گپ

نویسنده
پیام رهنما

اهالی نمایش از جشنواره بی رونق می گویند

حذف هنرمندان با اهرم فشار….

صفحه گپ در روال عادی اش اختصاص با گفت و گو با عوامل نمایش مورد بحث روز دارد… اما در این شماره و همزمان با پایان کار جشنواره ی کم رونق تئاتر فجر، “ گپ ” را به صحبت های کوتاه اهالی تئاتر اختصاص داده ایم… گفتن از کاستی های همیشگی هنر در جامعه ی ایران و روزگاری که سکوت نیز به فاجعه ای نابخشودنی بدل گشته… مجموعه گفت و گوهای همکار مان در تهران با اهالی تئاتر را در ادامه از پی بگیرید…


افروز فروزند : تئاتراین روزها، ممنوع

بسیار متاسفم که علیرغم علاقه ی ویژه ای که به جشنواره فجر دارم دراین دوره حتی رغبت حضور درسالن های نمایش برای تماشای همکارانم را هم پیدا نکردم.روزگاری برای دیدن یک نمایش خوب درسالن های تهران مدت ها به دنبال بلیط ورودی آن می گشتیم تا هرطوری شده ازآن تئاتر دیدن کنیم اما چند سالی است که تئاتر فجر نیز به عنوان یکی ازمعیارهای رسیدن به اهداف غیر نمایشی تبدیل شده است واساساحل وفصل دلمشغولی های شخصی ام را به همه چیز وهمه کاردرتئاتراین روزها ترجیح می دهم.

 

امیردژاکام : فرصت درآینده درخشان

معیارهای اصلی برپایی جشنواره های متنوع درطول سال تولید آثار فاخری است که در نهایت به ویترین تئاتر ایران راه پیدا کند وبه عنوان گنجینه های فرهنگی ایران به جهانیان معرفی شود.فجرمحل تبادل وتعامل گروههای ایران وکشورهای خارج از ایران برای احیای جهان بینی ایرانی است.تجربیات گروهها وانتقال آن به هرمخاطبی چه درایران وچه خارج ازآن باعث رشد انسانی است.اصلاح وضعیت فعلی حاکم بر تئاتر ایران باید درراس امور وسیاست های وزارت فرهنگ وارشاد باشد.تئاتر مادر همه هنرهاست وبی جهت چنین لقب ندارد.اختلاف وچالش موجود میان هنرمندان ومدیران مرکز هنرهای نمایشی نه از سر ناسازگاری بلکه از تضاد تعاریفی است که به نظر می آید باید درسفره ای ریخته شود ودرمورد آن بحث وکلنجار به وجودآورد.به شخصه امیدوارم فرصت مغتنمی به وجودآید تا بتوانم در سال های درخشان آینده به حضورم درجشنواره تئاتر فجر افتخار کنم.

 

حمید سمندریان : حذف هنرمندان با اهرم فشار

به اعتقاد من حذف ویا خودسانسوری برخی از هنرمندان با فشارهایی که درطول یک یا چند سال احساس شده، به وجود می آید.برخی از دوستان درجشنواره امسال شرکت نکرده اند که اصلا کار درستی انجام نداده اند! به هرحال تکلیف این آقایان با مردمانشان مشخص است وقطعا همه موضع اینان را می دانند واحتمالا بنا به توافقات حاصل نشده با مدیران ویا کمبود زمان برای تولید کارش مواجه شده اند.اما به نظرم دیگران هم نباید دست از تلاش بردارند وبا پرداخت مسئولیتهای فکری خود به هرشکل ممکن اثری را تهیه وتنظیم کنند.یادتان باشد تئاتر همواره وهرکجا مخاطب خود را دارد.

