گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

از گوشه و کنار این روزهای سینمای ایران

این روزها با وجود رکود نسبی حاکم بر فضای سینمای ایران اخبار جالبی به گوش می رسد . روند فروش فیلم ها بعد از توقف اگران اخراجی های 3 و جدایی نادر از سیمین آنچنان که باید و شاید رشد قابل توجهی از خود نشان نمی دهد اما کارشناسان پیش بینی می کنند فیلم جدید رامبد جوان بتواند رکود نسبی اگران دوم بهاری را به هم بزند و به فروش قابل قبولی دست پیدا کند . در این مطلب بخشی از اخبار قابل توجه این روزهای سینمای ایران را می خوانید :

 

 

فیلم رخشان بنی‌اعتماد در 9 اپیزود ساخته می‌شود

جدیدترین فیلم  رخشان بنی‌اعتماد  طی روزهای اخیر کلید خورد و جلوی دوربین رفت. در این فیلم جمعی از بهترین بازیگران سینمای ایران ایفای نقش می کنند .

فیلم تازه این کارگردان فیلم محبوب روسری آبی دارای 9 اپیزود است  و یکی از پربازیگرترین فیلم‌های بنی‌اعتماد است.

از جمله بازیگران اصلی این فیلم می توان به این نام ها اشاره کرد : مهدی هاشمی، محمدرضا فروتن، مهراوه شریفی‌نیا، حبیب رضایی،‌ صابر ابر، نگار جواهریان، باران کوثری،شاهرخ فروتنیان، فرهاد اصلانی و فاطمه معتمدآریا

گفتنی است فیلم تماماً در تهران فیلمبرداری می‌شود و مدیریت فیلمبرداری این کار برعهده کوهیار کلاری پسر محمود کلاری فیلمبردار نام آشنای سینمای ایران است است.

تهیه‌کنندگی این فیلم را جهانگیر کوثری به عهده دارد.

 

 

پرویز شهبازی  فیلم «خانه دختر» را می سازد

پرویز شهبازی در صورت مهیاشدن شرایط، فیلم بعدی‌اش را در تابستان کارگردانی خواهد کرد.

سایت سینمای ما به نقل از این کارگردان نوشته است : نام فیلم «خانه دختر» است که فیلمنامه‌اش را مثل کارهای قبلی خود شهبازی نوشته و به تازگی در بانک فیلمنامه ثبت شده است.

این فیلم در تهران و با ترکیبی از بازیگران شناخته شده و چند چهره جدید جلوی دوربین خواهد رفت. حال و هوای «خانه دختر» در ادامه فیلم‌های «نفس عمیق» و «عیار14» است.

به گفته شهبازی او به ‌زودی برای دریافت پروانه ساخت این فیلمنامه تقاضا می‌دهد و امیدوار است اواخر تابستان فیلمبرداری فیلم را شروع کند.

فیلم تازه شهبازی محصول شرکت  Saraesfilm آلمان است که پیش از این «عیار14» را تهیه کرده بود.

 

اظهارنظر مسعود فراستی درباره «جدایی نادر از سیمین» در برنامه “هفت”

مسعود فراستی منتقد ثابت این برنامه در روز جمعه بیست و هفتم خرداد ماه در ادامه بحث و نقد فیلم های اکران بهار حرف های جالب توجهی زد که تعجب بسیاری از بینندگان را برانگیخت .

فراستی در صحبت­های عجیبی از فیلم قابل توجه و تحسین شده «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی به صورت مستقیم انتقاد کرد وبا اعتماد به نفس کاملی در یک جمله اعلام کرد که «جدایی نادر از سیمین» فیلمی ضعیف با تکنیک و فرم مبتذل و درنیامده و بی‌کارکرد است که حرفی جز اشاعه و ترویج دروغ‌گویی در جامعه ندارد و حرفش این است که ایران جای زندگی‌کردن نیست.

در ادامه صحبت­های فراستی، وقتی جیرانی از او خواست درباره بهترین فیلم اکران بهار نظر بدهد، گفت تنها فیلم خوب این دوره «شرط اول» ساخته مسعود اطیابی بوده و جیرانی جواب داد که این فیلم همین یک منتقد مدافع و طبعاً فقط یک رای مثبت دارد.

