داعش در کنار مرزهای غربی

نویسنده
نازنین کامدار

» احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق

با پیشروی داعش و نزدیک شدن عوامل گروهی که از سوی رسانه های جهان به عنوان یک  سازمان تروریستی شناخته شده، به مرزهای ایران، نگرانی ها از احتمال ورود آنها به داخل کشور، به شدت افزایش یافته است.

در همین باره، فرمانده مرزبانی ایران از تشدید تدابیر امنیتی و برپا کردن ایست های بازرسی در مرزهای غربی کشور گفته و نسبت به هجوم همزمان داعش و آوارگان هشدار داده است.

 با افزایش احتمال تلاش داعش برای ورود به خاک ایران، لحن و گفتار مقامات رسمی نیز تا حدی تغییر کرده و آنها بر خلاف روز پنجشنبه که از طرف عراقی می خواستند که به موضوع فیصله دهد، حال تاکید می کنند که اجازه تجاوز هیچکس به مرزهای کشور را نمی دهند.

 نگرانی از هجوم داعش به مرزهای کشور زمانی تشدید شد که سایت شیعه آنلاین از قتل عام دو خانواده ایرانی در سامرا خبر داد و با وجود ادعاهای روز پنجشنبه رئیس سازمان حج و زیارت، که از سلامت کامل زائران خبر می داد. (لینک)

 شیعه نیوز اعلام کرد: “رضا بطحایی طلبه ایرانی ساکن در نجف اشرف به اتفاق خانواده‌اش و یک خانواده دیگر سه روز پیش برای زیارت حرم مطهر امامین عسکریین عازم سامرا شدند. با حمله تروریست‌های داعش به سامرا و آغاز درگیری‌ها وی و خانواده اش به اتفاق یک خانواده ایرانی دیگر دو روز در حرم مطهر عسکریین اقامت می‌کنند. اما ظهر دیروز با تصور اینکه امنیت در سامرا برقرار شده است از حرم مطهر خارج تا سامرا را به مقصد نجف‌اشرف ترک کند که ساعتی بعد در جاده سامرا به کمین(دام؟) نیروهای داعش افتادند.  وی هنگام دستگیری ملبس به لباس روحانیت و در حال مکالمه تلفنی با دوستانش در نجف اشرف بوده است که تروریست‌های داعش تلفن را از وی گرفته و دستگیری آنان را اعلام می‌کنند. تروریست‌های داعش پس از دستگیری، این روحانی ایرانی، همسر و فرزند خردسالش و خانواده ایرانی دیگر را به طرز فجیعی به شهادت رساندند”.

در همین حال، سردار حسین ذوالفقاری در حاشیه دیدار با رئیس ساختار ضدتروریسم منطقه سازمان همکاری شانگهای، آنطور که “مهر” گزارش داده، گفته است: “کنترل مرزها را برای جلوگیری از ورود اعضای داعش به کشور تشدید کردیم. در این خصوص اقدامات امنیتی لازم از جمله شورای تامین استان ها تشکیل شده چرا که ممکن است اقدامات اخیر این گروه پیامدهای مختلفی به دنبال داشته باشد.ما تمامی پیامدهای مختلف را بررسی کردیم تا از قبل آماده باشیم، ممکن است برخی از شهروندان عراقی به دلیل شرایط نامساعد مهاجرت کرده و در مرزهای کشور ما پناهنده شوند که در این باره پیشنهاداتی به مسئولان دادیم. همچنین ممکن است با تردد افراد غیرمجاز و مرتبط با این گروه مواجه شویم که به همین منظور اقدامات امنیتی و کنترل مرزها را تشدید کردیم و با رصد وضعیت، در آمادگی نسبی قرار داریم تا براساس شرایط پیش آمده اقدامات خود را بر آن اساس سازماندهی کنیم”.

 شایعه تصرف شهر ”جلولاء” واقع در استان دیالی عراق که به مرز ایران نزدیک است، از صبح دیروز باعث نگرانی شدید در شهرهای مرزی ایران شده بود.

 یک منبع امنیتی آگاه در همین شهر تکذیب کرد و به نوشته  پیام نو اعلام کرد که “یک دسته از نیروهای پیشمرگه برای حمایت از مراکز رسمی به این ناحیه وارد شده است. یک طرح امنیتی برای به دست گرفتن پرونده [ اوضاع؟] امنیتی در مناطق مختلف جلولاء به اجرا درآمده است. مرکزجلولاء آرام است و هیچ مشکلی وجود ندارد”.

پیام نو نوشته بود: “از صبح امروزبرخی رسانه‌ها از جمله رسانه های عربی حامی داعش مدعی شده‌اند که این شهر مرزی با  ایران در کنترل داعش است.شهر جلولا علاوه بر هم مرزی با ایران دارای یک پایگاه نظامی مهم است که بر اهمیت این شهر می‌افزاید”.

با افزایش این شایعات و اخبار، تحرکات امنیتی در داخل نیز تشدید شده به طوری که خزاعی، معاون وزیر اطلاعات از بازداشت ۳۰ نفر به اتهام همکاری با القاعده خبر داده و به نوشته تابناک گفته است: “۳۰ نفر از عناصر مرتبط با القاعده وزارت اطلاعات در سطح کشور دستگیر شدند. وزارت اطلاعات اقدامات بسیار خوب و موثری برای مقابله عوامل مخل امنیت در کشور انجام می دهد که بخش اعظم این عملیات و کارنامه کارکنان این وزارتخانه به دلیل حفظ آرامش مردم و ملاحظات حفاظتی بیان نمی شود”.

