ایران برای انتقام برنامه‌ریزی می‌کند

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال از بعد از حمله به سوریه

مقامات می‌گویند، دستوری را از سمت مقامات ایران به شبه‌نظامیان عراق ردگیری کرده‌اند که در آن خواسته می شود در صورت حمله آمریکا به سوریه، سفارت این کشور و منافع دیگرش در بغداد هدف قرار گیرد.

مسئولان نظامی سعی کرده‌اند اقدامات احتمالی ایران، سوریه و متحدان دیگرشان را پیش‌بینی کنند. مسئولان آمریکایی می‌گویند مراقب قایق‌های تندروی ایران در خلیج فارس هستند که می‌توانند ناوهای این کشور را هدف قرار دهند. همچنین می‌گویند بیم آن دارند که حزب‌الله به سفارت آمریکا در بیروت حمله کند.

آمریکا در حالیکه ادوات نظامی خود را برای حمله احتمالی به منطقه آورده، همچنین تجهیزات دیگری نیز جهت آمادگی برای مقابله با واکنش سوریه، ایران و متحدان دیگر آن ها آماده کرده است.

ارتش آمریکا همچنین خود را برای تخلیه ساختمان‌های دیپلماتیک در صورت نیاز آماده کرده و وزارت خارجه نیز هفته گذشته اقدامات لازم برای آمادگی در مقابل حملات انتقام‌جویانه علیه سفارت‌خانه‌های آمریکا و منافع دیگر این کشور در خاورمیانه و شمال آفریقا را آغاز کرده است.

آمریکا پس از حمله شیمیایی21 اوت علیه مردم و کشته‌ شدن حدود 1400 نفر تصمیم گرفته است به سوریه حمله نظامی کند و نیروهای نظامی خود را به سواحل مدیترانه آورد. این روند هفته گذشته کندی گرفت و باراک اوباما گفت که می‌خواهد برای حمله نظامی از کنگره اجازه بگیرد.

تاخیر در اقدام آمریکا می‌تواند به گروه‌های متحد دولت سوریه وقت بدهد تا برای اقدام تلافی‌جویانه آماده شوند.

کشتی‌های حاضر در مدیترانه علاوه بر موشک‌هایی که قرار است علیه سوریه مورد استفاده قرار گیرند مجهز به موشک‌های ردیابی هستند که می‌توانند موشک‌های احتمالی را که از طرف ایران پرتاب شوند هدف قرار دهد.

کانون نگرانی‌ها برای حملات تلافی جویانه اسرائیل است. فرمانده سپاه پاسداران ایران هفته گذشته گفت، اگر به سوریه حمله شود اسرائیل نابود خواهد شد.

به گفته مسئولان آمریکایی، این پیام ایران که در روزهای اخیر ردیابی شده از جانب قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران بوده و مخاطب آن گروه‌های شیعه عراقی تحت حمایت ایران هستند.

آقای سلیمانی در این پیام گفته است که گروه‌های شیعه باید برای پاسخگویی به حمله آمریکا علیه سوریه آماده باشند. مسئولان ایران روز جمعه خبرهای مبتنی بر برنامه‌ریزی برای حمله علیه آمریکا در عراق را تکذیب کردند.

علیرضا یوسفی، سخنگوی هیات ایران در سازمان ملل گفت، این ادعاها بی‌اساس و هدف آن تحریک کنگره برای رای به حمله علیه سوریه است. وی گفت: «باید به خاطر داشته باشیم که اتکا به گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا از جانب مسئولان ناشناس می‌تواند تراژدی عراق را تکرار کند.»

پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق، حملات علیه سفارت این کشور در بغداد کاهش یافته است. پیش از آن گروه‌های شیعه تحت آموزش ایران موشک و خمپاره به سمت سفارت پرتاب می‌کردند. همچنین شبه نظامیان علیه آمریکایی‌هایی که از سفارت بیرون می‌آمدند از حملات انتحاری و بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده می‌کردند.

آرون دیوید میلر، مذاکره‌ کننده پیشین وزارت خارجه در امور خاورمیانه که اکنون معاون مرکز وودرو ویلسون است می‌گوید، سوریه می‌تواند در پاسخ به حمله علیه این کشور شدت حملات به مخالفان را زیاد کند و بدون پذیرفتن ریسک حمله به منافع آمریکا به هدف گردنکشی خود برسد.

برخی معتقد هستند پاسخ مستقیم از جانب سوریه یا ایران بعید است و احتمال اقدام حزب‌الله بیشتر است.

وقتی آمریکا در سال 1991 به عراق حمله کرد، صدام حسین موشک هایی به سمت اسرائیل شلیک کرد. مقامات دولت اسد تهدید کرده‌اند که به اسرائیل حمله خواهند کرد و همچنین اردن و ترکیه را هم اگر به آمریکا کمک کنند هدف قرار خواهند داد.

مقامات اسرائیل گفته‌اند اگر حزب‌الله در پاسخ به حمله آمریکا به این کشور موشک پرتاب کند، با شدت تمام مقابله به مثل خواهد کرد.

منبع: وال استریت ژورنال - 6 سپتامبر2013