در ادامه  فراستی با قیافه ای کاملاً حق به جانب و جدی جواب داد که:” البته این یک رای “خیلی” است!”

ترسی نداریم که بگوییم از «پایان‌نامه» حمایت می‌کنیم

در چند وقت اخیر مباحث فروانی در مورد اتفاقات روز سینمای ایران مطرح شده است. مباحثی که اکثرا معاونت امور سینمایی در کانون گفتمانش بود. در کنار حمایت‌هایی که در این مدت از برنامه‌ها و کارهای صورت گرفته توسط معاونت امور سینمایی شده است ؛ بعضاً انتقادات فراوانی هم از این معاونت صورت گرفته که در بعضی اوقات حتی ماجرا به جدال و نزاع هم کشیده است.

«علیرضا سجادپور» مدیر نظارت و ارزشیابی ارشاد طی اظهار نظری صریح اعلام کرد از فیلم “پایان نامه” حمایت می کند .

وی در گفتگو با سایت سینمای ما در خصوص انتقاددات مطرح درباره شورای عالی سینمای ایران گفت : اولاً که در این مورد توضیحات کامل و دقیق را باید وزیر فرهنگ و ارشاد آقای حسینی بدهند. دوماً چه کسی گفته تا به حال این جلسه ها نتیجه ای نداشته؟ شورای عالی سینمای جای بزرگی است که از همان ابتدا قرار بود در سال فقط یکی دو جلسه برگزار شود. آن هم با حضور رییس جمهور محترم. ولی با لطف و توجه خاصی که به سینما در این مدت بوده است؛ در همین چند وقت اخیر دو بار پشت سر هم این جلسات با حضور رییس جمهور تشکیل شده است. قرار نیست که این شورای عظیم در مورد موارد جزیی هم نظر بدهد. وظیفه این شورا این است که در حوزه مسائل کلان سینمایی کشور وارد شود و تصمیم گیری های کلان کند. تا به الان هم نتایج بسیار خوبی داشت است.

وی در خصوص نتایج مثبت برگزاری این شورا افزود :مثلاً یکی از کارهای بزرگی که شورای عالی سینمای در این مدت انجام داده است تاسیس “سازمان سینمای کشور” بوده. سازمانی که در شرایط عادی به راحتی قادر به شکل گیری نبود. اگر لطف شورای عالی سینمای نبود معلوم نبود “سازمان سینمایی” چه زمانی شکل بگیرد. اما با کمک شورای عالی سینما به مدیریت رییس جمهور محترم؛ این مهم به سرعت به انجام رسید و مقدمات تشکیل “سازمان سینمایی کشور” که پایگاه بسیار مهمی است فراهم شد.

وی در خصوص شایعه حمایت مستقیم معاونت امور سینمایی از فیلم «پایان نامه» و اینکه آیا وزارت ارشاد و معاونت سینمایی از این فیلم حمایت می کند یا خیر صراحتاً گفت :بله حامی این فیلم هستیم! ترسی هم از گفتنش نداریم. بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که هر فیلمی با معیارهای ما در وزارت ارشاد همخوانی داشته باشد از آن حمایت خواهیم کرد و پشت اش خواهیم ایستاد. حال چه« 33 روز» باشد چه فیلم های دیگر. اصلاً وظیفه ما همین است که هر حمایتی از دستمان بر بیاد از فیلم­های این چنینی بکنیم.پایان نامه هم جزو همین فیلم های این چنینی است و مورد تأیید ماست پس از این فیلم حمایت خواهیم کرد.

 سجاد پور در پاسخ به سئوال خبرنگار در باره اظهارات کاهانی در جشن منتقدان سینمای ایران و تقدیم جایزه اش به معاونت سینمایی گفت :من در مورد آقای کاهانی هیچ نظری نمی دهم.فقط این را بگویم که فیلم “هیچ” به هیچ وجه اکران محدود نداشت. چه کسی چنین حرفی زده؟ چرا شما از خودتان می گویید اکران فیلم هیچ محدود بود؟ این فیلم بسیار هم اکران گسترده و فراوانی داشت.

