توافق و تشدید تنش سیاسی در تهران

ال پائیس
ال پائیس

» گزارش ال پائیس از ادامه مذاکرات هسته ای

ایران هفته گذشته سی و ششمین سالگرد انقلاب آیت الله خمینی را زیر سایه مذاکرات هسته ای با غرب جشن گرفت. موضوعات مهم در این مذاکرات بسیار فراتر از سازش در توان هسته ای جمهوری اسلامی است. یکی از موضوعات مهم مورد بحث، به ماهیت خود حکومت بازمی گردد که یکی از ستون های اصلی خط مشی آن مواضع ضدآمریکایی اش است. به همین دلیل، در برابر احتمال توافق با ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی، تنش های سیاسی تشدید شده. محافظه کاران که کنترل مجلس را در دست دارند، براین باورند که توافق هسته ای و گشایش با غرب قبل از انتخابات مجلس که قرار است سال آینده برگزار شود، به نفع دولت حسن روحانی و اصلاح طلبان تمام خواهد شد.

گروهی از نمایندگان محافظه کار در تلاشی جدید به هدف بایکوت کردن مذاکرات، خواستار احضار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی، در برابر مجلس شدند تا وی توضیح دهد که چرا با وزیر خارجه آمریکا، جان کری، طی مذاکرات اش در ژنو قدم زده است.

نمایندگان مجلس دراین خصوص گفتند: “قدم زدن او با وزیر خارجه آمریکا و دیدار او از فرانسه پس از آنکه مجله شارلی ابدو در چندین نوبت به پیامبر اسلام توهین کرده، در شأن وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیست”. ظریف در اوج اعتراضات جهان اسلام علیه انتشار کاریکاتورهای محمد، با همتای فرانسوی خود، لوران فابیوس، درخصوص وضعیت کنونی مذاکرات هسته ای به مذاکره پرداخت. ظریف و کری هفته گذشته بار دیگر در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند.

نارضایتی ها تنها ازسوی مجلس ایران شنیده نمی شود. سردار محمدرضا نقدی، رییس شبه نظامیان بسیجی و نماینده محافظه‌کارترین بخش های حاکمیت، دراین خصوص گفت که “سفر به فرانسه درحالی که رییس جمهور این کشور کاریکاتور پیامبر اسلام را در دست گرفته و به جهانیان نشان می دهد، عملی غیرقابل بخشش است”.

 قدم زدن با کری در ژنو و سفر به فرانسه آخرین بهانه برای محافظه کاران است تا در روند مذاکرات خدشه وارد کنند. محافظه کاران رییس هیأت مذاکره کننده ایرانی را متهم به آن می کنند که ارزش های انقلاب اسلامی را زیر پا گذاشته و منافع ملی را به حساب نیاورده است.

محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت، دراین خصوص گفت: “اینکه قدم زدن ظریف با کری را به عنوان نشانه ضعف دیپلماتیک قلمداد کنیم، کاملاً غیرمنطقی است.” خود ظریف انتقادات داخل و خارج از کشور را از آن کسانی دانست که “با لغو تحریم ها مخالف اند، زیرا آن را برخلاف منافع خود می بینند”.

نزاع میان مجلس و دولت حتی باعث مداخله رهبر آیت الله خامنه ای شد. در سایت رسمی او بخش هایی از سخنرانی های وی در زیر تصویری مناقشه آمیز از قدم زدن ظریف با کری منتشر شده است.

بالاترین مقام حکومتی جمهوری اسلامی اعلام کرده: “من با مذاکره کردن مخالف نیستم؛ مذاکره کنند؛ تا هر وقت می‌خواهند مذاکره کنند. من معتقدم باید دل را به نقطه‌های امیدبخش حقیقی سپرد، نه به نقطه‌های خیالی.” علی رغم آنکه خامنه ای بار دیگر از بدگمانی خود نسبت به ایالات متحده سخن گفته زیرا کل تحریم ها را به یک باره لغو نمی کند، ولی نقش وزارت خارجه را نیز کم رنگ جلوه نداده است.

منبع: ال پائیس، ۱۹ فوریه