تماشاچیان مخالف بودند ولی اعدام شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش اجرای مجازات مرگ در ملاء‌عام

صبح دیروز که روزنامه‌های تهران از لغو اجرای یک حکم اعدام در ملاء‌عام به علت اعتراض اقوام محکوم و مردم خبر داده بودند به نظر می‌آمد جوان محمودآبادی موقتا از چوبه دار رهیده، اما به فاصله چند ساعت از انتشار این خبر، خبرگزاری‌های آنلاین، اجرای حکم این متهم به قتل راتاخیر تائید کردند تا بدین ترتیب اعدام مقابل دیدهگان مردم به بالاترین سطح خود در ماه‌های گذشته برسد.

روز دوشنبه، ۱۰ شهریور ماه روزنامه های تهران گزارش کردند که “حمله ناگهانی آشنایان و اقوام” به مراسم اعدام یک زندانی، باعث لغو اجرای حکم او شد.

به نوشته روزنامه ایران در این مراسم نزدیک به سه هزار نفر حضور داشتند که “با سر و صدا و هیاهو و اقدامات فیزیکی ناشی از حمله به حصار امنیتی” باعث لغو مراسم اعدام شدند.

بامداد دوشنبه هم به دلیل آنچه “مسائل امنیتی” خوانده شد، شورای تأمین و مقامات قضایی شهر، تصمیم گرفت اجرای حکم را به وقت دیگری موکول شود.

 محکوم به اعدام مرد جوانی است که در جریان یک نزاع خیابانی پسر جوان دیگری را با ضربات چاقو از پای در آورده بود.

این فرد که با نام اختصاری “محسن” معرفی شده، پس از محاکمه در دادگاه کیفری استان مازندران به اعدام در ملاءعام محکوم شد.

با این حال خبرگزاری فارس، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریورماه، یک روز پس از موعد اجرای حکم، از اعدام این جوان در ملاء عام با حضور “نیروهای اعزامی از نیروی انتظامی استان، دادستان مرکز مازندران و برخی از مقامات عالی‌رتبه قضایی و انتظامی” این استان خبر داد.

نهادهای حقوق بشری هفته گذشته اعلام کرده بودند که تا روز ۲۹ ماه اوت دست کم ۸۴ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند. بسیاری از این اعدام‌ها به صورت رسمی و از طریق رسانه‌های حکومتی اعلام شده، اما اعدام دست کم ۱۶ زندانی دیگر در هفته‌های گذشته به صورت غیر رسمی به سازمان‌های مدافع حقوق بشر گزارش شده است.

برخی از این احکام در زندان‌های کرمان، کرمانشاه، بندر عباس، سقز و زاهدان به اجرا در آمده اند.

سازمان حقوق بشر، که بر مستندسازی آمار و گزارشات مربوط به اعدام متمرکز است، با اعلام این آمار “مصرانه از جامعه بین المللی” خواسته تا “این اعدام‌های خودسرانه” در ایران را محکوم کند.

تعداد زیادی از این اعدام‌ها در ملاء عام به اجرا در آمده است.

 از بعد از ماه رمضان که طی آن اعدام ها کاهش یافته یا متوقف شده بود

طی ۱۵ روز، ۵۲ حکم اعدام در ایران به اجرا در آمد که ۲۳ مورد آن از سوی مسئولان و رسانه‌های رسمی اعلام و موارد دیگر نیز جداگانه به نهادهای مدافع حقوق بشر گزارش شده است. از این تعداد دست کم ۱۱ مورد در مقابل دیدگان مردم به اجرا درآمده است.

از آن تاریخ تا کنون نیز دست‌کم ۳ زندانی دیگر در ملاء عام اعدام شده‌اند.

اعدام در ملاء‌عام از جمله ویژگی‌های اعدام‌ها در ایران و معدود کشورهای اجرا کننده مجازات مرگ است.

۵۹ مورد از اعدام‌های ایران در سال گذشته میلادی در ملأ عام به اجرا در آمده بود.

مداخله مردم برای لغو حکم اعدام “محسن”، مجرمی که دیروز سرانجام در “سه راهی بامداد” به دارآویخته شد، یک هفته پس از آن خبری شد که انتقال زندانیان واحدهای یک و دو زندان قزل الحصار باعث اعتراض، شورش و در نتیجه درگیری با زندانبانان و یگان حفاظت زندان شده بود.

مقاومت اجتماعی در برابر مجازات اعدام که حالا به داخل زندان نیز سرایت کرده به ویژه از سال گذشته در ایران شدت گرفته است.

سال ۹۲ اولیای دم چندین مقتول در حین و یا پیش از اجرای حکم قصاص، قاتل فرزندان خود را عفو کردند. بیشتر این پرونده‌ها با وساطت اعضای کارزار لگام، لغو گام به گام مجازات اعدام که برای جلوگیری از گسترش خشونت و اعدام‌ها در ایران راه اندازی شده، صورت گرفته است.