دعوای اصولگرایان در زمین هاشمی

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» انتقادها از غلامحسین الهام ادامه دارد

این روزها به نظر می‏رسد فضای سیاسی ایران، حداقل برای اکبر هاشمی رفسنجانی، در حال تغییر و تحول است. همان کسی که محمود احمدی نژاد در مناظره‏های انتخاباتی سال 88 به او اتهامات زیادی زد و در نهایت نه تنها مجالی برای پاسخ‏های وی فراهم نشد که حتی از سوی طیف‏های اصولگرا به هدایت پشت پرده “فتنه 88” هم متهم شد. حالا اما زمانه فرق کرده است. تا آنجا که اظهارات غلامحسین الهام، از چهره‏های نزدیک به احمدی نژاد در مورد هاشمی رفسنجانی با هجمه‏ای کم نظیر از سوی اصولگرایان مواجه می‏شود تا یک بار دیگر جای موافقان و مخالفان او در جمهوری اسلامی عوض شود.

دو روز پیش و یکماه پس از انتخاب مجدد هاشمی‌رفسنجانی به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، غلام‌حسین الهام، مشاور محمود احمدی‌نژاد، در مصاحبه‏ای با سایت رجانیوز حضور هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص را برای جلوگیری از بیکاری او توصیف کرد و گفت که این مجمع، کارآیی خود را از دست داده است.

وی در این مصاحبه با بیان اینکه رهبر جمهوری‌اسلامی برای جلوگیری از “بیکاری” برخی چهره های سیاسی، آنان را به عضویت مجمع تشخیص منصوب کرده است تظهار کرد: “مجمع تشخیص مصلحت، انتصاب خود افرادش هم یک جور مصلحت است. هم مصلحت است و هم باید از اطلاعات آنها در یک جائی در نظام استفاده شود که می‌شود. تثبیت آقای هاشمی را هم رهبری بر تغییر وی ارجح می‌بینند، ولی معلوم است که مجمع کارآیی خود را از دست داده است. شاید این طور تلقی شود که این عدم کارآیی به دلیل نسبت مجمع با دولت و رفتارهای تند و کینه‌ورزانه آن با دولت است و دولت که عوض شود، این کارآیی‌ها برمی‌گردد و رفتارها تغییر می‌کنند”.

 

در رکاب هاشمی

اما این بار به سخنان غلامحسین الهام نه اصلاح طلبان و نه نزدیکان هاشمی رفسنجانی پاسخی ندادند و این اصولگرایان بودند که علم دفاع از هاشمی رفسنجانی را برداشتند. همان عَلَمی که آخرین بار در سال‏های پایانی دهه 70 و در اوج حمله اصلاح طلبان به هاشمی بر سر پرونده “قتل‏های زنجیرهای” بر سر دستان آنها بود. حالا این اتفاق در حالی تکرار می‏شود که گروه روبروی هاشمی نه اصلاح طلبانی که سابقه رقابتشان با اصولگرایان به سالهای ابتدایی انقلاب برمی‏گردد، که دولتی بر آمده از دل همین جناح اصولگراست که تا همین یکی دو سال پیش بیشترین هزینه‏ها را برای روی کار آمدن مجدد آن دادند.

روز سه شنبه در اولین واکنش‏ها به سخنان غلامحسین الهام، سایت جهان نیوز نزدیک به علیرضا زاکانی که گفته می‏شود در عین حال ارتباط نزدیکی نیز با وزارت اطلاعات دارد نوشت: “ادعاهای تامل برانگیز غلامحسین الهام درباره مجمع تشخیص مصلحت در شرایطی بیان می شود که کمتر از 10 روز پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع را مظهر خرد جمعی در نظام اسلامی دانستند و تأکید کردند: بخشی از اساسی ترین مسایل کشور در مجمع حل و فصل می شود که این موضوع نشانگر جایگاه بسیار مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است. بر این اساس روشن نیست، الهام چرا مجمعی را که به فرموده رهبر انقلاب «مظهر خرد جمعی در نظام اسلامی» است، فاقد کارآیی و جایی برای سرگرم کردن «بیکاران سیاسی» توصیف کرده است”.

