چهارشنبه سوری سنت خرافی شد

نویسنده
آرش معتمد

» پس از فراخوان سبزها برای حضور در خیابان

همزمان با فراخوان شبکه های اجتماعی جنبش سبز برای حضور در چهارشنبه سوری، روحانیون محافظه کار با زبان شرع و مقامات نیروی انتظامی با ادبیات تهدید می کوشنداز حضور شهروندان در مراسم آخرین چهارشنبه سال ممانعت به عمل آورند. در همین راستا در حالیکه آیت الله مکارم شیرازی کارهای انجام شده در چهارشنبه سوری را رد کرده،فرمانده نیروی انتظامی اذعان کرده است که فرزندان وی در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی از روحانیون راست گرا روز شنبه، در انتقاد از مراسم باستانی چهارشنبه سوری ، آن را یک “سنت خرافی” توصیف کرد و “اسراف” در مال خواند. این مرجع تقلید بدون آنکه مصادیق “اسراف” در چهارشنبه سوری را نام برد تاکید کرد که “کارهایی که در چهارشنبه سوری انجام می شود به جهات مختلف حرمت دارد.”

آیت الله مکارم که در یک برنامه رادیویی پاسخ گوی سئوالات شرعی مجری برنامه بود ، البته تاکید کرد “خانه تکانی” و “نظافت” در آخر سال “اشکالی” به لحاظ شرعی ندارد و جزو “تفریحات سالم” به شمار می رود.

از سوی دیگر فرمانده نیروی انتظامی تهران تایید کرده است فرزندان او در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می کنند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم که چند روز پیش در صدا و سیما حاضر بود ، در پاسخ به سئوال مجری برنامه “نگاه یک” مبنی بر اینکه فرزندان وی در چهارشنبه سوری به خیابان می روند ، پاسخ داد: “سعی کردیم که این کار را نکنند اما نتوانستیم و آنها پارسال هم در این مراسم شرکت کردند.”

 

فراخوان جنبش سبز

گفتنی است چهارشنبه سوری امسال از آن جهت حائز اهمیت است که  طرفداران جنبش سبز گفته اند قصد دارند در اعتراض به قطع ارتباط رهبران سیاسی جنبش مخالفان با دنیای بیرون در این روز تظاهرات خیابانی برگزار کنند. دور جدید تظاهرات خیابانی از روز 25 بهمن با بیانیه مشترک میرحسین موسوی و مهدی کروبی که از مردم برای حضور در خیابان ها دعوت می کرد، آغاز شد. پس از خیزش جنبش سبز در آن روز و افزایش فشار ها بر رهبران سیاسی جنبش سبز، هواداران آن ها تصمیم گرفته اند در سه سه شنبه متوالی پایان سال به خیابان ها بیایند.

 

تهدید های نیروی انتظامی

در همین راستا در روزهای گذشته مقامات انتظامی جمهوری اسلامی نسبت به عواقب حضور در چهارشنبه سوری هشدار دادند.سردار بهمن کارگر،  معاون اجتماعی ناجا از این جمله بود که با تاکید بر “آماده باش کامل” ناجا در چهارشنبه سوری تصریح کرد: “متخلفان و مجرمانی که در چهارشنبه آخرسال بازداشت شوند، تا پایان تعطیلات نوروز آزاد نمی شوند”.

همان هشداری که احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی سال گذشته در آستانه مراسم چهارشنبه سوری به اعضای جنبش سبز داده بود: “حتمالا تا پایان تعطیلات نوروزی در اختیار پلیس و دستگاه قضایی خواهد بود… خودروهایی هم که در چهارشنبه سوری توقیف شوند، تا پایان تعطیلات نوروز متوقف خواهند بود.”

با این حال پس از تهدید های سردار کارگر، فرمانده نیروی انتظامی در اظهاراتی مداراجویانه ضمن پذیرش اینکه “موضوع چهارشنبه آخر سال بخشی از فرهنگ ایرانی است و هر سال سازمان یافته‌تر می‌شود” از شهروندان خواست “در چهارشنبه آخر سال زودتر به خانه بروند.”

او البته از مدارای پلیس با شهروندان در شب چهارشنبه سوری هم خبر داد و افزود: “پلیس یکی دو ساعتی را که مردم می‌خواهند بخشی از سنت قدیمی خود را انجام دهند، با آنان مدارا می کند، بنابراین توصیه می‌کنیم، شهروندان در چهارشنبه آخر سال زودتر به خانه رفته تا بتوانند مراقب فرزندان خود باشند.”

 

کشیک شبانه روزی در چهارشنبه سوری

همزمان ناحیه 5 دادسرای عمومی و انقلاب اعلام کرد که برای شب چهارشنبه آخر سال “کشیک ویژه‌” دایر کرده است.به گزارش خبرگزاری فارس این بخش از دادستانی تهران روز گذشته اعلام کرد بر اساس ابلاغیه ای که از سوی دادستان تهران دریافت کرده است، در روز سه شنبه  ”کشیک شبانه‌روزی” دایر خواهد کردتا به پرونده های ارسالی رسیدگی کند.

 

جشنواره ای علیه تاریکی

گفتنی است سال گذشته نیز هواداران جنبش سبز در مراسم چهارشنبه سوری شرکت کردند. در آن زمان آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی چند روز پیش از چهارشنبه سوری، در فتوایی بی سابقه مراسم باستانی ایرانیان را “غیر شرعی” خواند: “علاوه  بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آنها اجتناب شود.”

این در حالی بود که در سال های پیش از شکل گیری جنبش سبز و احتمال بروز اعتراضات خیابانی در آخرین چهارشنبه سال ، رهبر جمهوری اسلامی هرگز حضور در مراسمی که تاریخچه اش به 1700 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد را مغایر با شرع نخوانده بود . وی تنها به ذکر این گزاره اکتفا کرده بود: “چهارشنبه سوری و سیزده به در مبنای عقلایی ندارد.”

اما بر خلاف آیت الله خامنه ای، میرحسین موسوی،از  رهبران سیاسی جنبش سبز، سال گذشته در بیانیه ای مراسم چهارشنبه‌سوری را یادمان “جشنواره نور” علیه “تاریکی” خواند و از هواداران و دلبستگان جنبش سبز خواست در این مراسم شرکت کنند.

 

“سرخی تو و زردی من همه سبز”

گفتنی است امسال نیز سبزها از مدت ها پیش برای حضور در چهارشنبه سوری اعلام آمادگی کرده اند، برای نمونه شهروندان شهر رشت پوسترهایی تهیه کرده اند که شعار آن چنین است: “امسال سرخی تو و زردی من همه سبز است.”