در جستجوی احمدی نژاد جدید

نویسنده

» نگاه آ ب ث به انتخابات ایران

میکل آیستاران

در ایران ۶۷ هزار مرکز رأی گیری در ساعت هشت صبح روز جمعه درب های خود را به روی رأی دهندگان باز کردند تا یازدهمین رییس جمهور تاریخ جمهوری اسلامی را انتخاب کنند. محمد خاتمی، رییس جمهور سابق، از شش نامزد انتخاباتی خواسته بود که چه در صورت پیروزی و چه شکست، “در خدمت اسلام و پیشرفت کشور باشند”.

خاتمی قبل از برگزاری انتخابات رأی خود را به حسن روحانی داد؛ نامزدی که به علی اکبر هاشمی رفسنجانی نیز نزدیک است.

مبارزه انتخاباتی، جدا از ستاد روحانی، تنها در یکی از تندروترین محافل حاکمیت در جریان است. سه نامزد محبوب فوق محافظه کاران عبارتند از سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی، و محمد باقر قالیباف. این تقسیم بندی ازسوی روزنامه فوق اصولگرای کیهان و ازطرف سردبیر آن، حسین شریعتمداری، به شکلی دیگر مورد توجیه قرار گرفت: “نامزدها رودخانه خروشان رأی محافظه کاران را به چندین نهر تقسیم کردند.” این اظهار نظری است که درواقع ازسوی رهبر در رسانه های رسمی مطرح شده.

 

مشکل ویزا

یک روزنامه نگار متعلق به روزنامه ای اصلاح طلب در تهران که نخواست نامش ذکر شود در این خصوص می گوید: “روحانی یک تله است؛ یک طعمه برای رفتن به پای صندوق های رأی و دادن مشروعیت به نظام؛ جوانان و دیگر خوش باوران بار دیگر به این طعمه نوک زدند. ولی یکی از نزدیکان رهبر پیروزی نهایی را جشن خواهد گرفت.”

سران حکومت به روزنامه های داخلی و به ویژه رسانه های بین المللی چشم دوخته اند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت اطلاعات خواسته است تا “به شکلی موشکافانه ۲۰۰ تقاضای ویزا را که متعلق به ۱۰۵ رسانه ارتباطی خارجی است مورد بررسی قرار دهد” تا “جاسوسان صهیونیستی” که اتهام برگزاری اعتراضات چهار سال پیش نیز به آنها وارد است، نتوانند وارد کشور شوند. این درحالی است که نماینده اعزامی این روزنامه پس از بیش از دو ماه مذاکره نتوانست ویزا دریافت کند.

منبع: آ ب ث، ۱۴ ژوئن