اقدام احمدی نژاد در حکم اختلاس است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تخلف رئیس سابق دولت در مصاحبه با صاحبنظران:

انتقال بیش از ۱۶ میلیارد تومان از حساب ریاست جمهوری به حساب دانشگاه “ایرانیان” ـ دانشگاهی که محمود احمدی نژاد در آخرین روز کاری اش مجوز تاسیس آن را گرفت ـ آن هم در روز تحلیف حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور جدید مباحث مختلفی به دنبال داشته است. هرچند حمیدرضا بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دولت او، گفته “تمام نقل و انتقالات مالی در نهاد ریاست جمهوری طبق قانون بوده و هیچ گونه خلافی صورت نگرفته “، اما اکبر ترکان، مشاور عالی حسن روحانی در مصاحبه با سایت خانه ملت، این انتقال پول را غیرقانونی و مجرمانه خوانده است. در همین زمینه از سیدناصر قوامی، محسن غرویان و قدرت الله علیخانی، پرسیده ایم حکم تخلفی که ترکان آن را مجرمانه خوانده چیست و رفتاراحمدی نژاد را چگونه ارزیابی میکنند؟

محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم در مصاحبه با “روز” با اشاره به پی گیری اکبر ترکان و دولت جدید در این زمینه می گوید: مساله در دست مطالعه است و اگر خلافی صورت گرفته قوه قضائیه باید این مساله را پی گیری کند.

این شاگرد سابق مصباح یزدی که اکنون از منتقدان اوست پیش از این از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد بود، اما اکنون میگوید: بعد از انتخابات دیگر خیلی به احمدی نژاد نمی پردازیم، نیازی هم نیست و باید با دولت جدید همراهی و همکاری کنیم، فضای رقابت تبدیل به رفاقت شود. بحث درباره احمدی نژاد دیگر موضوعیتی ندارد.

سید ناصر قوامی، حقوقدان و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ششم اما در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: اساسا انتقال پول دولتی برای کار شخصی و کاری که ربطی به دولت ندارد در حکم اختلاس است و هیچ وجهه شرعی و قانونی ندارد. این دانشگاه اگر دانشگاهی دولتی باشد فرق میکند اما این انتقال پول برای دانشگاهی که قرارست شخصی، خصوصی و غیردولتی باشد قطعا تصرف غیرقانونی در اموال دولتی است و ماهیت مجرمانه دارد.

آقای قوامی سپس با اشاره به استفاده محمود احمدی نژاد از رانت دولتی برای صدور مجوز دانشگاه مذکور می گوید: طبعا اگر من بخواهم چنین مجوزی بگیرم به من نمیدهند، یا اگر یک دکتری بخواهد به او نمی دهند، به این آسانی که مجوز دانشگاه به افراد نمیدهند. اصل صدور مجوز برای این دانشگاه یک رانت محسوب می شود و احمدی نژاد با استفاده از رانت دولتی برای خود مجوز دانشگاه صادر کرده است وگرنه اگر ده ها دکتر هم تقاضا میکردند چنین مجوزی نمیدادند. اما از این قضیه که بگذریم انتقال پول از حساب دولت به حساب این دانشگاه مجرمانه است و باید قوه قضائیه این مسئله را، حتی اگر پول بازگردانده شده باشد، هم پی گیری کند.

قدرت الله علیخانی، مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق مجلس اما در مصاحبه با “روز” میگوید که دولت جدید باید این مسئله را بررسی کند.

او در خصوص صدور مجوز برای تاسیس دانشگاه برای محمود احمدی نژاد با استفاده از رانت دولتی میگوید: این مساله را دولت باید بررسی کند و ببیند آیا استفاده از رانت و غیرقانونی بوده یا نه. دولت باید تصمیم بگیرد آیا درباره چنین مجوزی که صادر شده صلاح است تجدید نظر شود یا اینکه صلاح نیست. درباره آن پول میلیاردی هم گفته شده که به حساب دولت بازگشته، من از جزئیات اطلاعی ندارم اما همین تخلف هم باید از سوی دولت پی گیری شود.

آقای علیخانی در عین حال می گوید: احمدی نژاد دیگر رفته، نبش قبرش نکنیم. شما هم ول کنید و به او نپردازید. احمدی نژاد در عرصه سیاست ایران تمام شده و فکر نمیکنم دیگر احمدی نژادی در صحنه سیاسی ایران مطرح باشد.