رونمایی کتاب علیه هاشمی رفسنجانی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار می‌کند

کتاب جدیدی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. رئیس این مرکز روح الله حسینیان، از مسئولان سابق و ارشد وزارت اطلاعات و نماینده کنونی مجلس است که به خاطر دوستی با سعید امامی و نظرات صریح و تندش علیه میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی شهرت دارد.

نام این کتاب “تکیه گاه” است و توسط فردی به نام محمدحسن روزی طلب نوشته شده که در اوایل فعالیت سایت رجانیوز، سردبیری آن را بر عهده داشته است. در این کتاب هاشمی رفسنجانی به عنوان نماد “قدرت و ثروت” در جمهوری اسلامی معرفی شده است.

این کتاب عمدتا عملکرد هاشمی رفسنجانی را در نهمین و دهمین انتخابات ریاست جمهوری در 11 فصل مورد بررسی قرار داده و در پاییز 1390 به تیراژ 2500 نسخه منتشر شده  اما قرار است امروز طی مراسمی در تهران رونمایی شود.

در فصل های اول تا پنجم این کتاب مطالبی با عناوین “انتخابات نهم، رقابت با شهردار تهران”، “رقابت انتخاباتی با دولت نهم”، “طرح دولت وحدت ملی”، “تقلب، ادعای دوازده ساله” و “حمایت هاشمی از موسوی” به چاپ رسیده است.

“روزهای پر کار یک خانواده”، “مناظره به پا شد” و “نامه سرگشاده” عناوین فصل های ششم تا هشتم کتاب تکیه گاه است.

در فصل های نهم تا یازدهم نیز مطالبی با عنوان “هفته پرماجرا”، “هاشمی رفسنجانی و فتنه” و “نفر دوم یا موازی رهبری” به چاپ رسیده است.

بخش پایانی این کتاب را ضمائم و تصاویر تشکیل می دهد که در آن مطالبی درباره “سخنان فائزه هاشمی در اغتشاشات 25 خرداد”، “متن کامل خطبه دوم نماز جمعه هاشمی رفسنجانی در 26 تیر 1388”، “دیدار با دانشجویان دانشگاه های مشهد”، “متن دفاعیه روزنامه ایران از شکایت هاشمی رفسنجانی” و “اظهار نظرهای تکان دهنده درباره برنامه ریزی فتنه 88 بر اساس آنچه پخش خارجی فتنه سبز منتشر کرد” دیده می شود.

بر این اساس هاشمی رفسنجانی که هنگام برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، همزمان رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود به عنوان فرد محوری حوادث و اتفاقات پیش و پس از آن انتخابات معرفی شده است.

 

ادامه تنش بر سر انتخابات

سید علی خامنه ای، طرفداران او و مسئولان حکومتی جمهوری اسلامی عمدتا از مجموعه وقایع اعتراضی پس از انتخابات 1388 با عنوان فتنه یاد می کنند. میرحسین موسوی در آن انتخابات  رقیب اصلی محمود احمدی نژاد بود که خود را پیروز انتخابات معرفی کرد اما حکومت اسلامی، رئیس دولت نهم را برنده انتخابات دهم اعلام کرد.

به دنبال این مسئله، میرحسین موسوی همراه با مهدی کروبی، دیگر نامزد مخالف احمدی نژاد با تاکید بر وقوع تقلب و سازماندهی گسترده در انتخابات و میلیون ها نفر از هواداران آنها تا ماه ها  تهران و برخی دیگر از شهرهای بزرگ کشور را به صحنه ای برای تظاهرات خیابانی بدل کردند که با خشونت توسط حکومت سرکوب شد.

در جریان مناظره تلویزیونی موسوی و احمدی نژاد قبل از برگزاری انتخابات، رئیس دولت به صراحت هاشمی رفسنجانی را به صحنه گردانی مخالفت ها و توطئه ها علیه خود و دولتش متهم کرد.

او اگرچه این اتهام را همواره رد کرده اما نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط هاشمی و حمایت تلویحی وی از معترضان، او را نزد مسئولان حکومتی و هواداران آنها به عنوان ریشه اصلی حوادث مطرح کرده است.

در فصل اول کتاب تکیه گاه آمده است: “هاشمی رفسنجانی در افکار عمومی اکثریت جامعه، نماینده قدرت، حکومت و ثروت بود، حق یا نا حق! و آقای احمدی نژاد با رقابت آقای رفسنجانی بر موج شکاف حاکمیت و مردم و شکاف فقر و غنا سوار شد و در چهره غیر نخبگان جامعه به عنوان نماینده مقابله با حاکمیت و مبارزه با فقر و نماد تغییر در لایه های عمومی جامعه به خصوص در لایه های حاشیه شهرها و مردم عادی شناخته شد و رأی آورد.”

همچنین در فصل یازدهم آمده است: “در مجلس خبرگان رهبری با وجود آگاهی از نظر امام خمینی مبنی بر انتخاب رهبری واحد و طرح آیت الله خامنه ای به عنوان جانشین خود، هاشمی به رهبری شورایی رای داد با این اطمینان که او هم در چنین شورایی حضور خواهد داشت.”