او درباره داعش هم گفته است: “گروه های تروریستی و داعش با حمایت اسراییل و آمریکا دست به جنایت در کشورهای اسلامی و عراق می زنند و بلند شدن صدای الله اکبر در هر جا مساوی با بریدن سر انسان ها و انفجار و کشته شدن زنان و کودکان و مردم بیگناه توسط این گروه ها است. گروه های تکفیری و داعش تنها با شیعه مشکل و دشمنی ندارند بلکه عداوت خود را با اهل سنت هم نشان دادند که برای نمونه  می توان به جنایت های اخیر در موصل عراق اشاره کرد. باید جبهه بزرگ از شیعه و اهل سنت در مقابل وهابیت و سلفی گری و تکفیری ها ایجاد و با این گروه های تروریستی مقابله شود”.

 

مقام امنیتی کشور به نوشته این سایت افزوده: “امنیت کنونی در کشور بدون مجاهدت و حضور گسترده نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قابل تامین نیست. وزارت اطلاعات بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به طور یکسره درگیر با مسائل مرتبط با القاعده در کشور است و این گروه های تروریستی از هیچ تلاشی برای انجام کارهای تروریستی و ناامنی در حسینیه ها و مکان های زیارتی دریغ نمی کنند. این گروه های تروریستی با هوشیاری ماموران وزارت اطلاعات در نیل به اهداف خود ناکام مانده اند و یک نفر از پرسنل اداره کل اطلاعات خراسان رضوی در درگیری با یکی از عناصر القاعده طی سنوات گذشته دو دستش را از دست داد”.

به نوشته افکارنیوز، فتح‌الله حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم قصرشیرین مجلس هم درباره تحرکات داعش در مرز ایران گفته است: “مردم ما آمادگی دارند تا هر گونه توطئه دشمن علیه جمهوری اسلامی را در نطفه خفه کنند و اگر گروهک تروریستی داعش به مرزهای ایران نزدیک شود، مردم ما بلایی را که بر سر صدام آوردند بر سر آنها خواهند آورد”

 خط ارتباط داعش و آمریکا، روز گذشته از سوی نیروهای تندرو در پیش گرفته شد، محمدرضا نقدی، در سخنانی که فارس آنرا بازتاب داده، گفت: “ساده ترین راه برای عقب راندن داعش اینست که مردم بصره راه نفت را بر روی آمریکا ببندند و شرط بازکردن آنرا عقب نشینی داعش قراردهند. آنچه در عراق می گذرد یک درگیری قومی مذهبی نیست، کودتای طراحی شده توسط آمریکاست که از داخل سفارت آمریکا در بغداد اداره می شود. همانطور که اخیرا سیاستگذاران آمریکایی گفتند آنها بشدت از کنار گذاشتن صدام پشیمانند آنها باتبانی و دادن وعده های شیرین به بعضی گروهها که فعلا نام بردن آنها مصلحت نیست سناریویی را برای روی کار آوردن یک صدام جدید طراحی کرده اند”.

در مقابل این اظهارات، رسانه های نزدیک به حکومت از احتمال همکاری ایران و آمریکا برای دفع خطر داعش در عراق به شدت استقبال کرده اند و در مطالبی متعددی، خواستار همکاری نظامی ایران و ایالات متحده در عراق شده اند.(لینک)

این استقبال پس از آن صورت می گیرد که حسن روحانی در نشست خود با خبرنگاران در خصوص احتمال همکاری ایران و آمریما در عراق و بر سر موضوع داعش چنین گفت: “ما راهی نداریم جز اینکه با تروریسم مقابله کنیم و به عنوان جمهوری اسلامی ایران هم دوست و هم همسایه عراقیم و روابط ما با دولت عراق روابط نزدیک و صمیمانه‌ای است و اگر دولت عراق کمکی از ما بخواهد آن را مورد رسیدگی قرار خواهیم داد. اینکه آمریکایی‌ها هم چه اقدامی کنند، من از طرح آنها بی‌خبرم اما آنچه امروز برای ما مهم است، خواست ملت و دولت عراق است و اگر کمکی از ما بخواهند به آنها کمک می‌کنیم”.

 این موضوع مورد توجه نشریات بین المللی قرار گرفته. نیویورک تایمز  در شماره  شنبه  خود ضمن اعلام خبر سفر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران به عراق از احتمال همکاری ایران و امریکا خبر داده و می نویسد: “ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران هفته گذشته همراه با دوازده نفر از افسرانش به عراق سفر کرد تا به رهبری این کشور در مورد چگونگی مقابله با شبه نظامیان توصیه هایی کند. عراقی ها هم اکنون میزبان مغر متفکر استراتژی ایران در عراق هستند. منابع به نقل از مقامات عراقی می گویند، احتمال تحت فشار قرار دادن آمریکا از سوی ایران برای حضور در عراق و دفاع از این کشور همراه با تهران وجود دارد.عراقی ها احتمال کمک قابل توجه ایران برای ابزاری در جهت فشار به آمریکا برای حضور در عراق و کمک به این کشور همراه با تهران می بیند. این مسئله نشان دهنده ی اتحادی است که در بحران کنونی بین ایران و امریکا دو دشمن قدیمی وجود دارد که منافع خود را در کمک به عراق با برای سرکوب داعش می بینند”.