فرمانده آمریکایی: تحریم‌ها تاثیر نداشته

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از گفته‌های ارتشبد ماتیس

روز سه‌شنبه فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه به کمیته ای در سنای آمریکا گفت، برنامه تحریم‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک دولت اوباما برای جلوگیری از ایران برای بدست آوردن توانایی هسته‌ای بی‌نتیجه بوده است. وی افزود، تهران همواره در حال انکار و کارشکنی است و اورانیوم را بسیار فراتر از مقاصد صلح‌آمیز غنی‌سازی می‌کند.

ارتشبد جیمز ماتیس، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گفت، ممکن است هنوز امکان داشته باشد که ایران را با تحریم‌ها و فشارهای دیگر به خود آورد. اما وی همچنین هشدار داد که معتقد است ایران از مذاکرات جاری برای وقت‌کشی استفاده می‌کند.

ماتیس به کمیته خدمات تسلیحاتی سنا گفت: “حرف من اصلا نباید اینطور برداشت شود که ما نباید برای مذاکرات تلاش کنیم. من هنوز از مسیرمان حمایت می‌کنم، اما باید به گونه دیگری هم به ایران نگاه کرد.”

بیانات ماتیس در میانه نگرانی های جامعه بین‌المللی نسبت به مقاصد برنامه هسته‌ای ایران مطرح شده است. تهران هرگونه فعالیت برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند اما رهبران جهان اعتقاد دارند این کشور اورانیوم را برای این منظور غنی‌سازی می‌کند. رئیس آژانس هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه گفت نمی‌تواند تضمینی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بدهد مگر اینکه تهران همکاری بیشتری کند و به بازرسان اجازه بدهد از سایت‌هایی که مشکوک هستند در آن فعالیت‌های تولید سلاح صورت می‌گیرد، بازدید کنند.

در همین حال ایران نسبت به پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در مقابل خارج کردن اورانیوم 20 درصدی از کشور و تعطیلی نیروگاهی که آنرا تولید می‌کند، علاقه نشان داده است.

دولت اوباما گزینه نظامی را برای جلوگیری از ایران در بدست آوردن سلاح هسته‌ای منتفی ندانسته است. ماتیس گفته است ارتش آمریکا توانایی این را دارد که ایران را به زانو درآورد.

وی گفته: “روش‌های زیادی برای این کار هست. حتی شاید با درگیری اندک؛ اما این یکی از گزینه‌هایی است که من باید برای رئیس‌جمهور آماده کنم.”

سناتور کِلی آیوت افزوده: “من می‌ترسم اگر آنها از مذاکرات برای خریدن وقت استفاده کنند به جایی برسیم که سلاح هسته‌ای بدست آورند و دیگر خیلی دیر شده باشد.”

ماتیس همچنین گفت، ایران از رژیم اسد حمایت می‌کند. وی در پاسخ به این سئوال ‌که در صورت سقوط رژیم اسد آیا آمریکا برنامه‌ای دارد گفت: “با دیگر متحدانمان در منطقه برنامه بی سرو ‌صدایی را پیش می‌بریم”.

وی افزود: “سایت سلاح‌های شیمیایی سوریه به علت هرج و مرج و جنگ داخلی بسیار آسیب‌پذیر شده است، حتی با اینکه برخی از سلاح‌ها به مکان‌های امن‌تری منتقل شده‌اند”.

ماتیس گفت، سقوط رژیم اسد یک شکست بزرگ برای ایران در 25 سال خواهد بود. اگر این اتفاق بیافتد ایران شبه‌نظامیان داخل سوریه را مسلح می‌کند و تلاش‌هایش در دیگر کشورها نظیر عراق و یمن را افزایش خواهد داد.

از او درباره مسلح‌ کردن شورشیان مخالف اسد هم پرسیده شد و او گفت که نگرانی‌های او ناشی از حضور اسلام‌گراهای تندرو و گروه‌های مرتبط با القاعده است.

منبع: واشنگتن پست - 5 مارس 2013