 

به پشتوانه هاشمی

علی خامنه‌ای در 14 خرداد 1368 و پس از درگذشت روح الله خمینی از سوی مجلس خبرگان رهبری به عنوان رهبر جمهوری اسلامی انتخاب شد. در آن هنگام برخی از اعضای مجلس خبرگان معتقد بودند که رهبری باید شورایی باشد اما این نظر رای نیاورد. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود نوشته است که خود خامنه ای در آن هنگام و در مباحث داخلی مجلس خبرگان از رهبری شورایی حمایت می کرد.

محمدحسن روزی طلب، نویسنده این کتاب پیش از این گفته بود که “سناریوی محو و نابودی محمود احمدی‌نژاد توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی طراحی و به‌دست دوستان ایشان اجرایی شد.”

وی درباره کتاب تکیه گاه افزوده بود: “عوامل مختلف در فتنه ۸۸ شامل سران فتنه، بدنه اجتماعی، بدنه تحریم کننده، نقش دشمنان خارجی و داخلی و نیز نقش آیت الله هاشمی به عنوان تیکه‌گاه و پشتوانه سران فتنه است.”

به گفته روزی طلب، پس از انتخابات ۸۸ “به پشتوانه آقای هاشمی بود که آقای موسوی آرا را نپذیرفت و ضرر و زیان زیادی به جامعه اسلامی وارد کرد.”

سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز، به عنوان ناشر، در معرفی این کتاب نوشته است: “انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری و پیروزی آقای احمدی‌نژاد بر رقیبان بانام و نشان خود سرآغاز تنش‌ها و تحولاتی شد که اگر چه ریشه در مدیریت‌های پیشین و سالیان دور داشت، ولی تأثیر عمیقی در رفتار سیاسی شخصیت‌ها گذاشت. اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از این افراد بود که در طول چهار سال فعالیت دولت نهم از مانع‌تراشی در برابر اقدامات دولت بازنایستاد و همه مخالفان دولت را به نوعی زیر چتر حمایت خود برد.”

قیمت این کتاب 13 هزار تومان است.

 

مرکزی علیه معترضان

روح الله حسینیان، رئیس این مرکز خود پیش از این کتابی تحت عنوان “نظریه فتنه”  نوشته بود که در سال 1389 توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 332 صفحه‌ منتشر شد.

 در این کتاب نویسنده پس از تعریف اموری چون فتنه، نفاق و بیان نمونه‌هایی تاریخی از فتنه ها و فتنه گران در قرآن و سخنان امام علی به بررسی فتنه‌ 88 روی آورده بود.

وی در این بخش از کتاب آنجا که به نقش “هواپرستان قدرت طلب” روی آورده است، صریحاً هاشمی رفسنجانی را به عنوان “اولین هواپرست قدرت طلب” معرفی می‌کند.

در بخشی از این کتاب درباره هاشمی رفسنجانی آمده است: “در جریان فتنه‌ی 88 هواپرستان قدرت طلب نقش مهمی را ایفا کردند… شاخص‌ترین این چهره‌ها هاشمی رفسنجانی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و سیدحسن مصطفوی بود… (ص 188) گرچه انگیزه‌ اینان برای تخریب احمدی نژاد متفاوت بود. آقای هاشمی رفسنجانی به دلیل فروپاشی اسلام اشرافیت و شکست غیرمترقبه وی از احمدی نژاد در انتخابات دوره‌ نهم ریاست جمهوری… (ص 189)  یکی از مشکلات آقای هاشمی خودبینی است. مجموعه‌ خاطرات وی بیشتر روی محور (خود) دور می‌زند… این خودپسندی و انحصارطلبی، بی‌اعتنایی به نسل بعدی بود که موجب بی‌اعتنایی مردم به وی گشت…”

کتاب “تحلیلی بر مواضع هاشمی رفسنجانی در انتخابات دهم ریاست جمهوری” نوشته‌ روح الامین سعیدی کتاب دیگری است که در بهار 1390 توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در 220 صفحه‌ و علیه هاشمی رفسنجانی منتشر شد.

با وجود این، بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بهمن ماه سال 90 اعلام کرد که هشت کتاب درباره مواضع و دیدگاه‌های هاشمی رفسنجانی به این وزارتخانه رسیده که یک کتاب در تأیید مواضع هاشمی بوده ولی هفت کتاب دیگر چون “در نقد و تخریب شدید” او بوده، مجوز نگرفته اند.

این در حالی است که یک هفته پس از این اظهارات، کتابی با نام “گروه 1+5 در ایران” نوشته امیر قنبری موفق به کسب مجوز وانتشار توسط وزارت ارشاد شد که میرحسین ‫موسوی، مهدی کروبی، یوسف صانعی، سید محمد موسوی خوئینی ها و سید محمد خاتمی را بعنوان سران فتنه 88 و اکبر هاشمی رفسنجانی را بعنوان محور و چهره پشت پرده فتنه معرفی می کرد.

مدتی پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388 هم دولت احمدی نژاد گویا بر اساس برخی گزارش ها، مجوز تجدید چاپ کتاب اکبر گنجی درباره قتل های زنجیره ای به نام “عالیجناب سرخپوش و عالیجنابان خاکستری” را صادر کرد.

پیش از این نیز پژوهشگری به نام لطف الله آجودانی در یک مناظره زنده تلویزیونی با غلامعلی حدادعادل، مصادیق حذف نام و عکس اکبر هاشمی رفسنجانی از برخی کتاب های تاریخ در مدارس را ذکر کرده بود.