سناریوهای حامیان احمدی نژاد تکمیل می شود؟

نویسنده
حسین محمدی

» با نزدیک شدن به انتخابات

هم‌زمان با انتشار لیست 27 نفره جبهه متحد اصول‌گرایان، و عدم حضور افرادی چون کاتوزیان، مطهری و عباس‌پور در این فهرست، این افراد خبر از ارائه لیستی جداگانه در انتخابات دادند. از سوی دیگر، یک رسانه نزدیک به جریان احمدی‌نژاد نوشت که برخی از اعضای جبهه متحد، دست به ائتلافی نانوشته با حامیان جبهه پایداری زده‌اند.

سایت‌های خبری نزدیک به اصول‌گرایان فهرست 27 نفره‌ای منتشر کرده اند که حاوی اسامی کاندیداهای جبهه متحد اصول‌گرایان در شهر تهران است. در این فهرست علاوه بر آنکه هیچ‌یک از افراد عضو جبهه پایداری حضور ندارند، نام اصول‌گرایانی چون علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان و علی عباسپور نیز غایب است.

خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی، در باره این فهرست نوشت: “ اسماعیل کوثری عضو فراکسیون انقلاب اسلامی نزدیکترین چهره به جبهه پایداری است. روحانیون این لیست (ابوترابی​فرد، مصباحی​مقدم، کازرونی و میردامادی) منتخبین جامعتین هستند که چه بسا دو نفر دیگر نیز به این جمع اضافه شوند. ابوالحسن نواب و علوی از گزینه​های احتمالی برای افزودن به این لیست هستند که از حمایت جامعتین برخوردارند. اما جمعیت رهپویان و جمعیت ایثارگرایان به دنبال عضویت نبویان و سقای​بی​ریا برای دو روحانی دیگر این ترکیب هستند. دو جمعیت مذکور که مجموعا یک ضلع جبهه متحد را تشکیل می​دهند، تا همین جای لیست هم بیشترین سهم را در معرفی نامزد داشته​اند. حال آنکه جبهه پیروان انقلاب اسلامی که متشکل از 18 تشکل اصولگرا است، تنها شش نامزد در این لیست دارد. گفته می شود نبی رودکی که مورد حمایت هیچ یک از اضلاع نیست، منتخب قالیباف است”.

اراُئه این فهرست اما با واکنش برخی اصول‌گرایان مواجه شده؛علی مطهری، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد، و برخی از نزدیکان وی اعلام کرده‌اند که به زودی لیست انتخاباتی جدیدی با عنوان “منتقدان دولت” ارائه خواهند کرد.

مطهری و کاتوزیان از جمله کسانی هستند که در زمان بررسی صلاحیت‌ها، توسط هیات‌های اجرایی ردصلاحیت شده بودند. همچنین از چند روز پیش از اراُئه این فهرست، برخی سایت‌های اصول‌گرا آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده بودند.

اما اکنون جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی، نوشته علت عدم حضور این افراد در لیست جبهه متحد اصول‌گرایان “بخاطر مواضع عجیب آنها در دوران فتنه و پس از آن بوده است”.

این سایت همچنین در واکنشی به خبر انتشار فهرست انتخاباتی جدید، این‌گونه اظهارنظر کرده: “پیش از این نیز برخی گروه های شبه اصولگرا پس از آنکه موفق به سهم خواهی از جبهه متحد اصولگرایان نشده بودند اعلام کرده بودند که بصورت مستقل در انتخابات شرکت خواهند کرد”.

 این رسانه اصول‌گرا ارائه چنین فهرستی را مصداق “جرزنی و تفرقه‌افکنی” دانسته است.

از سوی دیگر محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس هشتم، در اظهارنظری پیرامون این قضیه، درباره عدم حضور این سه تن در فهرست انتخاباتی، گفت: “به اعتقاد بنده مطهری، کاتوزیان و عباسپور نیز از یک جنس نیستند و آنها می‌ توانند در لیست جبهه متحد حضور داشته باشند چرا که این موضوع اشکالی ندارد و ما هم حرکت جدی خلاف اصولگرایی از آنها ندیده‌ ایم”.

