با چشم به ایران، خواستار حمله به سوریه

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از موضع اسرائیل

در میان سکوت رسمی دولت اسرائیل، این کشور نشانه‌هایی می‌فرستد که خواستار حمله سریع آمریکا به سوریه است چرا که بیم آن دارد که بی‌عملی آمریکا اعتبار این کشور را در منطقه خدشه‌دار کند.

با این وجود اسرائیل خیلی مایل نیست بشار اسد سرنگون شود چون پس از او ممکن است اسلام‌گراهای تندرو، که بین شورشیان پایگاه قدرتمندی دارند، به قدرت برسند.

این تناقضات اسرائیل را در موقعیت خطیری قرار داده است. مقامات اسرائیل بصورت علنی چیزی در مورد تصمیمات اوباما در مورد سوریه نگفته‌اند. اما پس از تصمیم او مبنی بر به تاخیر افتادن حمله به سوریه و گرفتن تائید کنگره، نشانه‌های سردرگمی دولت اوباما هویدا شد.

شیمون پرز رئیس‌جمهور اسرائیل در مصاحبه رادیویی روز دوشنبه به دنبال تسکین نگرانی‌های عمومی بود و گفت: “من کاملا به موضع اخلاقی و عملی پرزیدنت اوباما اعتماد دارم؛ صبر را توصیه می‌کنم. من مطمئنم آمریکا به درستی به سوریه پاسخ خواهد داد.”

رهبران اسرائیل در مورد ابراز نظر در مورد کارهایی که آمریکا باید انجام دهد محتاط عمل کرده‌اند تا گفته‌هایشان دخالت در امور داخلی آمریکا یا ترغیب جنگ داخلی همسایه قلمداد نشود.

روز یکشنبه نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور یکی از اعضای کابینه را که بصورت علنی به اوباما تاخته بود مورد سرزنش قرار داد. او به کابینه خود دستور داد نظراتشان را برای خود نگه دارند و در چنین موقعیت حساسی مسئولانه عمل کنند.

اما خود نتیانیاهو هفته گذشته در دیدار با وزیر امور خارجه فرانسه خواستار پاسخ قاطع به سوریه شد و عنوان کرد که برخورد با کشوری که از سلاح شیمیایی استفاده کرده تاثیرات عمیق‌تری در برخورد با برنامه هسته‌ای ایران دارد.

نتانیاهو گفت: “رژیم اسد تبدیل به گماشته کامل ایران شده و سوریه اکنون مکان آزمایش های این کشور است. حالا همه تماشا می‌کنند، ایران هم تماشا می‌کند و می‌خواهد ببیند واکنش به استفاده از سلاح شیمیایی چیست.”

به همین منظور بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌های اسرائیلی نسبت به تعلل آمریکا ابراز ناخشنودی کرده‌اند. یکی از ساکنان شمال اسرائیل می‌گوید، شما نمی‌توانید روی کسی که اطمینان خاطر ندارد حساب باز کنید.

بحران سوریه این نگرانی‌ها را ایجاد کرده که ممکن است روزی اسد علیه اسرائیل حمله شیمیایی انجام دهد. بسیاری از مردم برای گرفتن ماسک به مراکز ویژه توزیع ماسک گاز شیمیایی هجوم برده‌اند.

ناچمان شای، عضو مجلس اسرائیل گفت وقتی اوباما مدت‌ها پیش عنوان کرد که خط قرمز او استفاده از سلاح شیمیایی است، پای اعتبار آمریکا به میان آمد. او همچنین به اسرائیل قول داده که اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

اسرائیل در بحران سوریه جانب کسی را نگرفته است و شای می‌گوید اسرائیل هیچ منفعتی در این کار ندارد. او گفت حمله آمریکا باید پیام محکمی برای اسد باشد اما مسیر جنگ را نباید تغییر دهد یا رهبر سوریه را سرنگون کند.

اگر این اطمینان وجود داشت که اسد توسط دولتی مقتدر جایگزین می‌شود که قادر خواهد بود کل کشور را در دست گیرد، شاید اسرائیل با سرنگونی اسد موافقت می کرد. اما حتی با این‌که اسرائیل و سوریه دشمن یکدیگر هستند، خانواده اسد نزدیک به 40 سال رابطه با اسرائیل را در سطح آرامی نگه داشتند و از این نظر، نسبت به گروه‌های اسلام‌گرا که برخی از آنها با القاعده مرتبط هستند، ترجیح دارند.

منبع: واشنگتن پست - 2 سپتامبر2013