مراقب هستیم ایران از خط قرمز عبور نکند

نویسنده

» گزارش جورازلم پست از اظهارات مقامات اسرائیلی

موشه یلعون معاون نخست وزیر اسرائیل گفت تلاش های ایالات متحده ، از جمله آمادگی برای حمله احتمالی به ایران ، برای مهار برنامه اتمی جمهوری اسلامی پس از انتخاب مجدد باراک اوباما از سر گرفته شده است.

اظهارات یلعون نشانگر خوش بینی محتاطانه ای در خصوص چشم انداز راه حلی بین المللی برای خاتمه دادن به یک دهه بن بست با تهران است، گرچه که اسرائیل می گوید برای حمله یکجانبه به دشمن به عنوان راه حل نهایی آماده خواهد ماند.

بنیامین نتانیاهو اواسط سال میلادی 2013 را به عنوان خط قرمز برای توقف برنامه غنی سازی ایران اعلام داشت. غرب معتقد است برنامه اتمی ایران ابزاری برای ساخت بمب اتمی است، تهران این را موضوع را انکار می کند و می گوید غنی سازی اورانیوم را صرفا برای تولید انرژی برای مصارف غیر نظامی انجام می دهد.

یلعون به رادیو ارتش اسرائیل گفت که تل آویو می دانسته تا پیش از انتخابات نوامبر آمریکا هیچ تکاپویی در این مورد در کار نخواهد بود ، اما انتظار داشته است که پس از آن تلاش های تازه ای انجام شود.

او گفت: “در واقع هم تلاش ها از سر گرفته شده است.” و افزوده است که موضوع ایران هنوز در اولویت اول قرار دارد.

او به تماس های ایالات متحده ، روسیه ، چین ، بریتانیا، فرانسه ؛ آلمان و ایران در مورد برگزاری مذاکرات جدید هسته ای ، تحریم ها علیه ایران و “آمادگی آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی در صورت لزوم” اشاره کرده اما توضیح بیشتری نداده است.

قدرت های جهانی 1+5 هفته گذشته ابراز امیدواری کرد به توافقی با ایران در خصوص زمان و مکان مذاکرات دست پیدا کنند. آن ها گفته بودند این مذاکرات می تواند این ماه برگزار شود اما روز چهارشنبه اعلام شد احتمال برگزاری مذاکرات در ماه ژانویه بیشتر است.

 

منطقه مصونیت

یلعون – فرمانده پیشین نیروهای مسلح اسرائیل – عزم اوباما در قبال ایران در دوره اول ریاست جمهوری اش را زیر سوال برده است. در مقابل ایهود باراک ، وزیر دفاع که تنها عضو میانه رو در دولت ائتلافی اسرائیل است ، به نفع اوباما حرف زده است.

یلعون عضو حزب لیکود است و گفته می شود جای ایهود باراک را خواهد گرفت. کسی که گفته است پس از انتخابات اسرائیل در 22 ژانویه از سیاست بازنشسته خواهد شد.

روز دوشنبه باراک بار دیگر عزم اسرائیل برای ممانعت از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح اتمی را تکرار کرد. گفته می شود اسرائیل به تنهایی زرادخانه های هسته ای خاورمیانه را در اختیار دارد ، کشوری که ایران اتمی را یک تهدید مرگبار می داند.

باراک می گوید: “ایرانی ها عمدا تلاش می کنند تا سطحی از کمیت ( افزونگی) و محافظت برای برنامه خود ایجاد کنند، چیزی که ما آن را منطقه مصونیت می خوانیم. زمانی که آن ها به این نقطه برسند، سرنوشت از دستان ما خارج خواهد شد.” او افزوده است: “دولت اسرائیل دقیقا به این خاطر تاسیس شد که سرنوشت ما در دستان خودمان باقی بماند.”

اصطلاح “کمیت” که باراک به کار برده است اشاره به انبار اورانیوم خام و سانترفیوژ غنی سازی در مقیاسی دارد که به اعتقاد اسرائیل به ایران اجازه توانایی مستقل اتمی می دهد و چنین امکاناتی باید مورد حمله قرار گیرد.

باراک افزوده است که اسرائیل “مصم است از تبدیل ایران به یک قدرت اتمی ممانعت به عمل آورد.”

برنامه هسته ای ایران به دلیل خرابکاری به گل نشسته است، اما در حالی که اسرائیل به طور رسمی مسئولیت این خرابکاری ها را نپذیرفته است، یلعون گفته هنوز به موازات فشارهای اقتصادی جهانی، کارهای بیشتری برای انجام وجود دارد.

او به رادیو ارتش گفته است “گاهی اوقات اتفاق های بدی آنجا ( در ایران) رخ می دهد ، کرم ها ، ویروس ها ، انفجار. بنابریان این برنامه لزوما وابسته به زمان نیست، بیشتر فنی است.”

وی خاطرنشان کرده است: “بدون شک ما از نزدیک پیگیر پیشرفت برنامه ایران هستیم تا مبادا تلاش کند از خط قرمز بگذرند.”

منبع : جورازلم پست - 18 دسامبر