حتی راست سنتی اجازه اطلاع رسانی ندارد

نویسنده
نازنین کامدار

» حمله سایبری جناح افراطی به سایت های مخالفان

همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری که با پیروزی کاندید ائتلاف اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو همراه بود، ارتش سایبری ایران و گروهی موسوم به ”جهاد گمنام مجازی” که پس از تحولات سال ۸۸  از ناحیه گروه های تخریب و هک سپاه پاسداران راه اندازی شده، اعلام کردند که به ۱۳ سایت و وبلاگ که آنها را “برانداز” می دانند حمله کرده و آنها را از دسترس خارج کرده اند.

بنا بر این گزارش، ارتش سایبری در بیانیه ای که سایت بولتن نیوزاز سایت های حامی سعید جلیلی آن را منتشر کرده، مدعی شده است که سایت های “عدالت برای ایران”،”آرش سیگارچی”،”الاهواز”،”راه آزادی”، “صدای اهواز”، “استان‌بان”، “ایران گلوبال”، “اهواز آزاد” و چندین سایت دیگر را هک کرده است.

بنابر ادعای بولتن نیوز “روز جمعه نیز سایت‌هایی چون خودنویس، کمپین حامیان حقوق بشر، روزنه، رسا تی.وی، جبهه ملی و سحام نیوز توسط گروهی به نام «جهاد گمنام مجازی» مورد حمله قرار گرفته بودند”.

ادعای بولت نیوز و گروه موسوم به “جهاد گمنام مجازی” و “ارتش سایبری ایران” در حالی در روز مشخص شدن نتایج انتخابات منتشر شده که بسیاری از سایت های مورد اشاره قابل مشاهده هستند و هک نشده اند.

در این بین، تنها دو وبلاگ مورد حملات سایبری و هک این گروه های تندرو قرار گرفته اند که این دو وبلاگ نیز ناشناخته و گمنام هستند و بعید نیست که دامنه آنها متتعل به گروه مدعی حمله سایبری باشد.

فعالیت های ارتش سایبری در خصوص حمله به سایت هایی که آنها را “مخالف نظام” دانسته از سال ۸۸ شروع شد و در برخی موارد نیز موفق بود. اما در سال های اخیر اغلب تلاش های این گروه برای اخلال در کار سایت های خبری ناکام مانده است.

در هم حال گروه موسوم به به “جهاد گمنام مجازی” نیز بر خلاف ادعای بولت نیوز نتوانسته است سایت های خبری ای چون سحام نیوز، ایران گلوبال و… را از کار بیاندازد و بنا به نوشته این سایت ها، حملات شان با شکست مواجه شده است.

تلاش گروه های هکر وابسته به سپاه پاسداران ایران در حالی تشدید شده که شرکت گوگل نیز دو روز قبل، از “یک رشته اقدامات برای هک کردن حساب های ده‌ها هزار تن از کاربران ایرانی از داخل کشور” خبر داد و تاکید کرد که این تلاش را کشف و خنثی کرده است.

ادعای حمله به سایت های مخالفان در حالیست که روز گذشته و با مشخص شدن نتیجه اولیه انتخابات بسیاری از سایت های وابسته به جناح تندروی اصولگرا یا به روز رسانی نشدند و یا از دسترس خارج شدند.

بنابراین گزارش، از ساعات اولیه بامداد روز شنبه، امکان بازدید از سایت هایی چون “رجانیوز” و “خبرگزاری فارس” برای کاربران غیر ممکن شد تا سرانجام در بعد از ظهر، سایت رجانیوز با تیتر “مهر ابطال بر تقلب سال ۸۸” بر روی سرور قرار گرفت.

این سایت درباره از دسترس خارج شدن خود نوشت:” بدنبال افزایش چندبرابری بازدید از سایت رجانیوز پس از اعلام نتایج انتخابات، دسترسی به این سایت خبری با مشکل روبرو شده است.به گزارش رجانیوز، این اختلال موجب شده است تا ارسال خبر بر روی سایت نیز با مشکل روبرو شود”.

خبرگزاری فارس اما تا زمان تنظیم این گزارش همچنان خارج از دسترس است.

گفتنی ست خبرگزاری فارس و سایت رجانیوز، از جمله دو سایت اصلی حامی سعید جلیلی در انتخابات بودند که البته در روز جمعه نیز فعالیت خود را به حالت نیمه تعطیل در آورده بودند و تمایلی به انتشار اخبار انتخابات نداشتند.

لازم به یادآوری است که خبرگزاری فارس، نخستین خبرگزاری ای بود که در سال ۸۸ ادعای پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات با نصاب ۶۳ % آراء را پیش از پایان شمارش آراء منتشر کرد.

اما علاوه بر سایت های از دست خارج شده جناح تندروی محافظه کاران، برخی دیگر از این سایت ها نیز روز گذشته از به روزرسانی اخبار خود امتناع کردند به طوریکه سایت “انصار نیوز”، “بی باک”، “۵۹۸” و “صابر نیوز” تنها به انتشار گزارشی در خصوص آغاز شمارش آراء بسنده کرده اند.

سایت صراط نیوز که خود از هواداران سعید جلیلی در انتخابات است، در گزارشی با عنوان “رسانه های وابسته در اغما!” در اینباره می نویسد: “با اعلام نتایج اولیه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های وابسته به کاندیداهای مختلف به حالت اغما رفته اند. بسیاری از رسانه های افراطی وابسته به نامزدهای اصولگرا بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات در بهت فرورفته اند تا جایی که برخی از این رسانه ها برای ساعات طولانی به روز نشده و هیچ خبر و مطلب جدیدی را روی خروجی خود قرار نداده اند. سایت های وابسته به محمدباقر قالی باف، سعید جلیلی و محسن رضایی هنوز هیچ تحلیلی از نتایج انتخابات ارائه نداده اند و تنها به بازتاب خام نتایج شمارش آرا بسنده کرده اند.پیش از این بارها بر لزوم اجماع اصولگرایان به منظور جلوگیری از پراکندگی آرای آنان تاکید شده بود اما به جز حداد عادل کسی حاضر به کناره گیری یا ائتلاف با دیگر نامزدهای اصولگرا نشده بود. استدلال بسیاری از اصولگرایان برای عدم ائتلاف با دیگر نامزدها، ابراز اطمینان آنها از کشیده شدن انتخابات به دور دوم انتخابات و در نتیجه عدم نیاز به اجماع بود”.