اعدام‌ها بیشتر اما اعتراض‌ها کم شده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در دو هفته چهل نفر بالای دار رفتند

نهادهای مدافع حقوق بشر با انتشار آمارهای جدید اعدام از افزایش اجرای احکام مربوط به مجازات مرگ در ایران ابراز نگرانی‌کرده‌اند؛ روندی که به گفته فعالان حقوق بشر در مصاحبه با روز از زمان استقرار دولت روحانی کماکان رو به افزایش بوده است.

سازمان عفو بین الملل، روز جمعه ۲۷ دی ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ابتدای سال جاری میلادی تا ۱۷ ژانویه، طی حدود دو هفته، دست کم ۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

 بر اساس گزارش این سازمان مدافع حقوق بشر، از این ۴۰ اعدام، ۲۱ مورد توسط مقامات رسمی جمهوری اسلامی اعلام شده و ۱۹ مورد دیگر نیز توسط منابع موثق مرتبط با عفو بین الملل به تائید رسیده است.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران نیز در مصاحبه با روز با اعلام آمار مشابهی می‌گوید در دو هفته نخست ماه ژانویه حدود ۴۳ نفر در ایران اعدام شد‌ه‌اند که گزارش اعدام ۲۳ نفر آنها در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده است.

بیشتر این افراد در ارتباط با جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.

قوانین مجازات اسلامی مجازات سنیگنی برای جرایم مواد مخدر در نظر گرفته و بیشترین اعدام‌های ایران نیز در همین ارتباط انجام می‌شوند.اما بر اساس گزارش‌هایی که اخیرا منتشر شده در اعدام‌های دو هفته آغازین سال جدید میلادی افرادی هم در رابطه با جرم قتل اعدام شده‌اند.

محمود امیری مقدم می‌گوید از ۴۳ موردی که سازمان آنها از اعدام‌های اخیر ایران به ثبت رسانده، حکم ۲۰ نفر به صورت مخفیانه در زندان های رجایی شهر و قزلحصار به اجرا در آمده است.

از میان اعدام‌های اخیر می‌توان به اجرای حکم ۷ زندانی در شیراز، اردبیل و ساوه اشاره کرد که به علت ارتکاب به جرایم مختلف به دار آویخته شده‌اند. این احکام در روز ۲۴ دی ماه به اجرا در آمده‌اند.

اعدام در ملاء عام از جمله شیوه‌هایی است که ایران را از برخی دیگر از کشورهای معتقد به مجازات اعدام جدا می‌کند. مهرداد ع، ۴۰ ساله، اهل شهرستان کرند، مجرمی است که به گزارش رسانه‌های رسمی روز ۲۴ دی ماه در شهرستان ساوه در ملاء‌عام اعدام شد.

حسیبه حاج صحرایی، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل از افزایش شمار اعدامیان ایران در ماه ژانویه ابراز نگرانی کرده و گفته است در حالی که ایران روند اجرای مجازات اعدام افزایش داده، کوشش این کشور برای تغییر وجهه بین اللملی خود بی معناست.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند، تعداد اعدام‌ها در اولین سال ریاست جمهوری حسن روحانی تاکنون، نسبت به دولت محمود احمدی نژاد بیشتر بوده است.

در همین راستا محمود امیری مقدم به روز می‌گوید،‌ روند اعدام ها در شش ماه گذشته و پس از انتخابات خرداد ماه ۹۲، بالاتر از حد معمول بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر و مرکز اسناد حقوق بشر ایران نیز در مهرماه در گزارشی اعلام کردند که جمهوری اسلامی در ماه‌های پس از انتخابات رکورد تازه‌ای از اجرای مجازات مرگ به ثبت رسانده است و از زمان تحلیف حسن روحانی تا ۱۸ مهرماه دست کم ۱۲۵ نفر به اتهامات مختلف در ایران اعدام شده‌اند.

این دو سازمان با اشاره به وعده‌های روحانی در خصوص بهبود وضعیت حقوق بشر، تداوم اعدام‌ها را “غیر قابل دفاع” خوانده بودند.

اینک محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، نهادی که به صورت تخصصی آمارها و گزارش‌های مربوط به اعدام در ایران را مستند می‌کند،‌ می‌گوید شمار اعدام‌ها همواره در ماه ژانویه بالا بوده و امسال نیز ار این حیث تغییر چشمگیری صورت نگرفته است.

به گفته این فعال حقوق بشر “تنها تغییری که شدیدا محسوس است عدم اعتراض جامعه جهانی به موج اعدامها در ایران است.”

انتقاد به عدم واکنش جامعه جهانی نسبت به اعدام‌های ایران در حالیست که مدتی پیش هشت فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای آغاز به کار کمپین “گام به گام تا لغو مجازات اعدام” را اعلام کردند و خواهان برچیده شدن این نوع مجازات در ایران شدند.