این اظهارنظرها در حالی صورت می‌گیرد که یک سایت حامی احمدی‌نژاد، درباره فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصول‌گرایان، با اشاره به نقش حدادعادل در حذف مطهری، کاتوزیان و عباس‌پور و همچنین تلاش وی برای به دست آوردن مجدد کرسی ریاست مجلس، نوشت: “رقابت بر سر کرسی ریاست آینده مجلس، پیش از انتخابات و از درون جبهه متحد اصولگرایی آغاز گردیده است. در همین راستا طیف زاکانی و فدایی می کوشند تا با زمینه سازی جهت کسب رای بالا در تهران برای غلامعلی حداد عادل، مسیر وی برای بازگشت به ریاست مجلس و احیانا انتخابات ریاست جمهوری را فراهم کنند. در مقابل، اصولگرایان سنتی نیز به دنبال تثبیت ریاست علی لاریجانی بر مجلس هستند”.

این گمانه‌زنی از آن‌جا قوی‌تر می‌شود که بلافاصله پس از اعلام موجودیت جبهه “منتقدان دولت”، سایت خبرآن‌لاین ضمن پوشش اخبار این طیف، اقدام به دعوت از حمیدرضا کاتوزیان، سخنگوی جبهه منتقدان دولت، برای گفت‌گو با کاربران این سایت کرد.

در تحولی دیگر، اعضای جبهه متحد اصول‌گرایان به صراحت اعلام کرده‌اند که نه تنها قصد ارائه لیست مشترک با جبهه پایداری را ندارند، بلکه می خواهند لیست آن‌ها در شهر تهران نیز نقطه مشترکی با این جبهه حامیان احمدی‌نژاد نداشته باشد.

مهدوی‌کنی، که از وی با عنوان رهبر جبهه متحد نام برده می‌شود، در اظهارنظری پیرامون ائتلاف جریان‌های مختلف اصول‌گرا، گفت: “بنده دوست دارم که وحدت میان این دو جبهه برقرار باشد… ما مشترکات بسیاری داریم اما احتمال تعامل بعید به نظر می‌رسد… اگر رقابت طوری باشد که به تخریب یکدیگر منجر نشود، هیچگونه اشکالی ندارد”.

علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، که حضور وی در جبهه متحد اصول‌گرایان از جمله دلایل عدم حضور این جبهه در این تشکل بوده، نیز درباره ارائه لیست مشترک، گفت: “اگر لیست‌ها مجزا باشند مردم بهتر می‌شناسند و این بحث‌ها سلیقه‌ای است. معقول است که هر سلیقه‌ای افراد متناسب با خود را در فهرست خود معرفی کند”.

محمدرضا باهنر، از اعضای شورای مرکزی جبهه متحد اصول‌گرایان نیز با رد کردن ارائه فهرست مشترک، گفت: “در تهران که شهر لیست‌ ها است باید لیست یا یک باشد و یا اینکه تلاش کنیم که اسامی مشترک‌ در آنها وجود نداشته باشد. ما سرلیست مشترک نداریم و اصولا بنده با لیست مشترک موافق نیستم لیست یا باید کاملا مشترک باشد و یا اسامی مشترک در آن وجود نداشته باشد”.

با نزدیک‌تر شدن به زمان انتخابات، اختلافات میان اصول‌گرایان بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. گرچه تا پیش از این صحبت از ارائه دو فهرست از سوی جبهه متحد اصول‌گرایان و جبهه پایداری بود، اما اکنون فهرست ها رو به افزایش است. هنوز مشخص نیست در این بازی انتخاباتی، در غیاب اصلاح‌طلبان، سبزها و مستقل‌ها، کدام گروه پیروزی را از آن خود می کند.