امید به جذب گردشگر از خلیج فارس

نویسنده

» گزارش گلوبال تراول نیوز از تهران

دولت ایران امید دارد در راستای برنامه‌اش برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری، مسافران بیشتری از کشورهای خلیج فارس را به سمت سواحل، پیست‌های اسکی و سایت‌های باستانی خود جذب کند.

به گفته برگزارکنندگان تور در ایران،‌ انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری تاثیر فوری و مثبتی بر توریسم داشته است. ساده کردن روند ویزا برای بیشتر کشورها، از جمله کشورهای خلیج فارس، قرار است تعداد گردشگران را افزایش دهد.

منوچهر جهانیان، مشاور رئیس سازمان گردشگری ایران گفت، ‌بیش از ۱.۲ میلیون توریست از کشورهای خلیج فارس و عراق در ده ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی گفت،‌ مسافران کشورهای خلیج فارس برای صنعت توریسم ایران حیاتی است. ایران مقصد محبوبی برای شهروندان بحرین، کویت،‌ امارات متحده عربی و عربستان سعودی است.

اما در دوران احمدی‌ن‍ژاد روابط بین کشورهای حاشیه خلیج فارس و تهران سرد شد و تعداد مسافران هم در نتیجه کاهش یافت.

در ماه نوامبر دولت آقای روحانی با کشورهای غربی توافق هسته‌ای امضاء کرد و طی آن بخشی از برنامه هسته‌ای را در عوض کاهش بخشی از تحریم‌ها تعلیق کرد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران برای اعلام حسن نیت، اوایل دسامبر به امارات، کویت، عمان و قطر سفر کرد و به تکرار خواستار تلاش‌های مشترک برای حل مناقشات و ترویج ثبات در منطقه شد.

مظفر سنایی، از مدیران یک شرکت مسافری در تهران می‌گوید: “صنعت توریسم ما همیشه تحت تاثیر شرایط سیاسی بوده است. رفتار پرزیدنت روحانی و وزیر خارجه  و سفر اخیرش به کشورهای خلیج فارس کانال همکاری را مفیدتر کرده است.”

آقای سنایی مطمئن است که گردشگری ایران رونق خواهد یافت و گفت هتل‌های محبوب در اصفهان و شیراز از حالا برای فصل بهار رزرو شده‌اند. وی گفت: “من به راحتی پیش‌بینی می‌کنم که تعداد توریست‌هایی که از کشورهای خلیج فارس، به خصوص از امارات به ایران می‌آیند از آوریل ۲۰۱۴ که اول فصل مساعد توریسم در ایران است بسیار افزایش خواهد یافت.”

گروه روتانا در امارات در ماه دسامبر اعلام کرد به دنبال خرید در ایران است. این شرکت اولین گروه هتل‌سازی است که پس از سال ۱۹۷۹ در ایران به این کار می‌پردازد. روتانا پروژه‌های هتل سازی در تهران و مشهد دارد که قرار است در سال ۲۰۱۵ تکمیل شود.

سه شرکت بزرگ هواپیمایی امارات، یعنی امارات، اتحاد و ایرعربیا از قبل پروازهایی را به تهران، مشهد و شیراز انجام می دادند.

امین ریاستی، راهنمای تور ۲۷ ساله در شهر شیراز می‌گوید: “بزرگترین گروه‌های توریستی که در سال ۲۰۱۲ داشتیم شامل دو یا سه نفر بودند. درست پس از انتخابات چند گروه ۲۰ تا ۶۰ نفره داشتیم.”

رفیع وارطانیان، شهروند آمریکا که هشت سال در دبی زندگی کرده می‌گوید سال پیش به ایران آمده است. وی گفت: “بخشی از جذابیت ایران برای من این است که در کمترین زمان ممکن می‌توانید به دنیای کاملا متفاوتی با سایت‌های تاریخی، زیبایی، غذا و مردم برسید.”

اما سیاست وقت‌گیر ویزای ایران برای مسافرانی که می‌خواهند ۱۶ سایت میراث یونسکو را ببینند مشکلاتی را ایجاد می‌کند. یکی از اولویت‌های روحانی آسان کردن روند ویزا برای مسافران خارجی بوده است تا بتوانند تعداد توریست‌ها به ایران را به ده میلیون نفر در سال برسانند.

یکی دیگر از برنامه‌های جذب گردشگر این است که توریست‌های بیشتر کشورها از جمله انگلیس و آمریکا هنگام ورود به ایران ویزا دریافت کنند.

منبع: گلوبال تراول نیوز - 19 دسامبر