در واکنش به تهدید تمامیت ارضی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» هشدار جمهوری اسلامی

مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در دو موضع جداگانه بر “تعلق ثابت، لایتغیر و غیر قابل مذاکره” جزایر سه گانه خلیج فارس به ایران تاکید کردند. سخنگوی وزارت امور خارجه و 225 نماینده مجلس روز گذشته تصریح کردند که سه جزیره تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی، جزئی جدایی ناپذیر از “تمامیت ارضی ایران” هستند.

 نمایندگان مجلس هشتم در بیانیه ای که توسط محمد دهقانی عضو هیات رئیسه در جلسه علنی دیروز قرائت شد، تاکید کردند که ادعاهای امارات متحده عربی درباره مالکیت بر جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس، ادعاهایی “واهی و بی اساس” است.

آنها همچنین سفر هفته گذشته محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را “یک موضوع داخلی ایرانی” عنوان کردند و افزودند: “مجلس شورای اسلامی کلیه ادعاهای مطروحه در این زمینه را مداخله آشکار در امور داخلی ایران، غیرقابل پذیرش و مردود می داند.”

نمایندگان مجلس تاکید کردند: “طرح ادعاهای واهی علیه جزایر سه گانه ایرانی ازسوی امارات هیچ گاه بر حقانیت تاریخی و حقوق ملی مردم ایران بر این جزایر به عنوان جزئی لاینفک از خاک سرزمین جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد نمی‌کند.”

این نمایندگان با تاکید بر اینکه “جمهوری اسلامی ایران موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت خویش بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را غیرقابل مذاکره دانسته” در عین حال افزودند که حکومت ایران “همچون گذشته در قالب روابط دوستانه و حسن همجواری از مذاکرات مستقیم دوجانبه با دولت امارات متحده عربی به منظور بررسی راه های تقویت هرچه بیشتر مناسبات دو کشور و سوء تفاهمات احتمالی استقبال می کند.”

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه هم بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس را محکوم و تصریح کرد: “تعلق جزایر سه گانه به خاک ایران امری ثابت، لایتغیر و غیر قابل مذاکره است.”

 رامین مهمان‌پرست در واکنش به بیانیه پایانی سیزدهمین اجلاس فوق العاده وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه، از “تکرار ادعاهای بی اساس شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ابراز تأسف کرد”.

 وی ضمن رد مفاد بیانیه اجلاس اخیر وزرای خارجه این شورا در دوحه، این امر را دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران توصیف و آن را محکوم کرد.

 مهمان‌پرست افزود که “دوره اعلام مواضع غیر سازنده در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی پایان یافته است.”

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز سفر محمود احمدی نژاد به ابوموسی را مربوط به “حاکمیت سرزمینی ایران” دانسته است.

با وجود این، مهمانپرست نیز مانند نمایندگان مجلس بر “سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌ها بین ایران و کشورهای همسایه در خلیج فارس بر اساس اصول حسن همجواری، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر” تأکید کرده است.

 

حمایت آمریکا از امارات

موضع رسمی جمهوری اسلامی در حالی عنوان می شود که وزارت امور خارجه آمریکا از “راه حل امارات” برای حل مناقشه اخیر حمایت کرد.

 در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا که روز گذشته منتشر شد آمده است: “تلاش های امارات متحده عربی در این خصوص مورد تصدیق آمریکاست و آمریکا از ایران می خواهد که به ابتکار امارات متحده عربی برای حل موضوع از طریق مذاکرات مستقیم، دیوان بین المللی دادگستری، یا هر مرجع مناسب دیگری، به صورت مثبت پاسخ دهد.”

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: “اقدام هایی نظیر دیدار احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، از جزیره ابوموسی، تنها تلاش ها برای حل این مساله را تنها پیچیده تر می کند.”

دو روز پیش و در واکنش به حمایت برخی کشورهای عربی از ادعای امارات درباره مالکیت بر جزایر ایرانی خلیج فارس، دو فرمانده بلندپایه ارتش جمهوری اسلامی به آنها هشدار داده بودند که درباره تمامیت ارضی ایران جسارت نکنند. 

