کشمکش میان خامنه ای و احمدی نژاد

نویسنده

» نگاه اکسپرس به:

محمود احمدی نژاد پس از اینکه به مدت چند روز هرگونه فعالیت رسمی را بایکوت کرده بود، بار دیگر وفاداری و پیروی خود از رهبر انقلاب را نشان داد. بی شک مبارزات انتخاباتی مجلس در سال ۲۰۱۲ در توجهات قرار دارد.

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه در برابر فشارهای محافظه کاران در حاکمیت که می گفتند او باید “مطیع” رهبری باشد، بار دیگر وفاداری خود از علی خامنه ای را نشان داد. به نقل از تلویزیون دولتی، او در جلسه هیأت وزرا دفاع از “ولایت”را، به عنوان مهم ترین اصل در ارحجیت دین بر سیاست پذیرفت.

طی روزهای اخیر محافظه کاران فشار خود را بر رییس جمهور ایران که روابطش با رهبر به دلیل برکنار کردن وزیر اطلاعات تیره شده بود افزایش دادند. حیدر مصلحی که گفته می شود از نزدیکان خامنه ای و جریان محافظه کار است، نیز به نوبه خود یکی از معاونان خود و از نزدیکان احمدی نژاد را برکنار کرده بود.

محمود احمدی نژاد پس از اینکه هرگونه فعالیت رسمی را بایکوت کرد، روز اول می اعلام نمود که به مانند “رابطه پسر و پدر” از آیت الله خامنه ای اطاعت می کند.

 

مشایی، مورد تنفر  فوق محافظه کاران افراطی

درگیری ها در مورد وزیر اطلاعات باعث شد تا محافظه کاران آتشی را علیه رییس جمهور شعله ور سازند. بحران از زمانی تشدید شد که اسفندیار رحیم مشایی، نزدیک ترین همکار رییس جمهور و رییس دفتر او، از سوی فوق محافظه کاران به مسبب اصلی در برکناری حیدر مصلحی متهم گردید.

مهره گردان محمود احمدی نژاد که براساس شایعه های سیاسی گفته می شود جانشین او نیز محسوب می شود، درواقع شخصیت منفور مذهبی های سنتی نزد حاکمیت است که بارها او را به دلیل ناسیونالیسم و لیبرالیسم بیش از حد و نفوذ بر شخص رییس جمهور مورد مؤاخذه قرار داده اند. در سال ۲۰۰۹ علی خامنه ای از انتصاب وی به عنوان معاون اول رییس جمهور جلوگیری کرد.

اظهارات غیرقابل قبول مشایی ازنظر محافظه کاران در مورد “فرهنگ ایرانی پیش از اسلام”، “مکتب ایرانی اسلام” و لیبرالیسم او روی مسایل فرهنگی و اجتماعی باعث انزجار این جناح از وی شده است. آنها او را محکوم کرده اند که چرا جمله “ایران دوست مردم اسراییل است” را بیان کرده است.

او همچنین ازسوی افراط گرایان حکومتی متهم شده که در رأس یک “جریان انحرافی” قرار دارد. آنان بارها از رییس جمهور خواسته اند که خط خود را از مشایی جدا کند. آیت الله فوق محافظه کار مصباح یزدی، که به عنوان پدر معنوی احمدی نژاد نیز شناخته می شود، حتی گفته که “رحیم مشایی به دنبال یک ایجاد سازمان فراماسونری است”.

 

“اطاعت از رهبری یک وظیفه دینی است”

از یک هفته پیش مذهبی های محافظه کار مدام به یادآوری این نکته که “رییس جمهور وظبفه دارد از رهبر اطلاعت کند” می پردازند. آیت الله مصباح یزدی در این مورد گفت: “اطاعت و تسلیم شدن در برابر امر رهبر یک وظیفه شرعی است که هیچ ربطی به سیاست ندارد.” او به احمدی نژاد یادآوری کرد که “مشروعیت خود را از رهبر به دست آورده نه از رأی مردم”.

مجلس که در رأس آن جناح افراط گرای حکومت قرار دارد، طی ماه های اخیر بارها با دولت مخالفت کرده. به نقل از خبرگزاری مهر، اعضای آن حتی عریضه ای را به امضاء رسانده اند که رییس جمهور باید در مورد رفتار خود در مجلس توضیح دهد. تاکنون ۹۰ نفر این عریضه را که مجموعاً به ۱۷۵ امضاء نیاز دارد، امضاء کرده اند.

پشت تمامی این جنجال ها مبارزاتی وجود دارد که به انتخابات مجلس در سال ۲۰۱۲ و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۳ که احمدی نژاد دیگر امکان نامزدی در آن را ندارد مربوط می شود. به گفته کارشناسان، در نبود اصلاح طلبان که پس از اعتراضات سال ۲۰۰۹ مجبور به سکوت شده یا به حاشیه رانده شده اند، کنترل حاکمیت اکنون تماماً در دست جناح های مختلف محافظه کار قرار گرفته است.

منبع: اکسپرس، ۹ می