در پی این واکنش سایت رجا نیوز گرداننده جهان نیوز را کسانی دانست که “ در آستانه انتخابات مصلحت‏ها می‏بافتند و تسامح و حجیت شرعی را تئوریزه می‏کردند” و به همین دلیل مصاحبه آقای الهام “چندان خوش نیامد”. رجا نیوز که معتقد است منتقدان سخنان غلامحسین الهام به دنبال ایجاد وحدت در انتخابات ریاست جمهوری هستند این سئوال را طرح می‏کند که “اکنون چه توجیهی برای وحدت و تن ندادن به معرفی کاندیداهای اصلح وجود دارد” ؟

 آنطور که از دفاع این سایت از غلامحسین الهام بر می‏آید انتقاد اصلی آنها به عدم اتحاد با جبهه پایداری در جریان انتخابات 12 اسفند سال گذشته است. رجا نیوز صراحتا در این باره نوشت: “چرا با دوستان جبهه پایداری وحدت نمی‏کنید، و با توجه به روشن شدن نتایج انتخابات و گرایش غالب گفتمانی رأی دهندگان، آیا قرار نیست فعالیت‌های سیاسی اصول‌گرایان از این پس به گونه‏ای انقلابی‏تر و آرمان‏گراتر و ناظر به توصیه آیت الله مصباح رقم بخورد؟ و جای کسانی که به آنها حمله می‏کنند، با کسانی که از آنها حمایت می‏کنند احیاناً عوض شود” ؟

 

الهام هیچ کاره است

با این حال واکنش اصولگرایان به سخنان غلامحسین الهام دیروز نیز ادامه داشت. چنانکه محمدرضا باهنر در خصوص عضویت افراد بیکار در مجمع تشخیص برای جلوگیری از مزاحمت آنان برای نظام، گفت: “اگر این تعبیر درست بود، الان خود آقای الهام باید عضو مجمع باشد”.

 با هنر در گفتگو با خبرگزاری مهر با تاکید بر اینکه غلامحسین الهام در حال حاضر “عملا هیچ کاره است” تاکید کرد: “اگر موضوعاتی که آقای الهام مطرح کرد درست باشد حدود 26 نفر از کاندیداهایی که به مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس راه یافتند باید به مجمع بروند که بیشترشان هم عضوجبهه پایداری هستند”.

جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفتگو با همشهری آنلاین سخنان مشاور محمود احمدی نژاد را توهین آمیز دانسته و گفته که رهبر جمهوری اسلامی در پی آن است تا با انتصاب افراد در مجمع تشخیص مصلحت نظام از همه چهره‏های سیاسی موجود جامعه استفاده کند.

در همین حال سایت تابناک نیز نوشت: “اینکه آقای الهام انتصاب افراد در مجمع تشخیص را به دلیل بیکاری آنان می‌داند، از آن دست سخنانی است که فقط الهام می‌تواند چنین تفسیری از آن بکند”.

 نویسنده سایت تابناک سخنان غلامحسین الهام را “روشی از سکه افتاده”خوانده تا بلکه بدین طریق “متاعی جدید از بازار مکاره سیاست نصیب خود کند”. تابناک گر چه تاکید دارد”عقلا نیک می‌دانند که در پس این مواضع چه نهفته است” اما در این خصوص توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

در این میان شاید بتوان سخنان روز گذشته رئیس قوه قضائیه را نیز به نوعی واکنش به اظهاراتی مانند اظهارات غلا محسین الهام دانست. آنجا که صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: “روزنامه‌ها، رسانه‌ها و تمامی افراد و گروه‌هایی که دارای تریبون هستند باید بدانند که حق سوءاستفاده از این قدرت را ندارند گرچه متاسفانه برخی روزنامه‌ها، سایت‌ها و حتی وبلاگ‌هایی که مثل قارچ روییده‌اند براحتی به افراد توهین می‌کنند و همواره در مقام افترا و شایعه‌پراکنی هستند و حتی آن هنگام که دستگاه قضایی بر حسب وظیفه قانونی خود به برخورد با این متخلفان می‌پردازد طلبکارانه اعلام می‌کنند که چرا دستگاه قضایی برخورد می‌کند”.

گر چه لاریجانی در این سخنان اشاره مستقیمی به هیچ رسانه یا گروه خاصی نکرده اما با توجه به اتفاقات ماه‏های اخیر می‏توان حدس که بیش از همه، رسانه‏ها و چهره‏های حامی دولت مخاطب او هستند. چه آنکه بیشترین تعداد شکایات از رسانه‏ها به دلیل تخریب شخصیت‏های نظام در چند ماه گذشته مربوط به رسانه‏هایی است که به نوعی یا چون روزنامه “ایران” تریبون دولت هستند و یا مانند رجانیوز از حامیان آن به شمار می‏آیند.

حمله غلامحسین الهام به هاشمی رفسنجانی و دفاع اصولگرایان از وی در حالی صورت گرفته که یک هفته پیش رهبر جمهوری اسلامی از اکبر هاشمی رفسنجانی در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تجلیل کرد. تجلیل رهبرحمهوری اسلامی از هاشمی رفسنجانی در حالی صورت گرفته که بر اساس تصاویر منتشر شده از این دیدار، محمود احمدی نژاد نیز در جلسه حاضر بوده است.