از صدا افتاده تار و کمونچه

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

به نظر می رسد ما چند دولت داریم. حداقل ده تا وزیر خارجه داریم، از ظریف بگیر تا ولایتی که وزیر خارجه رهبر است، یا هاشمی که وزیر خارجه بخش عربستان بود، یا مصباح یزدی که وزیر خارجه واحد آمریکای لاتین است، یا علاء الدین بروجردی که وزیرخارجه قوه مقننه است، با جواد لاربجانی که وزیر خارجه قوه قضائیه است. ده پانزده تا هم وزیر ارشاد داریم، از خامنه ای بگیر و بیاپائین تا قرائتی و مکارم شیرازی و علم الهدی و حتی آن فرج دهان گشاد در اثر کثرت استعمال و سلحشوری در مبارزات زیر پوستی.

مثلا در همین داستان موسیقی وزارت ارشاد گفته است که « کنسرت های مجوزدار با فشار برخی افراد لغو می شود.» البته این برخی افراد هم که نه تنها مشکلی با بیان صریح نظرشان ندارند، بلکه کسی که مخالف نظرشان باشد اصلا حق حیات ندارد. قبلا که آقای پاپانوئل یا همان علم الهدی اعلام خودمختاری در خراسان کرد و گفت ما کاری به استانهای دیگر نداریم. بروید در استانهای دیگر کنسرت برگزار کنید. امام جمعه چناران هم با قامتی فراتر از چنار خودش دستور لغو و ضرب و شتم موسیقی را در ولایت خودش داد.

البته ظاهرا امروز کل مشکل موسیقی کشور توسط معاون فرهنگی قوه قضائیه حل شد و ایشان در یک اقدام بسیار جسورانه گفت: « باید  تاکید کنم که دادستان برای جلوگیری از بروز تخلف می تواند ورود کند، نه برای جلوگیری از اجرای کنسرت موسیقی.»

پرسیدیم: یعنی اگر تخلفی رخ ندهد برگزاری کنسرت بلامانع است.

گفت: البته، البته و هفت تا البته دیگر…

پرسیدیم: یعنی برگزاری کنسرت خودبخود خلاف نیست؟

گفت: نه، نه، نه، البته که نیست. چه اشکالی دارد. اصل بر این است که کنسرت موسیقی خلاف نیست.

پرسیدیم: پس چرا جلوی کنسرت علیرضا قربانی که مجوز دارد در خراسان گرفته شد؟

گفت: اینکه از کنسرت این فرد جلوگیری شده را من در جریان نیستم. ولی گفته اند که در کنسرت اختلاط زن و مرد بوده و ما با این اختلاط مخالفیم.

پرسیدیم: یعنی زن و مرد چکار می کردند که اختلاط شده است.

گفت: اصولا ما با اختلاط مخالفیم. ما می گوئیم فضای خانوادگی باید در کنسرت ها باشد. چون نمی خواهیم که زنان و مردان حریم را بشکنند.

پرسیدیم: خب! وقتی زن و شوهر با هم کنسرت می روند که اختلاط می شود. با این مخالفید؟

گفت: البته، البته. ما می گوئیم زن و شوهر با هم به کنسرت بروند، ولی نه اینکه زنان هم در سالن باشند. چون با اختلاط مخالفیم.

پرسیدیم: کنسرت آقای قربانی که اصلا برگزار نشد، شما چطوری خبردار شدید که در کنسرتی که برگزار نشده است، جمعیت مختلط بوده است؟

گفت: البته ما هم منابع خودمان را داریم. وقتی در کنسرتی که برگزار هم نشده، زن و مرد نامحرم با هم اختلاط می کنند، ببینید که اگر برگزار شده بود چه می شد. اگر برگزار شده بود که مثل ایام فتنه در روز عاشورای اباعبدالله می خواستند کف بزنند و سوت بکشند. ما با این مخالفیم. ما جلوی کسانی که حریم محرم را می شکنند می ایستیم.

پرسیدم: کنسرتی هم که برگزار نشده که در آن اختلاط باشد. وقتی هم که کسی در سالن نبوده که کسی کف یا سوت نمی تواند بزند. از این گذشته الآن که محرم نیست.

گفت: البته ما باید پیشگیری کنیم. ما اصلا با برگزاری کنسرت مخالف نیستیم. ما فقط می گوئیم اختلاط نباشد. موسیقی منحرف و فاسد نباشد. کسی ساز دستش نگیرد و مثل مطرب ها ساززن ضربی کند. بعد یک عده کف بزنند آن هم ظهر عاشورا. ما از موسیقی فاخر و موسیقی ایرانی و سنتی حمایت می کنیم.

پرسیدم: یعنی شما با موسیقی همایون شجریان و استاد شجریان مخالف نیستید و می توانند در مشهد کنسرت بدهند.

گفت: البته، طبیعی است که موسیقی آقای شجریان فتنه گر و پسرشان و بقیه کسانی که آواز می خوانند یا ساز می زنند از نظر ما قابل قبول نیست، ولی این به آن معنی نیست که ما با کنسرت مخالفیم.

پرسیدم: پس می توانیم چنین نتیجه بگیریم که اگر گروهی بدون اینکه ساز بزنند و کسی در آنها آواز بخواند و مخاطبان هم خانوادگی باشند ولی زن و شوهر اختلاط نداشته باشند و کلا خانواده ها باشند و زنان نباشند و موسیقی شان فاخر باشد ولی مثل موسیقی شجریان و بقیه نباشد، شما کاملا موافقید؟

گفت: البته، البته، قربون دهنت. شما کجا بودی تا حالا. می دونی من چند ماهه دنبال یکی مثل شما برای سخنگویی قوه قضائیه می گردم. بیا عزیزم، بیا تو بغل بابا….