کلید نفوذ دشمن در ایران، آمریکا است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» موج سازی های مستعمل ‎

نفوذ؛ کلمه ای است که در ماه های اخیر تبدیل به کلیدی‌ترین واژه برای اصول‌گرایان اخیر شده است. سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پس از پذیرش برجام و تاکید چند باره وی در این زمینه، آغاز یک موج تبلیغات علیه گروهی بود که در دوران رهبری خامنه ای به چنین موج هایی کم دوامی عادت کرده اند که معمولا با موجی دستگیری و مهاجرت پی گیری می شود. با صدور کلیدواژه جدید بار دیگر مقاله نویسان اصولگرا به لفاظی و دشمن شناسی و تملق گویی از رهبر در قالب لزوم دشمن شناسی دست به کار شدند.

به گفته یک کارشناس رسانه ای، این روش که بیست سال قبل توسط یک استاد علوم ارتباطات که خود بعدا از منقدان سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی شد در مقاله ای نوشته آمد، و مورد پسند رهبر قرار گرفت و به صورت یک عادت امنیتی درآمد اینک به دلیل تکرار و کهنه شدن با برخی انتقادها روبروست.

نفوذ در آخرین نسخه از این موج سازی که قبلا نوارسازان، همدستان سورژ، پایگاه دشمن و پایگاه دشمن و چند مفهوم سازی دیگر شده بود این بار هم هر روز در برنامه های صدا و سیما و جلسات تبلغیات حکومتی توسط مسئولان نظامی تا امنیتی، ائمه جمعه تا مسئولان فرهنگی و نحله‌های مختلف و حتی شاعران حکومتی تکرار می شود تا یکی از راه‌های “نفوذ دشمن” را افشا کنند.

در یکی از آخرین موارد از این دست، رئیس سازمان بسیج مستضعفین از جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به عنوان کارگزار اصلی پروژه نفوذ یاد کرد و مدعی شد اطلاعاتی که از “اعترافات مهم جاسوسان برانداز دستگیر شده” به دست آمده نشان می‌دهد که “آمریکا بیش از ۲ میلیارد دلار بودجه سری برای براندازی جمهوری اسلامی اختصاص داده”. به گفته محمدرضا نقدی ۲۰۰ میلیون دلار از این مبلغ در اختیار وزیر امورخارجه آمریکا تس و جان کری شخصا “۳۴ پروژه براندازی را برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت” می‌کند.

اشاره نقدی به افرادی است که در چند هفته اخیر توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند. چهار روزنامه‌نگار (آفرین چیت‌ساز، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی)، یک تاجر ایرانی - آمریکایی (سیامک نمازی) و نزار زکا، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و لبنانی. علاوه بر این افراد آرش زاد، از جمله فعالان استارت‌آپی نیز چند ماه است که ناپدید شده. برخی از دوستان او خبر از بازداشت آرش زاد داده‌‌ اما خانواده زاد تاکنون در این زمینه سکوت‌کرده‌اند.

اخباری درباره بازداشت یک روزنامه‌نگار و همچنین برخی افراد دیگر نیز وجود دارد که هنوز نام آن‌ها فاش نشده. پس از بازداشت این افراد، وب‌سایت صدا و سیما آنان را “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان” توصیف کرده بود.

علاوه بر این جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست در تهران نیز بیش از یک سال است که بازداشت شده. تاکنون چند تن از نیروهای اصول‌گرا مدعی شده‌اند که رضائیان اعتراف کرده که قصد نفوذ در برخی نهادهای جمهوری‌اسلامی را داشته است.

خبرگزاری فارس چندی پیش به نقل از جواد کریمی‌قدوسی نوشت که رضاییان و “افراد مرتبطی در مرکز استراتژیک ریاست جمهوری، دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به ویژه در نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه و حتی مجلس شورای اسلامی و سازمان میراث فرهنگی” اقدام به ایجاد “شبکه ارتباطی قوی‌ای در بدنه اجرایی نظام جمهوری اسلامی” کرده بود.

روز جمعه نیز موحدی‌کرمانی، امام جمعه موقت تهران، گفت که “به مسئولین تذکر داده‌ایم به هیچ وجه اجازه داده نشود به بهانه نظارت به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند”.

او همچنین اضافه کرده بود: “در فکر اشاعه ارزش‌های غربی هستند یعنی فساد، فحشا، بی‌بندوباری، روابط بی‌قید و بند دختر و پسر که به این مورد توجه خاص هم دارند و بالأخره کلید نفوذ دشمن در ایران برای رسیدن به این اهداف آمریکا است”.

هم‌زمان محمدکاظم انبارلویی، روز گذشته در سرمقاله روزنامه اصول‌گرای رسالت چنین در این‌باره اظهارنظر کرد: “اگر مسئولی از روی غفلت نیروهای ارزشی را متهم به تندروی و افراطی گری کند، باید بداند در مسیر هدف دشمن است و اگر از روی عمد این کار را بکند باید فهمید خود او بخشی از نفوذ دشمن را دارد عملیاتی می‌کند”.

اشاره انبارلویی به سخنان هفته گذشته آیت‌الله خامنه‌ای است. رهبر جمهوری‌اسلامی هفته گذشته از “تضعیف بسیج و اتهام تندروی به ارزشی‌ها” به عنوان بخشی از پروژه نفوذ یاد کرده و “نفوذ” را یکی از “موضوعات بسیار مهم در دشمنی نرم” توصیف کرده بود.

او همچنین پاسخ سخنان حسن روحانی را نیز - بدون نام بردن از وی - داده و با اشاره به کسانی که “به طرح موضوع نفوذ واکنش نشان دادند و گفتند که از این موضوع، استفاده‌ی جناحی می‌شود”، گفت: “البته اگر کسانی از آن استفاده‌ی جناحی می‌کنند، کار اشتباهی است اما این حرف‌ها نباید موجب غفلت از اصل موضوع «نفوذ» و فراموشی آن شود”.

حسن روحانی پس از مطرح شدن بحث نفود توسط آیت‌الله خامنه‌ای، نسبت به استفاده از این واژه “در راستای منافع شخصی، گروهی و جناحی” هشدار داده و گفته بود: “این‌طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم”. سخنانی که اکنون با پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای مواجه شده است.

اعضای دولت، نزدیکان روحانی و حامیان او منتقد بازداشت‌های اخیر به بهانه پروژه نفوذ هستند. از جمله علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت‌ها، آن‌ها را “با قصد تسویه حساب سیاسی… و بزرگ‌نمایی” توصیف کرد و گفت: “می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، این‌ها نفوذ نیست، این‌ها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من این‌ها را می‌گویم که اشتباه است”.

پیش از او محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز گفته بود: “کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش بکار ببریم و طوری نشود ارزش و تاثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود”.