پیش گرفتن مدلی هم‌چون مدل پوتین – مدودوف از سوی احمدی‌نژاد توسط اصول‌گرایان تکرار می‌شود. آن‌ها معتقدند که احمدی‌نژاد قصد دارد یکی از نزدیکان خود – اسفندیار رحیم‌مشایی – را به ریاست‌جمهوری برساند و خود در نقش معاون اول، حضورش در قدرت را ادامه دهد. این در حالی است که احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، بارها اعلام کرده است که اسفندیار رحیم‎مشایی در انتخابات تایید صلاحیت نخواهد شد.