همه مسائل از دریچه طرح توطئه

نویسنده

fatemehhaghighatjoonb.jpg

یک هفته پس از جلوگیری از سفر هاشم آقاجری و عبدالله مومنی به آمریکا برای شرکت در یک سمینار مطالعاتی، فاطمه حقیقت جو نماینده مجلس ششم در دفاع از برپائی سمیناری که خود از برگزارکنندگان آن بوده است در نامه ای به خبرگزاری مهر اقدام امنیتی جلوگیری از سفر فعالان سیاسی را در جو امروز جهانی گامی علیه منافع ملی ایران خواند.

این نماینده جنبش دانشجوئی که بر تهدید خود به استعفا از نمایندگی در اعتراض به دخالت های محافظه کار و نهادهای نظامی در انتخابات مجلس هفتم پایدار ماند و دوره نمایندگی را به پایان نرساند، در نامه خود به خبری پاسخ داده است که خبرگزاری مهر پخش کرده و در آن اتهاماتی به سمینار دانشگاه ماساچوست و برگزار کنندگان سمینار وارد آورده بود.

متن نامه خانم حقیقت جو به این شرح است:


مدیر محترم خبرگزاری مهر

در مورخ 20 بهمن 1385 خبر سمینار مرکز مطالعات بین المللی ام ای تی درباره بررسی تاریخ دموکراسی و جنبش اصلاحات در آن خبرگزاری درج شد؛ خواهشمند است مطابق قانون مطبوعات نسبت به درج پاسخ اینجانب به عنوان برگزار کننده این برنامه اقدام فرمایید.

توهم توطئه و نقض آزادی های آکادمیک!

مرکز مطالعات بین المللی ام ای تی بنا به پیشنهاد اینجانب برای اولین بار سمیناری تحت عنوان بررسی تاریخ دموکراسی و جنبش اصلاحات در ایران برگزار نمود. در این سمینار به تاریخ دموکراسی و پارلمان در ایران، بررسی دستاوردها و ناکامی های جنبش اصلاحات، و نقش زنان در جنبش دموکراسی خواهی پرداخته شد.

سیاستهای مناقشه برانگیز دولت جدید و گستره نگاه امنیتی به تمامی مسائل کشور و تحلیل همه مسائل از دریچه تئوری توطئه، دستگاه امنیتی را بر آن داشته است تا ، با سرکوب فعالان داخلی و تشدید بحران بین المللی برای کشور، درصدد پنهان کردن ضعفهای کارآمدی این دولت برآید. حال آنکه در شرایطی که کشور با احتمال حمله نیروهای امریکایی مواجه است و دولت امریکا اقدام به ارسال ناوهای جنگی و افزایش 21000 سرباز در عراق و محاصره ایران نموده است؛ آشنا نمودن مراکز آکادمیک امریکایی با جنبش دموکراسی خواهی درون زای ایران به سود منافع ملی ایران است. در شرایط بسیار حساس وبحرانی که همه تحلیل گران بین المللی امکان حمله امریکا را بنا بر شواهد موجود، بالا می دانند؛ ایجاد و تقویت فضای ضد جنگ در امریکا و در درون محافل علمی و جامعه مدنی امریکا آیا اقدامی در جهت منافع ملی نیست؟ امروز تمامی نیروهای ضد جنگ داخل کشور از هرگونه مذاکره با دولت و جامعه مدنی و بویژه محافل دانشگاهی امریکا استقبال می کند. به زعم من مخالفین چنین دیالوگی کسانی هستند که زیستشان در قدرت منوط به شرایط بحرانی است و یا تحلیل درستی از شرایط بین المللی و داخلی ندارند. متاسفانه خبر منتشر شده در آن خبرگزاری محترم نیز، در راستای همین خط مشی است.

در این سمینار نه در مورد فدرالیته و نه در مورد انقلاب مخملی و نظایر آن صحبت شده است. همچنین این مرکز هیچ مطالعه ای در جهت ایجاد انقلاب های مخملی در کشورهای اسیایی و انقلاب لاتین انجام نداده است. این سمینار نیز نمونه کوچکی از سمینارهای هفتگی است که این مرکز در طول سال تحصیلی در مورد همه موضوعات جهت اشنایی دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه و اساتید آن انجام می دهد.

متاسفانه اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری و رسانه ای فدای سیاستهای نادرست دولت شده است، و خبرهای مملو از دروغ با هدف تشویش افکار عمومی و انحراف ذهن مقامات و گروههای مرجع، روزانه به حجم فراوان ، تولید و ترویج می شود؛ تا جامعه مدنی ایران را فلج نموده ؛ فضای فعالیت را بیش از پیش تنگ کنند.

قابل ذکر است که برای این سمینار 4 نفر از ایران دعوت شدند که خوشبختانه دو نفر در این برنامه موفق به شرکت شدند و آقای دکتر آغاجری استاد محترم دانشگاه تربیت مدرس ، جانباز و ایثارگر و آقای عبدا… مومنی فعال جنبش دانشجویی بطور غیر قانونی ممنوع الخروج شدند. این اقدام دستگاههای امنیتی کاملا نقض اشکار حقوق آکادمیک و نقض حقوق بشر است که متاسفانه در دوره اقای احمدی نژاد تبدیل به یک رویه غیرقانونی و مستمر شده است.

دانشگاههای امریکا محل تبادل افکار و اندیشه ها است و بنابر این من علاقمندم از فرصت حضور خود جهت آشنایی محافل دانشگاهی با پویایی ها و تنوع جامعه ایران استفاده کنم، بویژه علاقمندم هر کسی که کمک به تقویت فضای ضد جنگ در امریکا کند، از دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران تا فعالان جامعه مدنی ایران دعوت به حضور در دانشگاه ام ای تی و هاروارد نمایم.

دکتر فاطمه حقیقت جو

پژوهشگر دانشگاه هاروارد و پژوهشگر سابق مرکز بین المللی دانشگاه ام ای تی