 

سیامک صفری : گروکشی برای اجرا

 جشنواره تئاتر فجر امسال یکی از بدترین دوره ها را به خود دید وهمه چیز کاملا تحت تاثیر فضای سیاسی کشور قرار گرفت.از حضور گروههای بین المللی تا افراد وگروههای دعوت شده به آن.درمیان هم دوره ای های خود کمتر فردی را پیدا می کنم که رمقی برای بازیگری در تئاتر را داشته باشد.

 

 شما در جشنواره امسال نمایش داشتید؟

برخلاف میل باطنی ام، بله.

 

 چرابرخلاف میل؟

به دلیل اینکه دوست داشتم بعد از یک سال پرکار کمی استراحت کنم اما مرکز هنرهای نمایشی 12 میلیون تومان از رقم قرارداد نمایش “رمولوس کبیر”را ازاجرای عمومی به گروه پرداخت نکرد منوط به اینکه این نمایش در جشنواره اجرا داشته باشد.

 

 وشما چه نقشی را بازی می کردید؟

رمولوس کبیر.

 

آتیلا پسیانی : میزبان دوستی

جشنواره تئاترفجربهانه ای برای دیدارها بود.میزبانی ودوستی.برای به وجودآمدن مراسمات وآشنایی ها.فجر به عنوان نقطه عطف همه گروههای تئاتر درایران است.چه آنها که با نمایشی حضور داشتند وچه کسانی که به میهمانی آمده بودند.

 منظور از”میزبانی ودوستی”چیست وقتی که گروههای شهرستانی تنها دو روز در هتل ها پذیرش می شوند؟

آن را از مسئول مربوطش بپرسید.

 

علیرضا نادری : اعتراض

درجشنواره امسال شرکت نکردم به دلیل اینکه به خیلی از مسائل اعتراض داشته ودارم.اولین نکته هم بدحسابی های تمام نشدنی مسئولین مرکز هنرهای نمایشی درپرداخت قراردادهاست.

 

عزت الله انتظامی : اخبارمتناقض

ببینید، باید به جهت وضعیتی که برای تئاتر وسینمای ما اتفاق افتاده فکر وچاره ای داشته باشیم.نمی شود همه چیز را به امان خدا رها کرد به این امید که روزی روزگاری همه نقاط کور باز می شود.خیر.این ممکن نیست مگر با هم اندیشی ها وکارشناسی های هنرمندان والبته هنردوستان.بهترین عقاید از آن آنهایی است که نظاره کننده فرد عمل گرا هستند.آنها یعنی مردم ما را زیر ذره بین قرار دادند و هرآن درانتظار عکس العمل های هنرمندان به جهت الگوبرداری هستند.پس باید به همه چیز حساس بود وبا احتیاط جلو رفت.حسین پارسایی به عنوان مدیر مرکز نباید هرلحظه تهدید به خروج از مجموعه واستعفاء وغیره شود.به این ترتیب خانوده تئاتر یک سال و اندی است که بلاتکلیف وضعیت مدیریتی است.او باید خویشتن داری کند تا باقی افراد احساس امنتیت کنند.اوضاع بسامان نخواهد بود اگر هرلحظه خبر جابه جایی وعدم تغییر از معاونت فرهنگی در مورد مجموعه مرکز هنرهای نمایشی به مطبوعات برسد.به این ترتیب برنامه ریزی ها مختل خواهد شد وهمه به آینده ای می نگرند که با تغییر مدیریت همه وعده ووعید ها وقراردادها دچار تحول خواهد شد.باید متین بود.

 

هادی مرزبان : لذت بردم

دربسیاری از دوره های جشنواره فجر حضور داشتم وهمواره ازآن لذت بردم.به دلیل اینکه تنوع فضای این مراسم آن قدر زیاداست که شما به عنوان یک کارگردان می توانی دریک شب هیجان انگیز رودرروی مخاطب ومیهمانان خود نشسته ودرباره نمایش خود نظرات متعدد با لهجه های مختلف بشنوی.امیدوارم سال دیگر مثل امسال جشنواره باشکوه تر باشد.