سجادپور در پاسخ به سئوال خبرنگار در خصوص اظهارات هاشمی که در اظهاراتی عجیب گفته بود “از این پس هر کسی می خواهد فیلم بسازد قبل از شروع فیلمبرداری باید لیست تمامی عوامل فیلم را به ما -اتحادیه تهیه کنندگان- بدهد تا در این شورا تمامی عوامل فیلمها  را مورد بررسی قرار گیرد گفت : به طور کلی با این حرف آقای هاشمی موافقم. شما به حرف ایشان دقت نکردید و به همین دلیل دارید این گونه نتیجه می گیرید. منظور آقای هاشمی اعمال سلیقه شخصی نبوده. منظور ایشان این بوده قانونی بگذاریم که از این پس هر فیلمساز و تهیه کننده ای نتواند هر جور عشقش کشید کار کند. کسی نتواند برود دختر خاله پسرخاله خودش رو بیاورد سر کار! حرف آقای هاشمی یعنی اجازه چنین کاری را به کسی ندهیم که پارتی بازی صورت بگیرد. نگذاریم کارنابلدان سر کار بیایند. یعنی از این پس کسانی باید در پست های شاخص ساخت یک فیلم نقش داشته باشند که عضو صنف باشند. کارشان را بلد باشند. این حرف آقای هاشمی؛ هم به نوعی حمایت از صنف است و هم خروج عوامل آماتور از پست های اصلی فیلمهای مختلف. این یک کار شدیدا سینمایی و انسانی است. هر کسی مخالف این نظر باشد برایش متاسفم!

 

جشن تولد آقای بازیگر

عصر روز دوشنبه 30 خرداد، تالار وحدت تهرن میزبان برگزاری نکوداشت و جشن زاد روز 87 سالگی «آقای بازیگر؛ عزت‌الله انتظامی» بود.

مراسم نکوداشت و زادروز 87 سالگی «عزت‌الله انتظامی» با حضور جمعی از همکاران،‌ دوستداران، هنرمندان و نمایندگان رسانه‌های جمعی در تالار وحدت برگزار شد.

گفتنی است در این  مراسم از تمبر یادبود وی نیز رونمایی شد.

این مراسم با همکاری مشترک بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مرکز موسیقی بتهوون تدارک دیده شده و دو مجموعه یادشده در نظر دارند در آینده نیز برپایی برنامه‌هایی از این دست را برای هنرمندان کشور استمرار بخشند؛ پیش از این نیز بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مرکز موسیقی بتهوون مراسم زادروز و نکوداشت «مرتضی احمدی» را آبان 89 در تالار وحدت تجربه کرده بودند که با استقبال هنرمندان و هنردوستان مواجه شد.

در این مراسم علاوه بر پخش تصاویر مستندی از انتظامی و فیلم‌های قدیمی وی همچون «گاو» داریوش مهرجویی، هنرمندان در وصف آقای بازیگر سخنانی گفته شد .

 

 

فریبرز عرب‌نیا و ماجرای «آمبولانس»

محمود فلاح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «آمبولانس» از مشاوره داوود میرباقری به فریبرز عرب‌نیا در این پروژه خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم «آمبولانس» را اوایل شهریورماه کلید بزنیم.

تهیه‌کننده فیلم  در خصوص پروژه سینمایی «آمبولانس» به کارگردانی «فریبرز عرب‌نیا» که پروانه ساخت دریافت کرده است، گفت: ما منتظر پروانه ساخت بودیم، برای همین تا این لحظه هیچ اقدام اجرایی برای این کار انجام ندادیم.

وی افزود: با گرفتن پروانه ساخت، ظرف همین 3- 4 روز آینده پیش‌تولید کار آغاز می‌شود .

فلاح در ادامه اظهار داشت: «آمبولانس» یک کار اجتماعی است که خود آقای عرب‌نیا فیلمنامه آن را نوشته‌اند و آقای «داوود میرباقری» مشاور کارگردان هستند همچنین هنوز بازیگران فیلم مشخص نشده‌اند.