فرمانده کل ارتش در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امورخارجه امارات درباره این جزایر گفته بود: “در رابطه با تمامیت ارضی کشورمان به کسی اجازه نمی دهیم جسارت کند.”

دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش هم دیروز در واکنش به تهدید تمامیت ارضی ایران توسط کشورهای عربی به مهر گفت: “من نه به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی می گویم آنها عددی نیستند که بخواهند در خصوص جزایر سه گانه جمهوری اسلامی ایران اظهار نظر کنند.”

 

جزایر ایرانی؛ ادعاهای عربی

سفر پنجشنبه هفته گذشته محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی در خلیج فارس، اعتراض امارات متحده عربی را به دنبال داشت.

وزیر امور خارجه این کشور، ایران را “اشغالگر” ابوموسی و دو جزیره دیگر تنب کوچک و بزرگ خواند و سفر احمدی نژاد به قسمتی از خاک ایران را “نقض حاکمیت امارات بر سرزمین خود” خواند.

شیخ زاید بن آل نهیان در موضعی دیگر هشدار داد که اختلاف بر سر جزایر خلیج فارس امنیت جهانی را تهدید می کند.

وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با تاکید بر اشغالگر بودن ایران، هشدار داد که “عواقب خطرناکی در انتظار” این کشور است.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز به ایران هشدار دادند که “هر گونه خشونت نسبت به امارات، همانند اعمال خشونت به همه اعضای شورای همکاری خلیج {فارس} است.”

این شورا همچنین سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی را اقدامی “تحریک آمیز” خواند.

عربستان سعودی نیز در همراهی با امارات، سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را “تجاوز آشکار به حق حاکمیت امارات متحده عربی” خواند.

کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه، ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل) به ریاست ملک عبدالله، پادشاه این کشور تشکیل جلسه داد. یکی از موضوعات این جلسه بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی بود.

همچنین روز گذشته خبری در برخی رسانه های ایرانی منتشر شد مبنی بر اینکه عربستان سعودی، هشت ایرانی را که در شهر دمام این کشور زندانی بودند “بدون محاکمه” اعدام کرده است.

رسانه های ایرانی این افراد را “هموطنان شهرهای جنوبی کشورمان” معرفی کرده اند که “شش سال پیش در یک لنج ماهیگیری در آب های بین المللی در نزدیکی مرز آبی عربستان سعودی بازداشت شده بودند.” اما علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه روز گذشته “ضمن تشکر از مقامات عربستان” گفت که اجرای حکم این افراد متوقف شده است.

صالحی توضیح داد: “برخی از هم‌وطنان ما که در شهر دمام زندانی هستند، محکوم به اعدام شدند و من در این خصوص با سعودالفیصل وزیر امورخارجه عربستان صحبت کردم و خوشبختانه روند اجرای حکم اعدام این هم‌وطنان متوقف شده است.”

وزارت امور خارجه در همین هفته، سفیر عربستان سعودی در تهران را احضار و درباره “دریافت اخبار نگران کننده‌ای در خصوص وضعیت تعدادی از اتباع ایرانی در زندان شهر دمام عربستان” به او اعتراض کرده بود.

امارات متحده عربی، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، ایران را اشغالگر جزایر سه گانه تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس می دانند. آنها بارها از ایران خواسته اند برای بازپس دادن این جزایر به امارات وارد مذاکره شود یا پرونده این اختلاف به محاکم قضایی بین المللی ارجاع داده شود.

در برابر این ادعا، دولت های مختلف در ایران همواره تاکید کرده اند که بر اساس اسناد و مدارک تاریخی بین المللی، جزایر سه گانه خلیج فارس متعلق به ایران بوده، هستند و خواهند بود.

جمهوری اسلامی می گوید حاضر نیست درباره مالکیت و حاکمیت بر این جزایر با هیچ دولتی مذاکره کند اما حاضر است بر سر رفع سوءتفاهم ها با امارات درباره نحوه اداره مشترک جزیره ابوموسی گفت و گو کند.