نامگذاری خیابانی در تهران به نام یک آمریکایی

نویسنده

» گزارشی از گاردین

شورای شهر تهران خیابانی را در این شهر به نام فعال آمریکایی که توسط بولدوزر های ارتش اسرائیل کشته شده بود، نامگذاری کرد. وی در سال 2003 در نوار غزه کشته شد.

روزنامه همشهری نوشت که مقامات ایرانی در شورای شهر تهران خیابانی را به اسم راشل آلین کوری نامگذاری کردند. گفته می شود که این نام بر خیابانی در مرکز شهر گذاشته می شود اما زمان آن مشخص نیست.

کوری، یک فعال حقوق بشر ساکن واشنگتن وطرفدار فلسطین بود که تلاش می کرد تا جلوی ویران شدن خانه های فلسطینی ها توسط ارتش اسرائیل را بگیرد. او در هنگام مرگ 23 ساله بود.

ایران کشور اسرائیل را برسمیت نمی شناسد و حامی فلسطین است.

این اولین بار از بعد از انقلاب اسلامی در ایران است که نام خیابانی به اسم یک شهروند آمریکایی تغییر می کند. انقلاب سال 1979 در ایران منجر به سقوط محمدرضا شاه پهلوی شد که طرفدار غرب بود.

قبل از انقلاب، دستکم سه خیابان اصلی در پایتخت ایران به اسم سه رئیس جمهور آمریکا، نامگذاری شده بود: دووایت آیزنهاور، جان اف کندی و فرانکلین روزولت.

ایران و آمریکا از بعد از اشغال 444 روزه سفارت این کشور در ایران توسط دانشجویان در سال 1981، روابط دیپلماتیک ندارند.

در ایران امروز خیابان های معدودی به نام شهروندان غربی نامگذاری شده است، مثل بابی ساندز، عضو ارتش جمهوری خوا ایرلند که درسال 1981 در زندانی در انگلستان در اعتصاب غذا کشته شد و ارداور براون، شرق شناس انگلیسی که به دلیل آثارش در مورد تاریخ ایران مشهور شد.

آمریکا و متحدانش می گویند ایران در تلاش است به سلاح اتمی دست پیدا کند و این کشور را تحریم کرده اند. ایران به برنامه های اتمی اش ادامه می دهد و می گوید که این برنامه ها صلح آمیز است.

گاردین، 11 اوت